‘EU-topambtenaar weigerde onderzoek naar fraudesoftware’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt een journalist vandaag op basis van eigen onderzoek in The Guardian en Down to earth magazine.

Falkenberg vermoedde dat autofabrikanten, in strijd met de Euro5/6-wetgeving, technologie installeren die de effectiviteit van emissiecontrolesystemen vermindert. Hij diende een schriftelijk verzoek in bij Calleja om dit te onderzoeken, maar dit werd afgewezen. Volgens Falkenberg hadden de verschillen tussen praktijk- en theoretische uitstoot te maken met de verouderde typegoedkeuringstests en was het daarom onnodig hier meer onderzoek naar te doen.

Na het bekend worden van Volkswagen dieselgate ging eind vorig jaar een Europese onderzoekscommissie van start. Op 7 april dit jaar verscheen Calleja voor de commissie om te getuigen. Hij verklaarde toen volledig verrast te zijn geweest door het frauderen door Volkswagen, en dat er nooit vermoedens waren geweest van gesjoemel. “We wisten dat er verschillen waren in uitstoot op de weg en tijdens de test.  Maar dat betekent niet dat er sprake was van fraudesoftware.” Over het verzoek van Falkenberg zei hij niets.

Calleja trad in september 2015 aan als hoogste ambtenaar DG Milieu en is daarmee de opvolger van Falkenberg. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘EU-topambtenaar weigerde onderzoek naar fraudesoftware’ | Automotive Online

‘EU-topambtenaar weigerde onderzoek naar fraudesoftware’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt een journalist vandaag op basis van eigen onderzoek in The Guardian en Down to earth magazine.

Falkenberg vermoedde dat autofabrikanten, in strijd met de Euro5/6-wetgeving, technologie installeren die de effectiviteit van emissiecontrolesystemen vermindert. Hij diende een schriftelijk verzoek in bij Calleja om dit te onderzoeken, maar dit werd afgewezen. Volgens Falkenberg hadden de verschillen tussen praktijk- en theoretische uitstoot te maken met de verouderde typegoedkeuringstests en was het daarom onnodig hier meer onderzoek naar te doen.

Na het bekend worden van Volkswagen dieselgate ging eind vorig jaar een Europese onderzoekscommissie van start. Op 7 april dit jaar verscheen Calleja voor de commissie om te getuigen. Hij verklaarde toen volledig verrast te zijn geweest door het frauderen door Volkswagen, en dat er nooit vermoedens waren geweest van gesjoemel. “We wisten dat er verschillen waren in uitstoot op de weg en tijdens de test.  Maar dat betekent niet dat er sprake was van fraudesoftware.” Over het verzoek van Falkenberg zei hij niets.

Calleja trad in september 2015 aan als hoogste ambtenaar DG Milieu en is daarmee de opvolger van Falkenberg. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.