Nio opent aanval op VW met nieuw ‘Europees’ budgetmerk ‘Firefly’
Het Chinese merk Nio lanceert een budgetlijn voor de Europese markt. Ceo William Li bevestigt de rondzingende geruchten op de autoshow in Shanghai.
De Nederlandse woordvoerder van het merk, Mark Heiligers, zegt dat weinig bekend is over de nieuwe lijn. De interne projectnaam is Firefly, maar volgens hem is nog onduidelijk of dit de daadwerkelijke merknaam wordt. “Het rumoert al langer”, stelt Heiligers. “Dit is de eerste keer dat we er mee naar buiten treden.”
Aanval Volkswagen
Li zegt tegenover Der Spiegel dat Nio met de nieuwe lijn de aanval opent op Volkswagen. Volgens het Duitse blad kost de nieuwe elektrische auto 30 duizend euro. Persbureau Reuters meldt dat Nio in China een nieuwe fabriek optuigt die eind 2024 het nieuwe merk uitlevert aan Europa. Heiligers kan de prijs en de leverdatum niet bevestigen. Ook kan hij niet vertellen of de budgetlijn ook alleen in abonnementsvorm beschikbaar is.
Volkswagen maakte op haar beurt bekend dat zij de concurrentiestrijd aangaan met Nio in China. Volkswagen Group lanceert een nieuw merk dat zich richt op de jonge autokopers, net als Cupra in Europa.
BYD, een ander Chinees automerk, maakte onlangs bekend in hetzelfde segment elektrische auto’s in Europa te verkopen. Het goedkoopste model heeft een verkoopprijs van 38 duizend euro. De definitieve prijzen en voertuigspecificaties zullen bekend worden gemaakt tijdens de Autosalon van Parijs in oktober.