‘Volkswagen lanceert Cupra spin-off op Chinese markt’

Cupra • Het submerk is een reactie op de golf van Chinese nieuwkomers in Europa.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Het submerk rondom de Tavascan moet zich richten op jongere Chinese kopers. Foto: Cupra.

De Volkswagen Group is van plan een nieuw submerk voor elektrische auto’s te lanceren in China. Dat meldt Automotive News Europe op basis van een anonieme, ingewijde bron. Het submerk wordt gelanceerd met de Cupra Tavascan, een model dat verwant is aan de Volkswagen ID5 en de Skoda Enyaq Coupe iV. De modellen worden gepositioneerd tegenover de nieuwe concurrenten van Volkswagen in China, zoals Nio en BYD.

Met het nieuwe submerk hoopt Volkswagen de machtsovername van BYD op de Chinese markt aan te vallen.

De Tavascan zal niet als Cupra-model in China worden verkocht. In plaats daarvan wordt de elektrische SUV gepositioneerd als een lifestyle-merk om jongere kopers aan te spreken, net als Cupra in Europa.

Lees ook: Cupra’s ambities overstijgen de dimensies in Berlijn (premium)

Experimenteren in China

Volkswagen Group heeft eerder geëxperimenteerd met submerken op de Chinese markt. In 2019 werd Jetta gelanceerd als instapmerk, maar dat bleek na een sterk begin geen succes. Ook Skoda zal naar verluidt waarschijnlijk van de Chinese markt worden teruggetrokken. Beide merken hebben een aandeel van minder dan 1 procent.

Automotive News Europe schrijft dat het submerk zijn hoofdkantoor zal hebben in Anhui. De Tavascan wordt daar gebouwd in een recent geopende fabriek en de productie gaat van start in december. De SUV wordt ook geëxporteerd naar de Europese markt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Volkswagen lanceert Cupra spin-off op Chinese markt’ | Automotive Online

‘Volkswagen lanceert Cupra spin-off op Chinese markt’

Cupra • Het submerk is een reactie op de golf van Chinese nieuwkomers in Europa.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
Het submerk rondom de Tavascan moet zich richten op jongere Chinese kopers. Foto: Cupra.

De Volkswagen Group is van plan een nieuw submerk voor elektrische auto’s te lanceren in China. Dat meldt Automotive News Europe op basis van een anonieme, ingewijde bron. Het submerk wordt gelanceerd met de Cupra Tavascan, een model dat verwant is aan de Volkswagen ID5 en de Skoda Enyaq Coupe iV. De modellen worden gepositioneerd tegenover de nieuwe concurrenten van Volkswagen in China, zoals Nio en BYD.

Met het nieuwe submerk hoopt Volkswagen de machtsovername van BYD op de Chinese markt aan te vallen.

De Tavascan zal niet als Cupra-model in China worden verkocht. In plaats daarvan wordt de elektrische SUV gepositioneerd als een lifestyle-merk om jongere kopers aan te spreken, net als Cupra in Europa.

Lees ook: Cupra’s ambities overstijgen de dimensies in Berlijn (premium)

Experimenteren in China

Volkswagen Group heeft eerder geëxperimenteerd met submerken op de Chinese markt. In 2019 werd Jetta gelanceerd als instapmerk, maar dat bleek na een sterk begin geen succes. Ook Skoda zal naar verluidt waarschijnlijk van de Chinese markt worden teruggetrokken. Beide merken hebben een aandeel van minder dan 1 procent.

Automotive News Europe schrijft dat het submerk zijn hoofdkantoor zal hebben in Anhui. De Tavascan wordt daar gebouwd in een recent geopende fabriek en de productie gaat van start in december. De SUV wordt ook geëxporteerd naar de Europese markt.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.