Universeel snoept marktaandeel van dealer
Dat blijkt uit het vandaag verschenen overzicht Mobiliteit in Cijfers 2016-2017 van Bovag en RAI Vereniging. Dealers slaagden er wel wat vaker in om auto`s van 10 jaar of ouder naar hun werkplaats te trekken.
Merkdealers en onafhankelijke autobedrijven groeiden in het afgelopen jaar verder naar elkaar toe in marktaandeel. In 2015 werd 37 procent van de auto`s gerepareerd bij een merkdealer, tegenover 36 procent bij een onafhankelijke autobedrijf. In 2014 lag het marktaandeel van de dealers nog een procentpunt hoger, terwijl dat bij de merkloze concurrent er een lager lag.
Uit de cijfers van beide brancheverenigingen blijkt dat ook de fastfitters een procentpunt inleveren. 11 procent van de auto`s wordt gerepareerd door een fitter, tegenover 12 procent in 2014.
Wanneer wordt gekeken naar de gemiddelde leeftijd van de gerepareerde auto`s blijken merkdealers nog steeds de jongste auto`s naar hun werkplaats te trekken. In de leeftijdscategorie tot drie jaar gaat 67 procent naar de dealer en 12 procent naar een universeel autobedrijf. In de 2014 was dit nog 65 procent voor de dealers en 15 procent voor de onafhankelijken.
Ouder dan tien
Bij vrijwel alle auto`s die ouder zijn dan drie jaar leveren dealers marktaandeel in als het om aftersales gaat. Pas bij auto`s van tien jaar en ouder slaagde het merkkanaal er het afgelopen jaar in om wat te groeien. Van 18 procent marktaandeel naar 19 procent. Het universele autobedrijf domineert deze leeftijdscategorie met een aandeel van 48 procent. Het omslagpunt ligt bij auto`s vanaf zeven jaar oud. Hier streven universele garagisten (44% van de markt) de merkdealers (30%) voorbij als het om aantallen gaat.
Bekijk het hier volledige overzicht Mobiliteit en Cijfers 2016-2017.