Districar: Softwarepakket sterker maken
Het slimme softwarepakket voor autotransport was al langer bekend, maar de naam is nieuw. Het wat vormelijke Promatie heeft op initiatief van de kersverse eigenaar per 1 november plaats gemaakt voor Districar.
Jarenlang was RDC/ Bovemij de eigenaar van de software. Nu gaan de ervaren automotive software productowner René Kooijmans (links op de foto) en ondernemer Ron Lelieveld (o.a. één van de oprichters van Gaston Software) het pakket verder uitbreiden. Specifiek bedoeld voor de berging en vooral het transport van personenauto’s is Districar de basis voor de planning en budgetbewaking van de vervoerder en het autobedrijf. Want met de software is het eenvoudig om de ideale route te rijden voor het laden en lossen (Voor de chauffeur is het handig omdat die de route via een app op zijn telefoon door krijgt). En wordt er inzicht gegeven in de kosten van het vervoer. Lelieveld: “Het pakket is gespecialiseerd voor deze branche. Niet voor transport in zijn algemeenheid, voor welke willekeurige lading dan ook, maar specifiek voor deze branche. In de markt is ook niks voorradig wat je hiermee zou kunnen vergelijken.” Voordeel is ook dat alle voorkomende handelingen in het pakket zijn meegenomen. Kooijmans: “De digitale vrachtbrief, schademelding, de facturatie.” Bovendien weet de planner ieder moment wat de chauffeur doet.
Tevredenheid
Het pakket werkt dus al een aantal jaren en zo blijkt uit de verhalen van de klanten, tot tevredenheid. In de komende tijd zal moeten blijken wat nog aan het pakket toegevoegd gaat worden. Waarbij het de doelstelling is dat de klant louter voor het gebruik van Districar gaat betalen. Vanuit het kantoor in Rotterdam wil Lelieveld veel meer klanten bedienen. “Het pakket kan net zo goed worden gebruikt door een bedrijf dat een paar auto’s per week vervoert als een veel grotere partij.” Wat ook wordt onderschreven door een aantal grote dealerholdings en leasemaatschappijen die de software al gebruiken. Over het bedrijf achter Districar: “In eerste instantie zijn wij niet een IT-bedrijf, maar een bedrijf dat voor deze branche een aantal oplossingen wil bedenken.”
Steeds complexer
Tien jaar geleden kwam Kooijmans in aanraking met de voorloper van Districar. “Ik mocht toen in de keuken kijken van een grote transporteur van personenauto’s. Ik weet nog goed, daar zaten twee planners tegenover elkaar in een kantoor en die deden niks anders dan met die software tientallen vrachtwagens volladen. Ik dacht, wat gaaf is dit. Ergens anders zijn daar zes planners voor nodig.” Lelieveld benadrukt dat de branche in beweging is, steeds complexer wordt en het belang van Districar alleen maar toeneemt. “Het sterke aan dit pakket is dat het een pakket is voor deze branche. Dat zullen we in de komende tijd steeds meer uitdragen.”