Volvo groeit, nieuwe directeuren bij importeur

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volvo gaat de Europese structuur wijzigen, het hoofdkantoor in Brussel wordt flink ingekrompen ten gunste van de nationale importeurs. Vlak voor de komst van Geely als nieuwe eigenaar besloot Volvo juist om veel Europese activiteiten te centraliseren in Brussel. Door deze wijziging gaan er weer arbeidsplaatsen terug naar Beesd. Zo promoveert Peter Brouwers bij de importeur tot directeur sales  en is Arthur van Es de nieuwe directeur marketing. Bovendien wordt Albert-Jan Bol, nu manager finance & network development van Jaguar / Land Rover, aangesteld als directeur network.

Het aanstellen van drie nieuwe directeuren is een logisch gevolg van enerzijds de prestaties en toekomstverwachting van Volvo en anderzijds de decentralisatie, stelt algemeen directeur Ad van Batenburg. 

Wat verandert er voor u? 
“In de afgelopen jaren had ik sales en marketing in mijn portefeuille en kreeg daarbij ondersteuning van de Europese organisatie. Nu de bevoegdheden weer naar de nationale organisaties gaan, kunnen wij onze organisatie versterken en nemen de nieuwe directeuren een deel van mijn taken over. Een groeiende organisatie is weer eens wat anders dan de krimp die we gewend waren.”

Waarom verandert Volvo in Europa haar beleid?
“Door de komst van Geely is er veel veranderd. De lijnen zijn korter en er is veel meer snelheid in de organisatie gekomen. Voorheen moest een plan langs veel schakels voordat het op nationaal niveau uitgevoerd kon worden en dat bleek niet de optimale manier van werken. Nu is er voor ons ruimte om ons strategisch plan meteen ten uitvoer te brengen.”

Welke plannen heeft Volvo in Nederland?
“Eén van onze speerpunten is het nog langer vasthouden van onze klanten. Wij doen het al goed, maar het kan altijd beter. We willen dat realiseren door de inzet van social media en het verbeteren van onze concurrentiepositie bij gebruikte auto’s. Ons businessmodel is erop gericht om dat vooral samen met onze dealers te doen. Onze Zweedse achtergrond speelt daarin een hoofdrol. Dat merk je overal, maar als klant vooral bij de dealer door een goede service en hoge mate van klantvriendelijkheid. Dat is onze kracht en dat willen we versterken in 2012.”

Waar moet dat toe leiden?
“We willen ons marktaandeel van drie procent minimaal behouden. Daarmee behoren we tot de best presterende Volvo-importeurs in de wereld en we zijn het 2e premiummerk in Nederland. Eén op de vier auto’s in de segmenten waarin wij vertegenwoordigt zijn,  is een Volvo. Dit jaar krijgen we de nieuwe V40, het hoogtepunt van het jaar. In dat segment komen ook Audi en Mercedes met nieuwe modellen, daarmee wordt het vooral erg interessant. Ik zie dat veel meer als een kans dan een bedreiging. Met de V40 hebben we namelijk een fantastische troef in handen.”

De importeur was vorige week in het nieuws omdat zowel de Focwa samen met Carglass als Bovag klaagden over radiocommercials van het merk. Volvo brak na klachten de commercial een paar dagen eerder dan gepland af.

U heeft de Bovag inhoudelijk gelijk gegeven, gaat u dat bij Focwa en Carglass ook doen?
“De Bovag had gelijk, niet alleen Volvo-dealers hebben toegang tot software downloads. Dus dat zullen we aanpassen. Maar in ons andere spotje stelden we dat je als klant alleen bij de Volvo-dealer zeker weet dat je voorruit zodanig wordt vervangen dat alle veiligheidssystemen nog functioneren zoals ze zijn bedoeld. En daar sta ik nog steeds achter. Overigens hebben we dossiers liggen waaruit blijkt dat bij andere partijen er problemen zijn geconstateerd die dan door de Volvo-dealer moeten worden hersteld.”

Kunnen we nog verdere stappen verwachten?
“Carglass en Focwa dreigen naar de Reclame Code Commissie te stappen, dat wachten we maar af. Ik ga in ieder geval niet mijn marketingplan omgooien.” 

Volvo groeit, nieuwe directeuren bij importeur | Automotive Online

Volvo groeit, nieuwe directeuren bij importeur

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volvo gaat de Europese structuur wijzigen, het hoofdkantoor in Brussel wordt flink ingekrompen ten gunste van de nationale importeurs. Vlak voor de komst van Geely als nieuwe eigenaar besloot Volvo juist om veel Europese activiteiten te centraliseren in Brussel. Door deze wijziging gaan er weer arbeidsplaatsen terug naar Beesd. Zo promoveert Peter Brouwers bij de importeur tot directeur sales  en is Arthur van Es de nieuwe directeur marketing. Bovendien wordt Albert-Jan Bol, nu manager finance & network development van Jaguar / Land Rover, aangesteld als directeur network.

Het aanstellen van drie nieuwe directeuren is een logisch gevolg van enerzijds de prestaties en toekomstverwachting van Volvo en anderzijds de decentralisatie, stelt algemeen directeur Ad van Batenburg. 

Wat verandert er voor u? 
“In de afgelopen jaren had ik sales en marketing in mijn portefeuille en kreeg daarbij ondersteuning van de Europese organisatie. Nu de bevoegdheden weer naar de nationale organisaties gaan, kunnen wij onze organisatie versterken en nemen de nieuwe directeuren een deel van mijn taken over. Een groeiende organisatie is weer eens wat anders dan de krimp die we gewend waren.”

Waarom verandert Volvo in Europa haar beleid?
“Door de komst van Geely is er veel veranderd. De lijnen zijn korter en er is veel meer snelheid in de organisatie gekomen. Voorheen moest een plan langs veel schakels voordat het op nationaal niveau uitgevoerd kon worden en dat bleek niet de optimale manier van werken. Nu is er voor ons ruimte om ons strategisch plan meteen ten uitvoer te brengen.”

Welke plannen heeft Volvo in Nederland?
“Eén van onze speerpunten is het nog langer vasthouden van onze klanten. Wij doen het al goed, maar het kan altijd beter. We willen dat realiseren door de inzet van social media en het verbeteren van onze concurrentiepositie bij gebruikte auto’s. Ons businessmodel is erop gericht om dat vooral samen met onze dealers te doen. Onze Zweedse achtergrond speelt daarin een hoofdrol. Dat merk je overal, maar als klant vooral bij de dealer door een goede service en hoge mate van klantvriendelijkheid. Dat is onze kracht en dat willen we versterken in 2012.”

Waar moet dat toe leiden?
“We willen ons marktaandeel van drie procent minimaal behouden. Daarmee behoren we tot de best presterende Volvo-importeurs in de wereld en we zijn het 2e premiummerk in Nederland. Eén op de vier auto’s in de segmenten waarin wij vertegenwoordigt zijn,  is een Volvo. Dit jaar krijgen we de nieuwe V40, het hoogtepunt van het jaar. In dat segment komen ook Audi en Mercedes met nieuwe modellen, daarmee wordt het vooral erg interessant. Ik zie dat veel meer als een kans dan een bedreiging. Met de V40 hebben we namelijk een fantastische troef in handen.”

De importeur was vorige week in het nieuws omdat zowel de Focwa samen met Carglass als Bovag klaagden over radiocommercials van het merk. Volvo brak na klachten de commercial een paar dagen eerder dan gepland af.

U heeft de Bovag inhoudelijk gelijk gegeven, gaat u dat bij Focwa en Carglass ook doen?
“De Bovag had gelijk, niet alleen Volvo-dealers hebben toegang tot software downloads. Dus dat zullen we aanpassen. Maar in ons andere spotje stelden we dat je als klant alleen bij de Volvo-dealer zeker weet dat je voorruit zodanig wordt vervangen dat alle veiligheidssystemen nog functioneren zoals ze zijn bedoeld. En daar sta ik nog steeds achter. Overigens hebben we dossiers liggen waaruit blijkt dat bij andere partijen er problemen zijn geconstateerd die dan door de Volvo-dealer moeten worden hersteld.”

Kunnen we nog verdere stappen verwachten?
“Carglass en Focwa dreigen naar de Reclame Code Commissie te stappen, dat wachten we maar af. Ik ga in ieder geval niet mijn marketingplan omgooien.”