PSA-onderzoek: verbruik PSA-modellen fors hoger dan fabrieksopgave

Redactie Redactie
• Laatste update:

PSA kondigde vorig jaar aan het eigen verbruik te gaan onderzoeken. PSA liet het onderzoek valideren door Transport & Environment en Bureau Veritas, dat de technische autokeuringen in Frankrijk uitvoert.

De onbetwiste bijtellingstopper van 2015, de Peugeot 308 diesel, blijkt in de praktijk veel onzuiniger. De fabrieksopsgave stelt een verbruik van 3,3 liter per 100 kilometer op, in werkelijkheid consumeert de auto 5 liter per 100 kilometer, (één op twintig).

De meetmethode van PSA is gebaseerd op de nieuwe testmethodiek (Real Driving Emissions). Greg Archer, directeur van Transport & Environment, stelt dat de test van PSA representatief is. “Door te testen op de openbare weg kan de werkelijke uitstoot worden gemeten. Dit moet daarom de standaard worden voor alle autoproducenten.” De Nederlandse lobbyist van Transport & Environment, Jos Dings, toonde zich eind vorig jaar erg kritisch over de rol van autofabrikanten. 

PSA-onderzoek: verbruik PSA-modellen fors hoger dan fabrieksopgave | Automotive Online

PSA-onderzoek: verbruik PSA-modellen fors hoger dan fabrieksopgave

Redactie Redactie
• Laatste update:

PSA kondigde vorig jaar aan het eigen verbruik te gaan onderzoeken. PSA liet het onderzoek valideren door Transport & Environment en Bureau Veritas, dat de technische autokeuringen in Frankrijk uitvoert.

De onbetwiste bijtellingstopper van 2015, de Peugeot 308 diesel, blijkt in de praktijk veel onzuiniger. De fabrieksopsgave stelt een verbruik van 3,3 liter per 100 kilometer op, in werkelijkheid consumeert de auto 5 liter per 100 kilometer, (één op twintig).

De meetmethode van PSA is gebaseerd op de nieuwe testmethodiek (Real Driving Emissions). Greg Archer, directeur van Transport & Environment, stelt dat de test van PSA representatief is. “Door te testen op de openbare weg kan de werkelijke uitstoot worden gemeten. Dit moet daarom de standaard worden voor alle autoproducenten.” De Nederlandse lobbyist van Transport & Environment, Jos Dings, toonde zich eind vorig jaar erg kritisch over de rol van autofabrikanten.