Knoop groeide in enkele jaren uit tot een van de grootste universelen van Nederland

Interview | Jaco Knoop: Blijven puzzelen voor het ideale plaatje

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Schaalgrootte is volgens Jaco Knoop een must. (Foto's: Marcel Cazemier)

Jaco Knoop is ervan overtuigd dat schaalgrootte nodig is om te kunnen overleven als universeel garagebedrijf. Niet alleen omdat een bedrijf dan flexibeler en wendbaarder is met schuiven van het werk, maar ook omdat het meer investeringsruimte geeft en het je een aantrekkelijker werkgever maakt. Zeker in deze tijd van personeelskrapte is dat laatste niet onbelangrijk. “Van snuffelstagiaire tot werkplaatschef. Het kan bij ons allemaal. Daardoor ben je als werkgever ook aantrekkelijker voor mensen met veel ambities”, zegt Knoop, die daar zelf het lichtend voorbeeld van is.

Knoop begon in 2007 voor zichzelf toen hij autobedrijf Van der Sluijs in Driebergen overnam. Vanaf 2014 nam hij in rap tempo nog eens vijf andere universele autobedrijven over waardoor zijn werkgebied zich nu uitstrekt van Den Dolder tot Houten, Vianen, Zeist, Driebergen en Nieuwegein. Vorig jaar nam hij ook nog autobedrijf Hofplein in Vianen over, een voormalige Opel-dealer en Cars&Joy-vestiging.

Contact houden

caaz6211 kopierenVoorlopig is Hofplein wel zijn laatste overname. Knoop wil de aansturing van zijn bedrijven namelijk beheersbaar houden en zelf ook zichtbaar zijn en blijven in de zes vestigingen. “Ik wil zeker één dag per week in de bedrijven aanwezig zijn”, zegt hij. “Dan zit ik zelf ook graag even achter de receptie zodat ik contact met de klant hou en zie wat er zoal speelt in het bedrijf.” De komende tijd wil hij vooral nog onderzoeken hoe de zes bedrijven elkaar nog verder kunnen versterken en hoe hij zijn klantenkring in de regio nog beter aan zijn bedrijf kan binden. “Ik bekijk nu hoe we het maximale voordeel uit onze schaalgrootte kunnen halen. Niet alleen op inkoopgebied, maar ook met kennisoverdracht, (merk)specialisatie en de uitwisseling van werk. Het is bijvoorbeeld een voordeel dat we bij grote drukte of veel pechgevallen kunnen uitwijken met het werk naar onze eigen vestigingen in de regio. Daardoor kunnen we de wachttijden voor onze klanten beperkt houden. En van de specialistische (merkgebonden) kennis hebben we op al onze vestigingen profijt.”

Oriënteren

Knoop gaat de komende maanden tijd vrijmaken om na te denken over de toekomstige koers van zijn bedrijf. “Auto’s gaan drastisch veranderen en dus moeten we als autobedrijven ook veranderen. De omzet uit reparatie en onderhoud zal immers gestaag minder worden en dus moeten we daarnaast op zoek naar andere verdienmodellen. Om de omzet de komende jaren op zijn minst op hetzelfde niveau te houden, heb je meer klanten én aanvullende business nodig. Ik wil onderzoeken welke mogelijkheden er zijn en hoe ik mijn bedrijf kan aanpassen aan de nieuwe tijdgeest en de trends en ontwikkelingen.” Knoop is er in ieder geval van overtuigd dat je je als ondernemer niet teveel moet laten leiden door de waan van de dag, maar altijd tijd moet vrijhouden voor bezinning. “Of het nu gaat over digitale technologie, ADAS of retailtrends. Wij moeten ons overal in verdiepen en niet bang zijn voor verandering. Uiteindelijk ben je toch ook ondernemer geworden omdat je graag de vrijheid wilt hebben om nieuwe kansen en mogelijkheden aan te pakken.” Eén ding weet hij zeker: schaalvergroting en samenwerking zijn noodzakelijk om als universeel autobedrijf te overleven.

Persoonlijke band

De zes universele bedrijven van Knoop zijn allemaal aangesloten bij een garageformule (vijf keer Bosch Car Service en één Autocrew). “Zonder de aansluiting bij een formule kun je haast niet meer overleven als universeel bedrijf. Vooral voor de toegang tot technische data, maar ook voor het op peil houden van kennis, opleidingen en marketing kun je die ondersteuning niet missen.” Drie van de zes vestigingen waren voorheen dealerbedrijf en maakten dankzij de overname door Knoop de omslag naar universeel garagebedrijf. “Dat is eigenlijk een soort cultuuromslag”, vertelt Knoop. “Bij universele bedrijven is de band met de klant vaak heel persoonlijk. Het is belangrijk dat de mensen achter de receptie de klant meteen van naam kennen en precies weten om welke auto en onderhoudshistorie het gaat. Dat is de kracht van een lokaal, universeel bedrijf.” Niet alleen de particuliere markt is belangrijk voor Knoop, ook het zakelijk segment (van lease tot regionale fleetowners) vormt een significante klantengroep.

Schaalvergroting en samenwerking zijn noodzakelijk om te kunnen overleven

Behalve het persoonlijke klantencontact, koestert Knoop ook zijn hechte band met zijn 32 medewerkers. “Mensen moeten weten dat ze altijd bij me terecht kunnen. Ik geef mijn medewerkers veel verantwoordelijkheid en vertrouwen. Daar kweek je veel goodwill en loyaliteit mee. En ik ben en blijf van oorsprong natuurlijk toch een automonteur, dus als ik tussendoor ergens kan helpen met het vinden van een storing bijvoorbeeld, dan duik ik graag samen met één van de monteurs onder de motorkap. Dat schept natuurlijk een band.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Jaco Knoop: Blijven puzzelen voor het ideale plaatje | Automotive Online
Knoop groeide in enkele jaren uit tot een van de grootste universelen van Nederland

Interview | Jaco Knoop: Blijven puzzelen voor het ideale plaatje

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Schaalgrootte is volgens Jaco Knoop een must. (Foto's: Marcel Cazemier)

Jaco Knoop is ervan overtuigd dat schaalgrootte nodig is om te kunnen overleven als universeel garagebedrijf. Niet alleen omdat een bedrijf dan flexibeler en wendbaarder is met schuiven van het werk, maar ook omdat het meer investeringsruimte geeft en het je een aantrekkelijker werkgever maakt. Zeker in deze tijd van personeelskrapte is dat laatste niet onbelangrijk. “Van snuffelstagiaire tot werkplaatschef. Het kan bij ons allemaal. Daardoor ben je als werkgever ook aantrekkelijker voor mensen met veel ambities”, zegt Knoop, die daar zelf het lichtend voorbeeld van is.

Knoop begon in 2007 voor zichzelf toen hij autobedrijf Van der Sluijs in Driebergen overnam. Vanaf 2014 nam hij in rap tempo nog eens vijf andere universele autobedrijven over waardoor zijn werkgebied zich nu uitstrekt van Den Dolder tot Houten, Vianen, Zeist, Driebergen en Nieuwegein. Vorig jaar nam hij ook nog autobedrijf Hofplein in Vianen over, een voormalige Opel-dealer en Cars&Joy-vestiging.

Contact houden

caaz6211 kopierenVoorlopig is Hofplein wel zijn laatste overname. Knoop wil de aansturing van zijn bedrijven namelijk beheersbaar houden en zelf ook zichtbaar zijn en blijven in de zes vestigingen. “Ik wil zeker één dag per week in de bedrijven aanwezig zijn”, zegt hij. “Dan zit ik zelf ook graag even achter de receptie zodat ik contact met de klant hou en zie wat er zoal speelt in het bedrijf.” De komende tijd wil hij vooral nog onderzoeken hoe de zes bedrijven elkaar nog verder kunnen versterken en hoe hij zijn klantenkring in de regio nog beter aan zijn bedrijf kan binden. “Ik bekijk nu hoe we het maximale voordeel uit onze schaalgrootte kunnen halen. Niet alleen op inkoopgebied, maar ook met kennisoverdracht, (merk)specialisatie en de uitwisseling van werk. Het is bijvoorbeeld een voordeel dat we bij grote drukte of veel pechgevallen kunnen uitwijken met het werk naar onze eigen vestigingen in de regio. Daardoor kunnen we de wachttijden voor onze klanten beperkt houden. En van de specialistische (merkgebonden) kennis hebben we op al onze vestigingen profijt.”

Oriënteren

Knoop gaat de komende maanden tijd vrijmaken om na te denken over de toekomstige koers van zijn bedrijf. “Auto’s gaan drastisch veranderen en dus moeten we als autobedrijven ook veranderen. De omzet uit reparatie en onderhoud zal immers gestaag minder worden en dus moeten we daarnaast op zoek naar andere verdienmodellen. Om de omzet de komende jaren op zijn minst op hetzelfde niveau te houden, heb je meer klanten én aanvullende business nodig. Ik wil onderzoeken welke mogelijkheden er zijn en hoe ik mijn bedrijf kan aanpassen aan de nieuwe tijdgeest en de trends en ontwikkelingen.” Knoop is er in ieder geval van overtuigd dat je je als ondernemer niet teveel moet laten leiden door de waan van de dag, maar altijd tijd moet vrijhouden voor bezinning. “Of het nu gaat over digitale technologie, ADAS of retailtrends. Wij moeten ons overal in verdiepen en niet bang zijn voor verandering. Uiteindelijk ben je toch ook ondernemer geworden omdat je graag de vrijheid wilt hebben om nieuwe kansen en mogelijkheden aan te pakken.” Eén ding weet hij zeker: schaalvergroting en samenwerking zijn noodzakelijk om als universeel autobedrijf te overleven.

Persoonlijke band

De zes universele bedrijven van Knoop zijn allemaal aangesloten bij een garageformule (vijf keer Bosch Car Service en één Autocrew). “Zonder de aansluiting bij een formule kun je haast niet meer overleven als universeel bedrijf. Vooral voor de toegang tot technische data, maar ook voor het op peil houden van kennis, opleidingen en marketing kun je die ondersteuning niet missen.” Drie van de zes vestigingen waren voorheen dealerbedrijf en maakten dankzij de overname door Knoop de omslag naar universeel garagebedrijf. “Dat is eigenlijk een soort cultuuromslag”, vertelt Knoop. “Bij universele bedrijven is de band met de klant vaak heel persoonlijk. Het is belangrijk dat de mensen achter de receptie de klant meteen van naam kennen en precies weten om welke auto en onderhoudshistorie het gaat. Dat is de kracht van een lokaal, universeel bedrijf.” Niet alleen de particuliere markt is belangrijk voor Knoop, ook het zakelijk segment (van lease tot regionale fleetowners) vormt een significante klantengroep.

Schaalvergroting en samenwerking zijn noodzakelijk om te kunnen overleven

Behalve het persoonlijke klantencontact, koestert Knoop ook zijn hechte band met zijn 32 medewerkers. “Mensen moeten weten dat ze altijd bij me terecht kunnen. Ik geef mijn medewerkers veel verantwoordelijkheid en vertrouwen. Daar kweek je veel goodwill en loyaliteit mee. En ik ben en blijf van oorsprong natuurlijk toch een automonteur, dus als ik tussendoor ergens kan helpen met het vinden van een storing bijvoorbeeld, dan duik ik graag samen met één van de monteurs onder de motorkap. Dat schept natuurlijk een band.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.