Scheepsolie in Fremantle Highway bijna verwijderd, inspectie gaande

Fremantle Highway • De oorzaak van de brand is nog altijd niet duidelijk. Eerder vermoedde de kustwacht dat een elektrische auto vlam vatte. Hierover is nog niets bekend.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De schade van de Fremantle Highway is duidelijk te zien (Foto: Shutterstock)

De scheepsolie aan boord van de Fremantle Highway is naar verwachting dinsdag verwijderd uit het schip. Dat meldt een woordvoerder namens de betrokken bergingsbedrijven Boskalis en Multraship aan het ANP. De zogeheten bunkers, waar de scheepsolie in wordt opgeslagen, wordt stabiel gehouden door ballastwater rond te pompen.

Schade-experts zijn door ingeschakelde verzekeraars aangesteld om onderzoek te doen naar de oorzaak van de brand. Boskalis schat in dat er ruim 2.700 uitgebrande en grotendeels gesmolten auto’s niet uit de Fremantle Highway gehaald kunnen worden.

De inspecties zijn nog volop bezig. Aan boord van het schip waren ruim 3700 auto’s van onder meer BMW, Mercedes en Volkswagen. Vijfhonderd daarvan zouden elektrisch is. Ook waren er Rolls Royce’s aan boord.

Onderste dekken ‘intact’

Vorige week zei directeur Richard Janssen van bergingsbedrijf Smit’s Salvage, dochteronderneming van Boskalis, in het NOS Radio 1 Journaal dat uit een visuele inspectie is gebleken dat de auto’s uit de onderste dekken in een redelijk normale staat verkeren. Ook liet Boskalis-topman Peter Berdowski weten dat de helft daarvan elektrisch zijn.

Doordat hier mogelijk ook hybride auto’s onder vallen, is niet uit te sluiten dat er ook op de bovenste dekken elektrische of hybride auto’s stonden. De auto’s die daar stonden zijn versmolten met de dekken.

Roep om brandpreventiesystemen voor EV’s op schepen: ‘Een instabiele batterij valt niet op’

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Scheepsolie in Fremantle Highway bijna verwijderd, inspectie gaande | Automotive Online

Scheepsolie in Fremantle Highway bijna verwijderd, inspectie gaande

Fremantle Highway • De oorzaak van de brand is nog altijd niet duidelijk. Eerder vermoedde de kustwacht dat een elektrische auto vlam vatte. Hierover is nog niets bekend.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
De schade van de Fremantle Highway is duidelijk te zien
(Foto: Shutterstock)

De scheepsolie aan boord van de Fremantle Highway is naar verwachting dinsdag verwijderd uit het schip. Dat meldt een woordvoerder namens de betrokken bergingsbedrijven Boskalis en Multraship aan het ANP. De zogeheten bunkers, waar de scheepsolie in wordt opgeslagen, wordt stabiel gehouden door ballastwater rond te pompen.

Schade-experts zijn door ingeschakelde verzekeraars aangesteld om onderzoek te doen naar de oorzaak van de brand. Boskalis schat in dat er ruim 2.700 uitgebrande en grotendeels gesmolten auto’s niet uit de Fremantle Highway gehaald kunnen worden.

De inspecties zijn nog volop bezig. Aan boord van het schip waren ruim 3700 auto’s van onder meer BMW, Mercedes en Volkswagen. Vijfhonderd daarvan zouden elektrisch is. Ook waren er Rolls Royce’s aan boord.

Onderste dekken ‘intact’

Vorige week zei directeur Richard Janssen van bergingsbedrijf Smit’s Salvage, dochteronderneming van Boskalis, in het NOS Radio 1 Journaal dat uit een visuele inspectie is gebleken dat de auto’s uit de onderste dekken in een redelijk normale staat verkeren. Ook liet Boskalis-topman Peter Berdowski weten dat de helft daarvan elektrisch zijn.

Doordat hier mogelijk ook hybride auto’s onder vallen, is niet uit te sluiten dat er ook op de bovenste dekken elektrische of hybride auto’s stonden. De auto’s die daar stonden zijn versmolten met de dekken.

Roep om brandpreventiesystemen voor EV’s op schepen: ‘Een instabiele batterij valt niet op’

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.