Scheepsolie in Fremantle Highway bijna verwijderd, inspectie gaande
De scheepsolie aan boord van de Fremantle Highway is naar verwachting dinsdag verwijderd uit het schip. Dat meldt een woordvoerder namens de betrokken bergingsbedrijven Boskalis en Multraship aan het ANP. De zogeheten bunkers, waar de scheepsolie in wordt opgeslagen, wordt stabiel gehouden door ballastwater rond te pompen.
Schade-experts zijn door ingeschakelde verzekeraars aangesteld om onderzoek te doen naar de oorzaak van de brand. Boskalis schat in dat er ruim 2.700 uitgebrande en grotendeels gesmolten auto’s niet uit de Fremantle Highway gehaald kunnen worden.
De inspecties zijn nog volop bezig. Aan boord van het schip waren ruim 3700 auto’s van onder meer BMW, Mercedes en Volkswagen. Vijfhonderd daarvan zouden elektrisch is. Ook waren er Rolls Royce’s aan boord.
Onderste dekken ‘intact’
Vorige week zei directeur Richard Janssen van bergingsbedrijf Smit’s Salvage, dochteronderneming van Boskalis, in het NOS Radio 1 Journaal dat uit een visuele inspectie is gebleken dat de auto’s uit de onderste dekken in een redelijk normale staat verkeren. Ook liet Boskalis-topman Peter Berdowski weten dat de helft daarvan elektrisch zijn.
Doordat hier mogelijk ook hybride auto’s onder vallen, is niet uit te sluiten dat er ook op de bovenste dekken elektrische of hybride auto’s stonden. De auto’s die daar stonden zijn versmolten met de dekken.
Roep om brandpreventiesystemen voor EV’s op schepen: ‘Een instabiele batterij valt niet op’