Roep om brandpreventiesystemen voor EV’s op schepen: ‘Een instabiele batterij valt niet op’

EV-Brand • De brand aan boord van de car carrier Fremantle Highway, waar een kleine vierduizend auto’s op vervoerd werden, roept vragen op over de huidige brandbestrijdings- en preventiemiddelen bij het vervoer van EV’s op schepen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

EV’s zorgen voor gevaarlijke situaties op schepen en daar is de huidige wet- en regelgeving niet op berekend. Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, vindt dat de huidige brandpreventiesystemen niet voldoen.  Het blussen van EV-branden vraagt volgens hem om een specifieke methode. “Omdat elektrische voertuigen zo zijn gebouwd dat water niet het batterijpakket in kan, is koeling van de batterijcellen van buitenaf zeer lastig”, vertelt Hessels.

Volgens hem is een brandende batterij van een elektrisch voertuig lastig te bestrijden doordat het opnieuw kan ontsteken. Het herontsteken van zo’n batterij komt door een fenomeen genaamd ’thermal runaway’. “De enige manier om een thermal runaway in het batterijpakket te stoppen is om het batterijpakket langdurig onder te dompelen in water.”

Verschil met conventionele auto’s

Het is volgens Hessels moeilijk te voorspellen of er iets aan een EV mankeert. “Een instabiele batterij of een batterij met een productiefout merk je niet zomaar op, dus zodra deze instabiel aan boord komt, ontstaat er een extra risico, waar dat met conventionele voertuigen niet bestond.”

Op een car carrier zoals de Fremantle Highway, worden auto’s zoveel mogelijk naast elkaar geplaatst. Moeten EV’s dan helemaal gescheiden vervoerd worden? Hessels vindt van niet. “Voor de branduitbreiding maakt het niet uit: een elektrische auto die in brand staat kent een vergelijkbare vuurlast als een benzine-auto. Clusteren van deze voertuigen draagt wel bij: als een brandmelding uit een zone komt met EV’s of benzineauto’s-vak dan weet men direct welke aandrijving de voertuigen hebben die in de risicozone staan en hoe om te gaan met de brand.”

Mogelijke veiligheidsvoorschriften

Hessels vindt dat er meer nagedacht kan worden over brandpreventie. “Denk aan detectiemogelijkheden, automatische brandblussystemen en compartimentering: zowel door fysieke wanden, waardoor een brand beperkt blijft, of door de onderlinge afstand tussen voertuigen te vergroten, wat de kans op escalatie verlaagd.”

Hij gelooft dat het vervoer van EV’s veilig kan gebeuren. “Met de juiste technieken, training en instrumenten is het risico beheersbaar, angst is dan onnodig. Ik zie geen belemmering om op grote schaal elektrische voertuigen te vervoeren”, aldus Hessels.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Roep om brandpreventiesystemen voor EV’s op schepen: ‘Een instabiele batterij valt niet op’ | Automotive Online

Roep om brandpreventiesystemen voor EV’s op schepen: ‘Een instabiele batterij valt niet op’

EV-Brand • De brand aan boord van de car carrier Fremantle Highway, waar een kleine vierduizend auto’s op vervoerd werden, roept vragen op over de huidige brandbestrijdings- en preventiemiddelen bij het vervoer van EV’s op schepen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

EV’s zorgen voor gevaarlijke situaties op schepen en daar is de huidige wet- en regelgeving niet op berekend. Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, vindt dat de huidige brandpreventiesystemen niet voldoen.  Het blussen van EV-branden vraagt volgens hem om een specifieke methode. “Omdat elektrische voertuigen zo zijn gebouwd dat water niet het batterijpakket in kan, is koeling van de batterijcellen van buitenaf zeer lastig”, vertelt Hessels.

Volgens hem is een brandende batterij van een elektrisch voertuig lastig te bestrijden doordat het opnieuw kan ontsteken. Het herontsteken van zo’n batterij komt door een fenomeen genaamd ’thermal runaway’. “De enige manier om een thermal runaway in het batterijpakket te stoppen is om het batterijpakket langdurig onder te dompelen in water.”

Verschil met conventionele auto’s

Het is volgens Hessels moeilijk te voorspellen of er iets aan een EV mankeert. “Een instabiele batterij of een batterij met een productiefout merk je niet zomaar op, dus zodra deze instabiel aan boord komt, ontstaat er een extra risico, waar dat met conventionele voertuigen niet bestond.”

Op een car carrier zoals de Fremantle Highway, worden auto’s zoveel mogelijk naast elkaar geplaatst. Moeten EV’s dan helemaal gescheiden vervoerd worden? Hessels vindt van niet. “Voor de branduitbreiding maakt het niet uit: een elektrische auto die in brand staat kent een vergelijkbare vuurlast als een benzine-auto. Clusteren van deze voertuigen draagt wel bij: als een brandmelding uit een zone komt met EV’s of benzineauto’s-vak dan weet men direct welke aandrijving de voertuigen hebben die in de risicozone staan en hoe om te gaan met de brand.”

Mogelijke veiligheidsvoorschriften

Hessels vindt dat er meer nagedacht kan worden over brandpreventie. “Denk aan detectiemogelijkheden, automatische brandblussystemen en compartimentering: zowel door fysieke wanden, waardoor een brand beperkt blijft, of door de onderlinge afstand tussen voertuigen te vergroten, wat de kans op escalatie verlaagd.”

Hij gelooft dat het vervoer van EV’s veilig kan gebeuren. “Met de juiste technieken, training en instrumenten is het risico beheersbaar, angst is dan onnodig. Ik zie geen belemmering om op grote schaal elektrische voertuigen te vervoeren”, aldus Hessels.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.