Overname camperherstel­bedrijf Velbo pakt goed uit

Schadeherstel | Frisse start in camperherstel

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Pierre Methorst, eigenaar van Schade Herstel Midden Nederland: “Herstel aan personenauto’s is niet te vergelijken dat van campers.” (Foto: Marcel Cazemier)

De coronacrisis zorgt momenteel voor een forse afname van het aantal schadecalculaties bij autoschadeherstelbedrijven. Dat is bij Pierre Methorst, eigenaar van schadeherstelbedrijf Schade Herstel Midden Nederland in Veenendaal, niet anders. “Daarom ben ik nog steeds blij met mijn keuze voor de overname van het Bennekommer caravan- en camperherstelbedrijf Velbo in het najaar van 2019, waardoor wij die afname hebben kunnen opvangen met caravan- en camperherstel. Daarmee vullen we de door corona gevallen gaten in de planning op”, aldus de Veenendaler. Hij verwacht dat de markt voor camper- en caravanherstel de komende jaren verder groeit. “Mede vanwege de coronapandemie is het een groeimarkt: mensen trekken er graag op uit.”

Hoewel Velbo eind 2019 werd overgenomen, duurde het nog tot april 2020 voor de bedrijfsactiviteiten naar Veenendaal verhuisden. “Bij de overname bleek dat er nog een behoorlijke voorraad aan schadeherstelwerk stond in Bennekom. En het duurde even voor we de voorraad hadden weggewerkt op het oude adres”, zegt Methorst.

Als klein mobiliteitscentrum lopen wij minder risico

“Als we toen de keuze hadden gemaakt om het bedrijf direct te verhuizen naar Veenendaal, dan zou dat hebben gezorgd voor ruimtegebrek in ons huidige pand. Door eerst de voorraad van Velbo op diens oude locatie weg te werken, konden wij met een frisse start beginnen met onze caravan- en campertak. Want wij konden in de tussentijd in Veenendaal een apart bedrijf met eigen werkplaats inrichten”, zegt Methorst.

Het bedrijf van de Veenendaler bestaat inmiddels uit vier segmenten: autoschadeherstel, truckschadeherstel, caravan- en camperherstel en verhuur. Van de schade-omzet komt 40 procent uit autoschadeherstel, waarbij 70 procent gestuurd is via verzekeringen en 30 procent particulier, 25 procent uit bestelauto’s, eveneens een kwart voor rekening van camper- en caravanherstel en 10 procent uit de verhuur van personenauto’s, bakwagens en campers.

Voor een transportbedrijf herstellen we de trucks én de privéauto van de eigenaar

In de werkplaats is gekozen voor een duidelijke scheiding tussen autoschadeherstel (personenauto’s bestelwagens, bussen en trucks) en de caravans en campers, die in het naastgelegen pand hersteld en onderhouden worden. “Het zijn specialismen die je niet met elkaar kunt vergelijken”, verduidelijkt Methorst. “De verschillen zitten vooral in de gebruikte materialen, levertijd van onderdelen maar ook met het aantal uren dat je in het werk steekt. Wij werken volgens de Profile Repair-techniek, wat inhoudt dat deuken hersteld worden met een zelfgemaakte mal, die na het plamuren op de caravan bevestigd wordt en vervolgens vacuüm trekt.” Ook is het bedrijf aangesloten bij Omnia CCS, een landelijke samenwerkingsverband voor schadeherstel van caravans of campers.

Bij het bedrijf zijn drie medewerkers voor camper- en caravanherstel opgeleid. Dat was nodig, omdat het personeel van Velbo niet overgenomen werd door Methorst.

Langslapers

Terwijl de werkplaatsen gescheiden zijn, zijn de 12 werknemers zelf allround. “Alle schadeherstellers wisselen met enige regelmaat van segment”, zegt Methorst. “Dat bevalt ze goed, omdat het werk hierdoor veelzijdiger wordt. En bij speciale klussen zoals het vervangen van een caravandak of een complete zijwand gaan we in de avonduren aan de slag. Dat is een behoorlijke klus, maar dan blijkt dat je met drie man behoorlijk wat werk kunt verzetten.”

Na het uitbreiden van zijn bedrijfsactiviteiten denkt Methorst al weer aan de volgende stap. Hij heeft namelijk een verbouwing gepland die dit najaar van start moet gaan en in het voorjaar van 2022 wordt afgerond. De twee panden worden hierbij samengevoegd. “Als we klaar zijn met de verbouwing, dan is de gevel 31 meter breed, 15 meter hoog en het gebouw 70 meter diep. Dan hebben we de beschikking over een extra verdieping, die met een lift wordt bereikt, waar we de caravans en campers plaatsen met complexere schade. De zogenoemde langslapers, waar we lang mee bezig zijn. Op de begane grond plaatsen we dan de campers en caravans die onderhoud nodig hebben.”

schade herstel midden nederland 2021 marcel cazemier

de markt: geen goed overzicht

De markt voor schadeherstel aan personenauto’s neemt, mede door corona, af. Er is minder verkeersactiviteit en dus worden er minder schades gereden. Het aantal gecalculeerde schades lag in januari dit jaar 27 procent lager dan vorig jaar en in februari 25 procent lager, zo blijkt uit cijfers van dataleverancier Solera/Audatex. De cijfers over aantallen schades in de camper- en caravanschademarkt worden niet gemeten in Audatex, zoals voor autoschade. Volgens Ton Hermus, businessmanager bij samenwerkingsverband Omnia CCS, ontbreekt hierdoor een goed overzicht van de totale schadeherstelmarkt. Bovendien kunnen door het seizoensgebonden gebruik, het moment van schade en het herstel ervan meerdere maanden uit elkaar liggen.

Investeren

Het bedrijf opereert eigenlijk als een klein mobiliteitscentrum, stelt Methorst. “Doordat we in meerdere segmenten actief zijn, lopen we minder risico’s in het werkaanbod. Daarnaast komen klanten ook voor meerdere zaken bij ons. Wij herstellen bijvoorbeeld de schade aan een vrachtwagen voor de eigenaar van een transportbedrijf, die ook voor het schadeherstel van zijn privéwagen bij ons terecht kan. In het ideale geval stuurt hij zijn personeel ook door naar ons, die wij mobiel houden door een personenauto, bestelwagen of bakwagen in te zetten of te verhuren. En voor de vrijetijdsbesteding kan men terecht bij onze caravan- en camperherstelafdeling. Naast herstelwerkzaamheden verhuren wij namelijk ook campers.” Terugkijkend is de Veenendaler content met de overname van Velbo. “Hoewel het enkele maanden duurde voordat wij daadwerkelijk konden starten met het herstel van caravans- en campers in Veenendaal, heeft dit segment in het afgelopen jaar toch voor een omzet van 275 duizend tot 350 duizend euro gezorgd. Het totale bedrijf heeft een omzet van circa 1,5 miljoen euro, dus onze nieuwe activiteiten leveren al een behoorlijke bijdrage en die kan alleen maar toenemen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Schadeherstel | Frisse start in camperherstel | Automotive Online
Overname camperherstel­bedrijf Velbo pakt goed uit

Schadeherstel | Frisse start in camperherstel

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Pierre Methorst, eigenaar van Schade Herstel Midden Nederland: “Herstel aan personenauto’s is niet te vergelijken dat van campers.” (Foto: Marcel Cazemier)

De coronacrisis zorgt momenteel voor een forse afname van het aantal schadecalculaties bij autoschadeherstelbedrijven. Dat is bij Pierre Methorst, eigenaar van schadeherstelbedrijf Schade Herstel Midden Nederland in Veenendaal, niet anders. “Daarom ben ik nog steeds blij met mijn keuze voor de overname van het Bennekommer caravan- en camperherstelbedrijf Velbo in het najaar van 2019, waardoor wij die afname hebben kunnen opvangen met caravan- en camperherstel. Daarmee vullen we de door corona gevallen gaten in de planning op”, aldus de Veenendaler. Hij verwacht dat de markt voor camper- en caravanherstel de komende jaren verder groeit. “Mede vanwege de coronapandemie is het een groeimarkt: mensen trekken er graag op uit.”

Hoewel Velbo eind 2019 werd overgenomen, duurde het nog tot april 2020 voor de bedrijfsactiviteiten naar Veenendaal verhuisden. “Bij de overname bleek dat er nog een behoorlijke voorraad aan schadeherstelwerk stond in Bennekom. En het duurde even voor we de voorraad hadden weggewerkt op het oude adres”, zegt Methorst.

Als klein mobiliteitscentrum lopen wij minder risico

“Als we toen de keuze hadden gemaakt om het bedrijf direct te verhuizen naar Veenendaal, dan zou dat hebben gezorgd voor ruimtegebrek in ons huidige pand. Door eerst de voorraad van Velbo op diens oude locatie weg te werken, konden wij met een frisse start beginnen met onze caravan- en campertak. Want wij konden in de tussentijd in Veenendaal een apart bedrijf met eigen werkplaats inrichten”, zegt Methorst.

Het bedrijf van de Veenendaler bestaat inmiddels uit vier segmenten: autoschadeherstel, truckschadeherstel, caravan- en camperherstel en verhuur. Van de schade-omzet komt 40 procent uit autoschadeherstel, waarbij 70 procent gestuurd is via verzekeringen en 30 procent particulier, 25 procent uit bestelauto’s, eveneens een kwart voor rekening van camper- en caravanherstel en 10 procent uit de verhuur van personenauto’s, bakwagens en campers.

Voor een transportbedrijf herstellen we de trucks én de privéauto van de eigenaar

In de werkplaats is gekozen voor een duidelijke scheiding tussen autoschadeherstel (personenauto’s bestelwagens, bussen en trucks) en de caravans en campers, die in het naastgelegen pand hersteld en onderhouden worden. “Het zijn specialismen die je niet met elkaar kunt vergelijken”, verduidelijkt Methorst. “De verschillen zitten vooral in de gebruikte materialen, levertijd van onderdelen maar ook met het aantal uren dat je in het werk steekt. Wij werken volgens de Profile Repair-techniek, wat inhoudt dat deuken hersteld worden met een zelfgemaakte mal, die na het plamuren op de caravan bevestigd wordt en vervolgens vacuüm trekt.” Ook is het bedrijf aangesloten bij Omnia CCS, een landelijke samenwerkingsverband voor schadeherstel van caravans of campers.

Bij het bedrijf zijn drie medewerkers voor camper- en caravanherstel opgeleid. Dat was nodig, omdat het personeel van Velbo niet overgenomen werd door Methorst.

Langslapers

Terwijl de werkplaatsen gescheiden zijn, zijn de 12 werknemers zelf allround. “Alle schadeherstellers wisselen met enige regelmaat van segment”, zegt Methorst. “Dat bevalt ze goed, omdat het werk hierdoor veelzijdiger wordt. En bij speciale klussen zoals het vervangen van een caravandak of een complete zijwand gaan we in de avonduren aan de slag. Dat is een behoorlijke klus, maar dan blijkt dat je met drie man behoorlijk wat werk kunt verzetten.”

Na het uitbreiden van zijn bedrijfsactiviteiten denkt Methorst al weer aan de volgende stap. Hij heeft namelijk een verbouwing gepland die dit najaar van start moet gaan en in het voorjaar van 2022 wordt afgerond. De twee panden worden hierbij samengevoegd. “Als we klaar zijn met de verbouwing, dan is de gevel 31 meter breed, 15 meter hoog en het gebouw 70 meter diep. Dan hebben we de beschikking over een extra verdieping, die met een lift wordt bereikt, waar we de caravans en campers plaatsen met complexere schade. De zogenoemde langslapers, waar we lang mee bezig zijn. Op de begane grond plaatsen we dan de campers en caravans die onderhoud nodig hebben.”

schade herstel midden nederland 2021 marcel cazemier

de markt: geen goed overzicht

De markt voor schadeherstel aan personenauto’s neemt, mede door corona, af. Er is minder verkeersactiviteit en dus worden er minder schades gereden. Het aantal gecalculeerde schades lag in januari dit jaar 27 procent lager dan vorig jaar en in februari 25 procent lager, zo blijkt uit cijfers van dataleverancier Solera/Audatex. De cijfers over aantallen schades in de camper- en caravanschademarkt worden niet gemeten in Audatex, zoals voor autoschade. Volgens Ton Hermus, businessmanager bij samenwerkingsverband Omnia CCS, ontbreekt hierdoor een goed overzicht van de totale schadeherstelmarkt. Bovendien kunnen door het seizoensgebonden gebruik, het moment van schade en het herstel ervan meerdere maanden uit elkaar liggen.

Investeren

Het bedrijf opereert eigenlijk als een klein mobiliteitscentrum, stelt Methorst. “Doordat we in meerdere segmenten actief zijn, lopen we minder risico’s in het werkaanbod. Daarnaast komen klanten ook voor meerdere zaken bij ons. Wij herstellen bijvoorbeeld de schade aan een vrachtwagen voor de eigenaar van een transportbedrijf, die ook voor het schadeherstel van zijn privéwagen bij ons terecht kan. In het ideale geval stuurt hij zijn personeel ook door naar ons, die wij mobiel houden door een personenauto, bestelwagen of bakwagen in te zetten of te verhuren. En voor de vrijetijdsbesteding kan men terecht bij onze caravan- en camperherstelafdeling. Naast herstelwerkzaamheden verhuren wij namelijk ook campers.” Terugkijkend is de Veenendaler content met de overname van Velbo. “Hoewel het enkele maanden duurde voordat wij daadwerkelijk konden starten met het herstel van caravans- en campers in Veenendaal, heeft dit segment in het afgelopen jaar toch voor een omzet van 275 duizend tot 350 duizend euro gezorgd. Het totale bedrijf heeft een omzet van circa 1,5 miljoen euro, dus onze nieuwe activiteiten leveren al een behoorlijke bijdrage en die kan alleen maar toenemen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.