Duurzaam waardeherstel, met minimaal spuitwerk

Brand story • Paintless Dent Repair – uitdeuken zonder spuiten – is overbekend als techniek voor kleine deukjes. Met Glue Pull Repair kunnen ook grotere deuken zonder spuiten of met minimaal spuit- en plamuurwerk worden hersteld.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Teamwise PDR & More

Dat scheelt in het aantal processtappen, maar is vooral ook duurzamer en kwalitatief beter. Het systeem voor milieuvriendelijk waardeherstel wordt, inclusief trainingen, geleverd door Teamwise PDR & More.

Jong gebruikte occasions weer mooi maken, klaar voor de foto’s en de verkoop; het is een vak. Vaak zijn er – naast het poetsen en cleanen – ook kleinere deukjes en krasjes die verwijderd moeten worden. Glue Pull Repair is een innovatie die dan goed van pas komt: snel, van buitenaf bruikbaar en zonder extra lakbeschadiging. Bij Glue Pull Repair wordt gewerkt met tabs, die op de deuk worden gelijmd. Er is een set gereedschap waarmee vervolgens de deuk kan worden verwijderd. Daarmee lijkt het systeem erg op spotteren. Er zijn slaghamers voor het grove werk en diverse pullers voor het fijne werk. “Uniek is toch wel dat je van buitenaf werkt en dat de lak niet verwijderd hoeft te worden”, vertelt Johan Schoonhoven, een van de oprichters van Teamwise PDR & More. De voordelen zijn evident. Het systeem is geschikt voor lastig van de andere zijde bereikbare plekken, zoals dorpels. Er is geen stof van het verwijderen van lak en grondering, er vindt geen vervorming plaats door het lassen en de hoeveelheid spuitwerk (grond- en laklagen) wordt flink gereduceerd. Daarmee komt herstel eerder binnen bereik en is vervanging van het gehele deel minder vaak nodig. “We hebben diverse grote klanten die het systeem vooral hebben aangeschaft omdat het zo duurzaam is”, vertelt Schoonhoven.

Wereldrecord PDR

Teamwise PDR & More stond in januari met Glue Pull Repair op de Autoprof in Gorinchem en gaf daar op het schadeplein overtuigende demonstraties. Bedrijven als Koops Autoschade, Nefkens- en Wittenberg Emil Frey Schadeservice meldden zich prompt aan als klant. “We hadden daar een Tesla portier en een Volkswagen Polo met dorpelschade staan”, vertelt Schoonhoven. “Met het aluminium portier konden we laten zien hoe je ook een grotere deuk volkomen weg krijgt. Met spotten is dat een probleem, met Glue Pull Repair maakt het niets uit.” Daarnaast was er vorig jaar een heuse recordpoging. De basis vormde een Toyota Aygo met hagelschade: maar liefst 1.900 kleine deukjes ontsierden de auto. De PDR-technici maakten er een hele show van en verholpen in 4:24 uur (en 28 seconden) alle deukjes. “Daarmee hebben we een wereldrecord gezet”, zegt Johan Schoonhoven, met een knipoog. De actie trok veel aandacht en de snelheid van het schadeherstel – Schoonhoven spreekt liever van waardeherstel – werd goed aangetoond.

Tabs & training

Glue Pull Repair gebeurt met een set materialen, ontwikkeld en gemaakt door het Amerikaanse Keco. De set heeft onder meer een flinke sortering tabs in verschillende vormen en maten, die op de deuk worden gelijmd. Na afkoeling zit de tab muurvast en is er zo’n 600 kilogram trekkracht op uit te oefenen. Met diverse nauwkeurige pullers kan de deuk verwijderd worden. Na afloop van de actie wordt de lijm opgelost met alcohol en kan de tab probleemloos verwijderd worden. Het werken met Glue Pull kan een zeer grote mate van precisie opleveren, mede dankzij een uitgekiend systeem van werkgangen. Door steeds fijnere werkzaamheden is het plaatwerk uiteindelijk weer 100% strak. Eventueel aanwezige lakschade kan dan eenvoudig en snel verholpen worden. Maar je moet er wel mee leren werken, benadrukt Schoonhoven. Daarom verzorgt Teamwise PDR & More ook trainingen. Zowel groepsgewijs bij schadeherstelbedrijven als individueel. In dat geval werken de technicus van Teamwise en de plaatwerker/voorbewerker samen aan een voertuig. Zo wordt zelfs de cursustijd nuttig gebruikt om klantvoertuigen te herstellen. Teamwise PDR & More heeft een fasering in het niveau van de reparatie. Dat begint bij heel grof en wordt in enkele stappen steeds fijner. Bij de laatste stap is de deuk volkomen verdwenen. “We zien soms dat schadeherstellers heel ver komen, maar dat voor de allerlaatste werkgang onze technici worden ingeschakeld”, vertelt Schoonhoven. “Die allerlaatste finish vraagt ruime ervaring en inzicht. Maar dan is het plaatwerk ook echt weer als nieuw.”

Duurzaam waardeherstel, met minimaal spuitwerk | Automotive Online

Duurzaam waardeherstel, met minimaal spuitwerk

Brand story • Paintless Dent Repair – uitdeuken zonder spuiten – is overbekend als techniek voor kleine deukjes. Met Glue Pull Repair kunnen ook grotere deuken zonder spuiten of met minimaal spuit- en plamuurwerk worden hersteld.
Albert-Jan Cornelissen Albert-Jan Cornelissen
Foto: Teamwise PDR & More

Dat scheelt in het aantal processtappen, maar is vooral ook duurzamer en kwalitatief beter. Het systeem voor milieuvriendelijk waardeherstel wordt, inclusief trainingen, geleverd door Teamwise PDR & More.

Jong gebruikte occasions weer mooi maken, klaar voor de foto’s en de verkoop; het is een vak. Vaak zijn er – naast het poetsen en cleanen – ook kleinere deukjes en krasjes die verwijderd moeten worden. Glue Pull Repair is een innovatie die dan goed van pas komt: snel, van buitenaf bruikbaar en zonder extra lakbeschadiging. Bij Glue Pull Repair wordt gewerkt met tabs, die op de deuk worden gelijmd. Er is een set gereedschap waarmee vervolgens de deuk kan worden verwijderd. Daarmee lijkt het systeem erg op spotteren. Er zijn slaghamers voor het grove werk en diverse pullers voor het fijne werk. “Uniek is toch wel dat je van buitenaf werkt en dat de lak niet verwijderd hoeft te worden”, vertelt Johan Schoonhoven, een van de oprichters van Teamwise PDR & More. De voordelen zijn evident. Het systeem is geschikt voor lastig van de andere zijde bereikbare plekken, zoals dorpels. Er is geen stof van het verwijderen van lak en grondering, er vindt geen vervorming plaats door het lassen en de hoeveelheid spuitwerk (grond- en laklagen) wordt flink gereduceerd. Daarmee komt herstel eerder binnen bereik en is vervanging van het gehele deel minder vaak nodig. “We hebben diverse grote klanten die het systeem vooral hebben aangeschaft omdat het zo duurzaam is”, vertelt Schoonhoven.

Wereldrecord PDR

Teamwise PDR & More stond in januari met Glue Pull Repair op de Autoprof in Gorinchem en gaf daar op het schadeplein overtuigende demonstraties. Bedrijven als Koops Autoschade, Nefkens- en Wittenberg Emil Frey Schadeservice meldden zich prompt aan als klant. “We hadden daar een Tesla portier en een Volkswagen Polo met dorpelschade staan”, vertelt Schoonhoven. “Met het aluminium portier konden we laten zien hoe je ook een grotere deuk volkomen weg krijgt. Met spotten is dat een probleem, met Glue Pull Repair maakt het niets uit.” Daarnaast was er vorig jaar een heuse recordpoging. De basis vormde een Toyota Aygo met hagelschade: maar liefst 1.900 kleine deukjes ontsierden de auto. De PDR-technici maakten er een hele show van en verholpen in 4:24 uur (en 28 seconden) alle deukjes. “Daarmee hebben we een wereldrecord gezet”, zegt Johan Schoonhoven, met een knipoog. De actie trok veel aandacht en de snelheid van het schadeherstel – Schoonhoven spreekt liever van waardeherstel – werd goed aangetoond.

Tabs & training

Glue Pull Repair gebeurt met een set materialen, ontwikkeld en gemaakt door het Amerikaanse Keco. De set heeft onder meer een flinke sortering tabs in verschillende vormen en maten, die op de deuk worden gelijmd. Na afkoeling zit de tab muurvast en is er zo’n 600 kilogram trekkracht op uit te oefenen. Met diverse nauwkeurige pullers kan de deuk verwijderd worden. Na afloop van de actie wordt de lijm opgelost met alcohol en kan de tab probleemloos verwijderd worden. Het werken met Glue Pull kan een zeer grote mate van precisie opleveren, mede dankzij een uitgekiend systeem van werkgangen. Door steeds fijnere werkzaamheden is het plaatwerk uiteindelijk weer 100% strak. Eventueel aanwezige lakschade kan dan eenvoudig en snel verholpen worden. Maar je moet er wel mee leren werken, benadrukt Schoonhoven. Daarom verzorgt Teamwise PDR & More ook trainingen. Zowel groepsgewijs bij schadeherstelbedrijven als individueel. In dat geval werken de technicus van Teamwise en de plaatwerker/voorbewerker samen aan een voertuig. Zo wordt zelfs de cursustijd nuttig gebruikt om klantvoertuigen te herstellen. Teamwise PDR & More heeft een fasering in het niveau van de reparatie. Dat begint bij heel grof en wordt in enkele stappen steeds fijner. Bij de laatste stap is de deuk volkomen verdwenen. “We zien soms dat schadeherstellers heel ver komen, maar dat voor de allerlaatste werkgang onze technici worden ingeschakeld”, vertelt Schoonhoven. “Die allerlaatste finish vraagt ruime ervaring en inzicht. Maar dan is het plaatwerk ook echt weer als nieuw.”