Op bezoek | ADAS maakt alles anders; in schadeland maar ook bij verzekeraars

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bedenk vooral ook waar je in moet investeren, aldus Frank Ruyrok, Bovag Schadeherstel.

Welke invloed gaat de opmars van rijhulpsystemen hebben op schadeherstel en de aftersales? En, waar moeten bedrijven rekening mee houden? Uit een studie van VMS Insight dat hier in opdracht van Bovag onderzoek naar deed, blijkt dat de sector in 2030 geconfronteerd wordt met een daling van op z’n minst 23 procent van het aantal schades en zeker 9 procent minder omzet. Op het Bovag ADAS-congres zat een zaal vol belangstellenden, vooral veel schadeherstellers. De toehoorders kregen dus geen nieuwe boodschap, maar wel eentje die ze goed in hun oren moeten knopen. Dat bleek wel uit de cijfers en statistieken die het publiek voorgeschoteld kreeg, waaruit bleek dat het op alle fronten niet gaat meevallen. Advanced Driver Assistance Systems (oftwel rijhulpsystemen) zijn het voorportaal van de zelfrijdende auto, aldus Bovag. Maar voordat het zover is krijgen we te maken met een ‘mengvorm’ van allerlei soorten auto’s op de weg en dat gaat zorgen voor de nodige gevaren.

“Juist die mix van conventionele en technologisch slimme auto’s gaat de komende jaren veel gevaren en risico’s opleveren”, zegt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij verzekeraar Aon. Hij vindt dat niet alleen de auto(schade)wereld rekening moet houden met ADAS, maar dat er hoog nodig nieuwe verzekeringsmodellen moeten komen. “De huidige autoverzekering gaat omvallen. Mensen met een auto met ADAS moeten straks kunnen profiteren van een voordeliger premie. Dan worden automobilisten ook beloond voor een veiliger rijgedrag. Het acceptatiebeleid van verzekeraars moet op de schop: niet hun postcode, maar wel of geen ADAS moet de norm worden.”

En wat betreft het subsidiebeleid van de overheid, heeft Van der Meer ook nog een boodschap: “Het is natuurlijk raar dat Tesla rijders wel subsidie krijgen, omdat EV’s worden gestimuleerd, maar diezelfde overheid geeft berijders van auto’s met ADAS geen subsidie, terwijl die voor veiliger verkeerssituaties zorgen.”

Op zijn kop

Volgens Van der Meer reikt de impact van ADAS aanzienlijk veel verder dan de autobranche en staat het bovenaan de agenda bij overheden en verzekeraars. “Jaarlijks kosten verkeersongevallen ons nu zo’n 14 miljard aan gemeenschapsgeld. Overheden willen er alles aan doen om dat terug te dringen. Er zijn al steeds meer werkgevers die hun verantwoordelijkheid nemen. Zo wist een groot bedrijf het aantal schades van hun leasevloot met 28 procent terug te dringen door de safedrivepod (maakt appen tijdens het rijden onmogelijk en blokkeert scherm van smartphone, red.) Al die signalen moet je serieus nemen”, aldus Van der Meer, die ook nog eens wees op het cruciale belang van de event data recorder (de zwarte doos van auto’s, red.) die in geval van ongevallen ‘over the air’ (OTA) kan doorgeven onder welke omstandigheden het ongeval plaatsvond en relevante informatie doorgeeft over de werking van de systemen. “Dat kan voor verzekerden het verschil maken tussen een schadevergoeding of uitkering van de verzekeraar. Heel essentieel dus.”

Hoe slim en geavanceerd alle rijhulpsystemen ook mogen zijn, steeds weer blijkt ‘de factor mens’ zeker nog onmisbaar. “Je moet als berijders zeker nog goed blijven opletten en je niet laten afleiden al heb je nog zulke moderne systemen aan boord. Op de A44 wil mijn auto bij smalle bruggetje een ruk naar links geven, omdat het smal is. Als je dan niet ingrijpt, zit je zo in de vangrail.” 

Antwoord

Volgens het onderzoek van Bovag krijgt de schadebranche vooral te maken met de impact van vier soorten ADAS: Automatic Emergency Brake, Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring, Lane Keep Assist en Park Assist. Met name werkzaamheden als spuiten en repareren nemen af (met 23% volgens het onderzoek), terwijl het uitvoeren van de juiste kalibraties alleen maar belangrijker gaat worden. Tijdens de bijeenkomst wees Van der Meer dan ook nog op de ADAS alliantie waarin diverse partijen (waaronder Bovag, RAI Vereniging, Swov en ANWB) vertegenwoordigd zijn en die met elkaar streven naar een ADAS convenant, waarin het juiste gebruik van de systemen centraal staat. In de praktijk blijkt immers dat lang niet alle automobilisten weten welke functies er allemaal bij ADAS horen en of ze op de juiste manier worden gebruikt. Ook hier dus nog een mooie, voorlichtende taak voor de autobranche. 

Ingroei

Behalve schadeherstellers, worden ook garagisten geconfronteerd met de gevolgen van ADAS. “Door stabieler rijgedrag zal er minder slijtage optreden”, aldus Bram Wolf, consultant bij Innovam. “Er zal meer service over the air plaatsvinden en meer updates op afstand. Er is dus vooral meer diagnosekennis nodig. Al zijn de vooruitzichten wat somber voor de schadebranche, volgens Frank Ruygrok (branchemanager schade bij Bovag) hebben ondernemers echt nog wel de tijd om zich goed voor te bereiden. “Ondernemers moeten zichzelf de komende tijd een aantal kritische vragen stellen. Heb je voldoende in de kennis van je personeel geïnvesteerd? Beschik je over voldoende, up to date kennis en heb je ook toegang tot de juiste kennis? En hoe ga je om met merkerkenning?”

Specialiseren en keuzes maken, zo luidt de boodschap van Bovag. Heb je eenmaal een propositie voor de toekomst bepaalt, dan kun je volgens de branchevereniging je klantengroep en het bijbehorende wagenpark beter duiden en is ook duidelijker hoe de ‘ingroei’ van auto’s met ADAS verloopt. Maar de branchevereniging wil vooral ook de leergierigheid aanmoedigen en met scenariostudies aantonen dat er wel degelijk een toekomst is, mits er maar duidelijk wordt gekozen en geïnvesteerd. Het is een boodschap die de brancheorganisatie de komende tijd nog vaak zal herhalen. 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Bovag-event Inzoomen op ADAS Waar: Bovag, Bunnik Aantal bezoekers: ca 150 Doelgroep: schadeherstellers, onderhoud- en reparatiebedrijven en dealerbedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Op bezoek | ADAS maakt alles anders; in schadeland maar ook bij verzekeraars | Automotive Online

Op bezoek | ADAS maakt alles anders; in schadeland maar ook bij verzekeraars

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Bedenk vooral ook waar je in moet investeren, aldus Frank Ruyrok, Bovag Schadeherstel.

Welke invloed gaat de opmars van rijhulpsystemen hebben op schadeherstel en de aftersales? En, waar moeten bedrijven rekening mee houden? Uit een studie van VMS Insight dat hier in opdracht van Bovag onderzoek naar deed, blijkt dat de sector in 2030 geconfronteerd wordt met een daling van op z’n minst 23 procent van het aantal schades en zeker 9 procent minder omzet. Op het Bovag ADAS-congres zat een zaal vol belangstellenden, vooral veel schadeherstellers. De toehoorders kregen dus geen nieuwe boodschap, maar wel eentje die ze goed in hun oren moeten knopen. Dat bleek wel uit de cijfers en statistieken die het publiek voorgeschoteld kreeg, waaruit bleek dat het op alle fronten niet gaat meevallen. Advanced Driver Assistance Systems (oftwel rijhulpsystemen) zijn het voorportaal van de zelfrijdende auto, aldus Bovag. Maar voordat het zover is krijgen we te maken met een ‘mengvorm’ van allerlei soorten auto’s op de weg en dat gaat zorgen voor de nodige gevaren.

“Juist die mix van conventionele en technologisch slimme auto’s gaat de komende jaren veel gevaren en risico’s opleveren”, zegt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij verzekeraar Aon. Hij vindt dat niet alleen de auto(schade)wereld rekening moet houden met ADAS, maar dat er hoog nodig nieuwe verzekeringsmodellen moeten komen. “De huidige autoverzekering gaat omvallen. Mensen met een auto met ADAS moeten straks kunnen profiteren van een voordeliger premie. Dan worden automobilisten ook beloond voor een veiliger rijgedrag. Het acceptatiebeleid van verzekeraars moet op de schop: niet hun postcode, maar wel of geen ADAS moet de norm worden.”

En wat betreft het subsidiebeleid van de overheid, heeft Van der Meer ook nog een boodschap: “Het is natuurlijk raar dat Tesla rijders wel subsidie krijgen, omdat EV’s worden gestimuleerd, maar diezelfde overheid geeft berijders van auto’s met ADAS geen subsidie, terwijl die voor veiliger verkeerssituaties zorgen.”

Op zijn kop

Volgens Van der Meer reikt de impact van ADAS aanzienlijk veel verder dan de autobranche en staat het bovenaan de agenda bij overheden en verzekeraars. “Jaarlijks kosten verkeersongevallen ons nu zo’n 14 miljard aan gemeenschapsgeld. Overheden willen er alles aan doen om dat terug te dringen. Er zijn al steeds meer werkgevers die hun verantwoordelijkheid nemen. Zo wist een groot bedrijf het aantal schades van hun leasevloot met 28 procent terug te dringen door de safedrivepod (maakt appen tijdens het rijden onmogelijk en blokkeert scherm van smartphone, red.) Al die signalen moet je serieus nemen”, aldus Van der Meer, die ook nog eens wees op het cruciale belang van de event data recorder (de zwarte doos van auto’s, red.) die in geval van ongevallen ‘over the air’ (OTA) kan doorgeven onder welke omstandigheden het ongeval plaatsvond en relevante informatie doorgeeft over de werking van de systemen. “Dat kan voor verzekerden het verschil maken tussen een schadevergoeding of uitkering van de verzekeraar. Heel essentieel dus.”

Hoe slim en geavanceerd alle rijhulpsystemen ook mogen zijn, steeds weer blijkt ‘de factor mens’ zeker nog onmisbaar. “Je moet als berijders zeker nog goed blijven opletten en je niet laten afleiden al heb je nog zulke moderne systemen aan boord. Op de A44 wil mijn auto bij smalle bruggetje een ruk naar links geven, omdat het smal is. Als je dan niet ingrijpt, zit je zo in de vangrail.” 

Antwoord

Volgens het onderzoek van Bovag krijgt de schadebranche vooral te maken met de impact van vier soorten ADAS: Automatic Emergency Brake, Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring, Lane Keep Assist en Park Assist. Met name werkzaamheden als spuiten en repareren nemen af (met 23% volgens het onderzoek), terwijl het uitvoeren van de juiste kalibraties alleen maar belangrijker gaat worden. Tijdens de bijeenkomst wees Van der Meer dan ook nog op de ADAS alliantie waarin diverse partijen (waaronder Bovag, RAI Vereniging, Swov en ANWB) vertegenwoordigd zijn en die met elkaar streven naar een ADAS convenant, waarin het juiste gebruik van de systemen centraal staat. In de praktijk blijkt immers dat lang niet alle automobilisten weten welke functies er allemaal bij ADAS horen en of ze op de juiste manier worden gebruikt. Ook hier dus nog een mooie, voorlichtende taak voor de autobranche. 

Ingroei

Behalve schadeherstellers, worden ook garagisten geconfronteerd met de gevolgen van ADAS. “Door stabieler rijgedrag zal er minder slijtage optreden”, aldus Bram Wolf, consultant bij Innovam. “Er zal meer service over the air plaatsvinden en meer updates op afstand. Er is dus vooral meer diagnosekennis nodig. Al zijn de vooruitzichten wat somber voor de schadebranche, volgens Frank Ruygrok (branchemanager schade bij Bovag) hebben ondernemers echt nog wel de tijd om zich goed voor te bereiden. “Ondernemers moeten zichzelf de komende tijd een aantal kritische vragen stellen. Heb je voldoende in de kennis van je personeel geïnvesteerd? Beschik je over voldoende, up to date kennis en heb je ook toegang tot de juiste kennis? En hoe ga je om met merkerkenning?”

Specialiseren en keuzes maken, zo luidt de boodschap van Bovag. Heb je eenmaal een propositie voor de toekomst bepaalt, dan kun je volgens de branchevereniging je klantengroep en het bijbehorende wagenpark beter duiden en is ook duidelijker hoe de ‘ingroei’ van auto’s met ADAS verloopt. Maar de branchevereniging wil vooral ook de leergierigheid aanmoedigen en met scenariostudies aantonen dat er wel degelijk een toekomst is, mits er maar duidelijk wordt gekozen en geïnvesteerd. Het is een boodschap die de brancheorganisatie de komende tijd nog vaak zal herhalen. 

Op bezoek

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online-rubriek Op bezoek leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Bovag-event Inzoomen op ADAS Waar: Bovag, Bunnik Aantal bezoekers: ca 150 Doelgroep: schadeherstellers, onderhoud- en reparatiebedrijven en dealerbedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.