Halfjaaroverzicht 2016 | Leve de hagel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Hagel zorgde voor een stijgend aantal calculaties

De schadebranche piept en kraakt harder en harder in zijn voegen, maar kan inmiddels vertrouwen op een jaarlijkse portie hemels brood in de vorm van spectaculaire hagelbuien. Hoewel die door hun overvloedigheid tegenwoordig bijna meer kosten dan ze opleveren, zeggen diverse herstellers, vooral omdat ze het reguliere proces behoorlijk verstoren.

Het ziet er mooi uit: het stijgend aantal schadecalculaties ten opzichte van vorig jaar, en dat al een paar maanden op rij. Ook de schadelast neemt toe. Dat is onder meer te danken aan de hagelschades in de afgelopen maand, die tot behoorlijke calamiteiten leidden in het zuiden des lands. Een ideaal moment ook om een nieuwe hagelschadescanner te lanceren, de CSI Adomea-scanner, waarmee in luttele minuten de schade kan worden gecalculeerd. En dat levert tijdwinst op in het proces. Klant blij, verzekeraar blij, en autoschadebedrijf blij. De scanner werd voor het eerst geïntroduceerd bij de Deukjesdagen van Achmea, en is daarna ook neergezet bij een hagelschadecentrum in Helmond, waar de schadeketens Schadenet, AAS samen met verzekeraars Achmea en Schadegarant-leden de auto’s herstelden. Volgens ons is het een unicum in de branche dat twee verzekeraarsgroepen op deze manier samenwerken – maar als u meer voorbeelden kent, zien we uw reactie natuurlijk graag tegemoet. Kijk voor de schadecalculaties in de Automotive Kennisbank

Complexe splitsing

Zorgde er dan niets anders dan hagel voor reuring? Natuurlijk wel. Schadegroep Wellcoll, dat dit jaar ABS verruilde voor AAS, kocht het bedrijf van Arie Willems en breidde daarmee zijn sterke positie in Limburg uit. ABS hield een van zijn eerste relatie-evenementen, waar directeur ad interim Nico Stolk vertelde dat er een verdere splitsing zal komen in complex, conventioneel en cosmetisch herstel, waarbij de leden werk naar elkaar doorschuiven. In dat licht deed Edward Reinderts van Care Autoschade een boekje open over de Carexpress Harderwijk-vestiging in Harderwijk. De te koop staande schadeketen (Stern-topman Henk van der Kwast heeft zijn interesse al meermalen uitgesproken) is nog altijd trots op het concept, maar loopt wel tegen enkele beperkingen aan.

Het Carexpress-concept kent een paar hick-ups

Schadebranchevereniging Focwa en zijn voormalig secretaris Karel Bukholczer stonden weer eens voor de rechter, die voorstelde om eerst eens een mediator op de zaak te zetten. En zie: beide partijen schuifelen wat naar elkaar toe, ongetwijfeld omdat de zaak voor beide partijen inmiddels lang genoeg heeft geduurd. En de Bovag ligt met zijn eigen schadetak natuurlijk op de loer: die is nu nog voorbehouden aan eigen leden, maar die restrictie houdt ook wettelijk niet lang stand: een branchevereniging moet uiteindelijk iedereen accepteren die aan de gestelde voorwaarden voldoet. Lees meer over de eerste helft van het jaar in ons dossier Halfjaaroverzicht 2016.

Telematica

Dat de branche iets moet doen met de toenemende complexiteit van schades door de voortschrijdende technologie, dat staat voor iedereen vast. Maar wat? En hoe? En wie? Niemand weet het antwoord. Wel worden de eerste invloeden van deze technologie, waaronder telematicatoepassingen, steeds duidelijker. Vooral vanuit de verzekeraars worden er veel initiatieven verwacht. Zij ontwikkelen bijvoorbeeld rijstijlverzekeringen waarmee klanten premiekorting kunnen krijgen. En er wordt voorgesorteerd op de komst van de autonoom rijdende auto. Uiteindelijk moeten deze technologieën de schadelast weer in lijn brengen met de premie, want vooral op de WA-polis maken verzekeraars structureel verlies.
De roep om verdergaande samenwerking met de herstellers werd dit eerste halfjaar weer luider. Want wat als de autofabrikant van die zelfrijdende auto een zelfverzekerde auto maakt die in geval van een fikse hagelschade zelf de dealer belt? Dan staan de verzekeraar en de universele hersteller ineens in de kou.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Halfjaaroverzicht 2016 | Leve de hagel | Automotive Online

Halfjaaroverzicht 2016 | Leve de hagel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Hagel zorgde voor een stijgend aantal calculaties

De schadebranche piept en kraakt harder en harder in zijn voegen, maar kan inmiddels vertrouwen op een jaarlijkse portie hemels brood in de vorm van spectaculaire hagelbuien. Hoewel die door hun overvloedigheid tegenwoordig bijna meer kosten dan ze opleveren, zeggen diverse herstellers, vooral omdat ze het reguliere proces behoorlijk verstoren.

Het ziet er mooi uit: het stijgend aantal schadecalculaties ten opzichte van vorig jaar, en dat al een paar maanden op rij. Ook de schadelast neemt toe. Dat is onder meer te danken aan de hagelschades in de afgelopen maand, die tot behoorlijke calamiteiten leidden in het zuiden des lands. Een ideaal moment ook om een nieuwe hagelschadescanner te lanceren, de CSI Adomea-scanner, waarmee in luttele minuten de schade kan worden gecalculeerd. En dat levert tijdwinst op in het proces. Klant blij, verzekeraar blij, en autoschadebedrijf blij. De scanner werd voor het eerst geïntroduceerd bij de Deukjesdagen van Achmea, en is daarna ook neergezet bij een hagelschadecentrum in Helmond, waar de schadeketens Schadenet, AAS samen met verzekeraars Achmea en Schadegarant-leden de auto’s herstelden. Volgens ons is het een unicum in de branche dat twee verzekeraarsgroepen op deze manier samenwerken – maar als u meer voorbeelden kent, zien we uw reactie natuurlijk graag tegemoet. Kijk voor de schadecalculaties in de Automotive Kennisbank

Complexe splitsing

Zorgde er dan niets anders dan hagel voor reuring? Natuurlijk wel. Schadegroep Wellcoll, dat dit jaar ABS verruilde voor AAS, kocht het bedrijf van Arie Willems en breidde daarmee zijn sterke positie in Limburg uit. ABS hield een van zijn eerste relatie-evenementen, waar directeur ad interim Nico Stolk vertelde dat er een verdere splitsing zal komen in complex, conventioneel en cosmetisch herstel, waarbij de leden werk naar elkaar doorschuiven. In dat licht deed Edward Reinderts van Care Autoschade een boekje open over de Carexpress Harderwijk-vestiging in Harderwijk. De te koop staande schadeketen (Stern-topman Henk van der Kwast heeft zijn interesse al meermalen uitgesproken) is nog altijd trots op het concept, maar loopt wel tegen enkele beperkingen aan.

Het Carexpress-concept kent een paar hick-ups

Schadebranchevereniging Focwa en zijn voormalig secretaris Karel Bukholczer stonden weer eens voor de rechter, die voorstelde om eerst eens een mediator op de zaak te zetten. En zie: beide partijen schuifelen wat naar elkaar toe, ongetwijfeld omdat de zaak voor beide partijen inmiddels lang genoeg heeft geduurd. En de Bovag ligt met zijn eigen schadetak natuurlijk op de loer: die is nu nog voorbehouden aan eigen leden, maar die restrictie houdt ook wettelijk niet lang stand: een branchevereniging moet uiteindelijk iedereen accepteren die aan de gestelde voorwaarden voldoet. Lees meer over de eerste helft van het jaar in ons dossier Halfjaaroverzicht 2016.

Telematica

Dat de branche iets moet doen met de toenemende complexiteit van schades door de voortschrijdende technologie, dat staat voor iedereen vast. Maar wat? En hoe? En wie? Niemand weet het antwoord. Wel worden de eerste invloeden van deze technologie, waaronder telematicatoepassingen, steeds duidelijker. Vooral vanuit de verzekeraars worden er veel initiatieven verwacht. Zij ontwikkelen bijvoorbeeld rijstijlverzekeringen waarmee klanten premiekorting kunnen krijgen. En er wordt voorgesorteerd op de komst van de autonoom rijdende auto. Uiteindelijk moeten deze technologieën de schadelast weer in lijn brengen met de premie, want vooral op de WA-polis maken verzekeraars structureel verlies.
De roep om verdergaande samenwerking met de herstellers werd dit eerste halfjaar weer luider. Want wat als de autofabrikant van die zelfrijdende auto een zelfverzekerde auto maakt die in geval van een fikse hagelschade zelf de dealer belt? Dan staan de verzekeraar en de universele hersteller ineens in de kou.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.