Belron (Carglass) groeit naar monopoliepositie op glasmarkt
In een recent onderzoek van Automotive zegt 76 procent van de Nederlandse autobezitters hun laatste ruitschade bij Carglass te hebben laten herstellen. Een kleine 20 procent noemde Autotaalglas, Glasgarage scoorde 4 procent. Als je deze steekproef extrapoleert naar de totale markt, zou Belron dus een marktaandeel hebben van 98% (Abonnees kunnen het onderzoek hier lezen). Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Kien onder 400 consumenten. De resultaten uit dit onderzoek worden iets getemperd door branchepartijen. “Ik denk dat het marktaandeel tussen de 80 en 85 procent ligt”, zegt Edwin Hoogeveen, die het it-platform van Dealer Ruitenservice faciliteert. “Alle ruitclaims van dealers lopen via ons. Ik schat in dat de dealers een marktaandeel hebben van ongeveer 10 procent”, aldus Hoogeveen.
Geen toestemming nodig
Op de zakelijke markt is het marktaandeel van Belron ook enorm. Van de vijftien grootste leasemaatschappijen werken er twaalf samen met een Belron-bedrijf. De andere drie (VWPFS, International Car Lease Holding en Stern) repareren bij de eigen dealerbedrijven. Voor het leveranciersoverzicht van de grooste leasemaatschappijen, kijk hier.
Volgens Belron is er voor de overname van Glasgarage geen ACM-melding vereist. ACM-woordvoerder Murco Mijnlieff stelt dat de ACM wel kan onderzoeken of de marktmacht van Belron in Nederland te groot wordt. In 2011, voor de overnames, concludeerde de ACM dat de macht van Carglass juist verzwakt was.
Overigens ontkent Belron zelf bij monde van directeur Douwe Bekius ten stelligste dat het ruitherstelbedrijf in Nederland naar een monopoliepositie groeit, omdat onder andere dealers en zelfstandige herstelbedrijven gezamenlijk nog een fors deel van de markt in handen zouden hebben.