BBL-subsidie blijft, invulling nog onbekend

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
aanbieders van leerwerkplekken moeten nog even geduld hebben (Foto: Innovam)

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven meldt in een brief aan de Tweede Kamer dat zij de subsidieregeling praktijkleren komend schooljaar wil voortzetten. Maar de invulling van de regeling hangt nog af van de rijksbegroting. Meer details over de subsidie worden daarom pas na Prinsjesdag bekend. Van Engelshoven signaleert dat de vraag naar goed geschoolde arbeidskrachten is toegenomen als gevolg van de economische groei. “Voor het middelbaar beroepsonderwijs vertaalt deze positieve ontwikkeling zich mede in de toename van het aantal beschikbare plekken voor de beroepsbegeleidende leerweg (bbl).” 

Eerder was sprake van een daling van het aantal BBL-plekken met name in de techniek. Uit een onderzoek door het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ECBO) in opdracht van de minister blijkt dat er geen verband is tussen de instroom en invoering van de subsidieregeling of de andere beleidsmaatregelen. De ontwikkeling van de conjunctuur was volgens het ECBO de belangrijkste oorzaak van de daling van de bbl-instroom. 

Uit cijfers van de Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven blijkt dat dit schooljaar het segment Mobiliteit (onder andere auto- en fietstechnici) 7.549 BBL-leerlingen telt. Ook voor het segment Carrosserie (onder andere autoschadeherstellers) is de animo sterk toegenomen, van 659 BBL-leerlingen twee jaar geleden naar 807 nu, oftewel 22,5 procent meer.

Anticyclisch opleiden

Het voorstel van de minister om de BBL-subsidie desondanks voort te zetten is gebaseerd op de conclusie van de onderzoekers dat de manier waarop de (bijdrage aan) scholingsbudgetten zijn georganiseerd in een sector wel direct invloed lijkt te hebben op de instroom op de BBL tijdens laagconjunctuur. “Anticyclisch opleiden – waarbij juist in tijden van economische laagconjunctuur voldoende BBL-plekken beschikbaar worden gesteld – kan alleen als er binnen de sector actief beleid gevoerd wordt om boven de markt op te leiden.”

Brancheorganisatie Focwa laat in een reactie op de brief weten blij te zijn dat de BBL-subsidie blijft, maar zegt te betreuren dat de inhoud van de regeling nog niet bekend is. “Het geduld van ondernemende schadeherstellers wordt extra op de proef gesteld. Want bij de start van het schooljaar zal nog niet duidelijk zijn hoe de regeling zal worden ingevuld en/of aangepast. Dat schept onnodig onzekerheid bij bedrijven, scholen, ouders en leerlingen.”, zegt Focwa-voorzitter Peter Brussel.

De subsidieregeling bedraagt nu maximaal 2.700 euro per leerling per jaar. Volgens Focwa investeren erkend leerbedrijven die een leerling via de beroepsgerichte leerweg in dienst nemen, op jaarbasis gemiddeld zo’n 12 duizend euro per leerling.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

BBL-subsidie blijft, invulling nog onbekend | Automotive Online

BBL-subsidie blijft, invulling nog onbekend

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
aanbieders van leerwerkplekken moeten nog even geduld hebben (Foto: Innovam)

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven meldt in een brief aan de Tweede Kamer dat zij de subsidieregeling praktijkleren komend schooljaar wil voortzetten. Maar de invulling van de regeling hangt nog af van de rijksbegroting. Meer details over de subsidie worden daarom pas na Prinsjesdag bekend. Van Engelshoven signaleert dat de vraag naar goed geschoolde arbeidskrachten is toegenomen als gevolg van de economische groei. “Voor het middelbaar beroepsonderwijs vertaalt deze positieve ontwikkeling zich mede in de toename van het aantal beschikbare plekken voor de beroepsbegeleidende leerweg (bbl).” 

Eerder was sprake van een daling van het aantal BBL-plekken met name in de techniek. Uit een onderzoek door het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ECBO) in opdracht van de minister blijkt dat er geen verband is tussen de instroom en invoering van de subsidieregeling of de andere beleidsmaatregelen. De ontwikkeling van de conjunctuur was volgens het ECBO de belangrijkste oorzaak van de daling van de bbl-instroom. 

Uit cijfers van de Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven blijkt dat dit schooljaar het segment Mobiliteit (onder andere auto- en fietstechnici) 7.549 BBL-leerlingen telt. Ook voor het segment Carrosserie (onder andere autoschadeherstellers) is de animo sterk toegenomen, van 659 BBL-leerlingen twee jaar geleden naar 807 nu, oftewel 22,5 procent meer.

Anticyclisch opleiden

Het voorstel van de minister om de BBL-subsidie desondanks voort te zetten is gebaseerd op de conclusie van de onderzoekers dat de manier waarop de (bijdrage aan) scholingsbudgetten zijn georganiseerd in een sector wel direct invloed lijkt te hebben op de instroom op de BBL tijdens laagconjunctuur. “Anticyclisch opleiden – waarbij juist in tijden van economische laagconjunctuur voldoende BBL-plekken beschikbaar worden gesteld – kan alleen als er binnen de sector actief beleid gevoerd wordt om boven de markt op te leiden.”

Brancheorganisatie Focwa laat in een reactie op de brief weten blij te zijn dat de BBL-subsidie blijft, maar zegt te betreuren dat de inhoud van de regeling nog niet bekend is. “Het geduld van ondernemende schadeherstellers wordt extra op de proef gesteld. Want bij de start van het schooljaar zal nog niet duidelijk zijn hoe de regeling zal worden ingevuld en/of aangepast. Dat schept onnodig onzekerheid bij bedrijven, scholen, ouders en leerlingen.”, zegt Focwa-voorzitter Peter Brussel.

De subsidieregeling bedraagt nu maximaal 2.700 euro per leerling per jaar. Volgens Focwa investeren erkend leerbedrijven die een leerling via de beroepsgerichte leerweg in dienst nemen, op jaarbasis gemiddeld zo’n 12 duizend euro per leerling.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.