Regeerakkoord: rem op groene ambities

Regeerakkoord • Bezitters van elektrische auto moeten een ‘eerlijke bijdrage’ leveren.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

In het vannacht gepresenteerde regeerakkoord staat dat de nieuwe regeringscoalitie de groene ambities afschaalt. Veel concrete voorstellen zijn nog niet gedaan. Verduurzaming van het wagenpark blijft wel gestimuleerd worden, maar: “de elektrische rijder gaat eerlijk bijdragen, om de opbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden.”

In het akkoord staat (letterlijk): “De aanschaf van elektrische voertuigen blijft ondersteund worden, waarbij ook oog gehouden wordt voor de ‘fossiele rijders’ en een eerlijke verdeling van de kosten tussen beide groepen. De subsidies stoppen allemaal per 2025, de MRB gewichtscorrectie (fiscaal) blijft bestaan.”

Het kabinet schrijft de invoering van zero-emissiezones te willen vertragen, maar geeft wel aan dat de invoering van deze zones aan de gemeentes is. “Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren). De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit”, schrijft de coalitie. Het kabinet gaat wel over de bijbehorende verkeersborden voor de milieuzones, en die kan het tegenhouden.

Kosten

De kosten voor energie (zowel voor bedrijven als consumenten) mogen niet significant uit de pas lopen met de buurlanden. Bezien wordt welke maatregelen nodig zijn om bedrijven en consumenten te ondersteunen. Recente lastenverzwaringen voor ondernemers, verhoging van de energiebelasting en vermogen die zijn aangekondigd sinds Prinsjesdag worden deels teruggedraaid.

De coalitie schrijft dat er voor de komende jaren een grote infrastructurele onderhoudsopgave is. “Doel is instandhouding van de minimaal benodigde basiskwaliteit van de bestaande weg-, waterweg- en OV-infrastructuur.”

De maximumsnelheid op de snelweg wordt – ‘daar waar dat kan’ – verhoogd naar 130
kilometer per uur.

In de rubriek De Kwestie werd eind vorig jaar al het meest voor de hand liggende beleid van de coalitie uiteengezet. Lees daar onder meer hoe het kabinet de invoering van de ZE-zones kan vertragen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Regeerakkoord: rem op groene ambities | Automotive Online

Regeerakkoord: rem op groene ambities

Regeerakkoord • Bezitters van elektrische auto moeten een ‘eerlijke bijdrage’ leveren.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

In het vannacht gepresenteerde regeerakkoord staat dat de nieuwe regeringscoalitie de groene ambities afschaalt. Veel concrete voorstellen zijn nog niet gedaan. Verduurzaming van het wagenpark blijft wel gestimuleerd worden, maar: “de elektrische rijder gaat eerlijk bijdragen, om de opbrengsten op de lange termijn houdbaar te houden.”

In het akkoord staat (letterlijk): “De aanschaf van elektrische voertuigen blijft ondersteund worden, waarbij ook oog gehouden wordt voor de ‘fossiele rijders’ en een eerlijke verdeling van de kosten tussen beide groepen. De subsidies stoppen allemaal per 2025, de MRB gewichtscorrectie (fiscaal) blijft bestaan.”

Het kabinet schrijft de invoering van zero-emissiezones te willen vertragen, maar geeft wel aan dat de invoering van deze zones aan de gemeentes is. “Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld, onder andere om uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk te kunnen regelen (standaardiseren). De instelling van zero-emissiezones blijft een gemeentelijk besluit”, schrijft de coalitie. Het kabinet gaat wel over de bijbehorende verkeersborden voor de milieuzones, en die kan het tegenhouden.

Kosten

De kosten voor energie (zowel voor bedrijven als consumenten) mogen niet significant uit de pas lopen met de buurlanden. Bezien wordt welke maatregelen nodig zijn om bedrijven en consumenten te ondersteunen. Recente lastenverzwaringen voor ondernemers, verhoging van de energiebelasting en vermogen die zijn aangekondigd sinds Prinsjesdag worden deels teruggedraaid.

De coalitie schrijft dat er voor de komende jaren een grote infrastructurele onderhoudsopgave is. “Doel is instandhouding van de minimaal benodigde basiskwaliteit van de bestaande weg-, waterweg- en OV-infrastructuur.”

De maximumsnelheid op de snelweg wordt – ‘daar waar dat kan’ – verhoogd naar 130
kilometer per uur.

In de rubriek De Kwestie werd eind vorig jaar al het meest voor de hand liggende beleid van de coalitie uiteengezet. Lees daar onder meer hoe het kabinet de invoering van de ZE-zones kan vertragen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.