‘EU-commissaris tegen dieselverbod in grote steden’
Dit meldt de Financial Times, die de brief heeft ingezien. Bieńkowska schrijft volgens de Financial Times dat zij ervan overtuigd is dat “wij in Europa snel moeten overstappen naar voertuigen met ‘zero-emission’. Maar beleidsmakers en autofabrieken hebben geen voordeel bij een instorting van de dieselmarkt in Europa, als gevolg van lokale rijverboden.”
De ministers moeten fabrikanten ertoe bewegen om de stikstofuitstoot van bestaande dieselauto’s snel terug te dringen, vindt zij. Voertuigen die meer vervuilende stoffen uitstoten dan toegestaan, moeten zo snel mogelijk van de weg worden gehaald. Deze maatregelen moeten voorkomen dat steeds meer steden diesels weren en dieselbezitters nog meer de dupe worden. Onder meer in Parijs en Stuttgart bestaan er plannen om zo’n verbod op korte termijn in te voeren.
Bieńkowska prijst Duitsland, Frankrijk en Nederland voor de terugroepacties en software-updates door automakers. Zij stelt deze landen als voorbeeld voor de rest van Europa. Om te voorkomen dat er te veel nationale verschillen ontstaan, pleit zij voor Europese wetgeving.
Beloften voor ‘schone diesels’
Bieńkowska schrijft dat automobilisten vertrouwen op de beloften van de industrie dat hun ‘schone diesels’ het milieu niet overmatig belasten en de volksgezondheid in gevaar brengen. Dieselbezitters zien nu al de eerste signalen van prijsdalingen van tweedehands diesels. De eurocommissaris wil niet dat deze consumenten verder worden benadeeld door een lokaal verbod op hun auto’s. In Nederland hebben brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging ook meermaals geprotesteerd tegen de invoering van milieuzones.