Kilometerprijs: wie is de klos?
Zo meldt de Telegraaf dat vooral suv-rijders de dupe zijn van de kilometerheffing. Dat concludeert de krant op basis van een rekenvoorbeeld van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. In de suv-klasse is het tariefsverschil tussen nieuwe en oudere auto’s veel groter dan in kleinere segmenten, aldus de krant.
BPM op 0
In de regeling worden oudere auto’s, door hun gemiddeld hogere CO2-uitstoot, zwaarder belast dan nieuwe. Zo is de hoogste kilometerprijs voor een nieuwe BMW X5 12,2 cent, en voor een vier jaar oude Range Rover 33,6 cent. Hoeveel de kilometerprijs voor eenzelfde vier jaar oude X5 of nieuwe Range Rover bedraagt, meldt het ministerie niet.
In het overzicht staat overigens ook dat de eigenaar van de vier jaar oude Range Rover nu maandelijks vrijwel hetzelfde betaalt als op het moment dat de kilometerheffing ingaat. Hierbij heeft het Ministerie de bpm-kosten op ‘0’ gezet, omdat deze ten tijde van de km-heffing verdwijnt. Dat de bpm over die oudere auto dan nog lang niet is afgeschreven, wordt buiten beschouwing gelaten.
Hybride
Afgelopen week meldde het AD dat ook de rijders van een hybride voertuig zich gepakt voelen: zij betalen volgend jaar afgezien van de bpm immers geen belasting (mrb), en gaan dat in de nieuwe situatie wel doen.
RAI: onderzoek
RAI Vereniging onderzoekt momenteel wat de gevolgen van de huidige regeling zijn voor de merken en modellen van haar leden, tot op uitvoeringsniveau. De branchevereniging benadrukt dat zorgvuldigheid belangrijker is dan snelheid.
Diegene die alvast een voorschot wil nemen op deze berekening, kan terecht bij Autodisk: dit adviesbureau lanceerde onlangs een website waarop de kilometerprijs kan worden berekend.
Voor het rekenoverzicht van V&W, klik hier.
Voor het wetsvoorstel, klik hier.