Elektrische auto duwt VVD richting kilometerheffing

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Emissieloze auto's moeten ook gaan bijdragen, vindt VVD. (Foto: Shutterstock)

De VVD wil in de komende jaren starten met de invoering van een kilometerheffing. Dat schrijft de partij in zijn verkiezingsprogramma. De afgelopen jaren wist de VVD de invoering van een kilometerheffing tegen te houden, ondanks grote druk vanuit het maatschappelijk middenveld, zoals de autobrancheverenigingen en -belangenverenigingen. Wel begon de partij voorzichtig bij te draaien.

De VVD heeft altijd gesteld dat accijns op brandstof de facto al een kilometerheffing inhoudt. Nu schrijft de partij: “Door de komst van de elektrische auto en andere emissieloze voertuigen betaalt een deel van de automobilisten juist fors minder (accijns), red. Daarom zijn wij er voor dat emissieloze auto’s per kilometer gaan betalen. Uiteindelijk zal dan iedereen van accijns overgaan op deze kilometerheffing. Want de toekomst is emissieloos rijden, waarbij iedereen zelf kan kiezen wanneer ze overstappen zonder dat we mensen met dwang voortijdig uit hun benzineauto jagen.”

De partij wil dan wel af van de wegenbelasting. “Als we dan in de toekomst toch een systeem van betalen per kilometer hebben, is het wel zo eerlijk en eenvoudig om de huidige wegenbelasting af te schaffen, en onder de noemer ‘de gebruiker betaalt’ alleen een kilometerheffing over te houden.”

Rechtvaardiger

De RAI Vereniging is bijzonder blij met de ommezwaai bij de VVD. “Het is goed dat met de VVD, een grote meerderheid van de politiek inziet dat de omschakeling naar een systeem van betalen naar gebruik bijdraagt aan een gezonder, transparanter en rechtvaardiger autobelastingsysteem”, stelt voorzitter Steven van Eijck.

“Jarenlang zetten wij ons al in voor dit systeem en nu is de politiek eindelijk om. Een systeem dat niet alleen eerlijker is, maar ook bijdraagt aan minder files, minder uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen, maar bovenal ook zorgt voor een gezonde inkomstenstroom voor de schatkist zonder dat de automobilist meer gaat betalen. Een volgend kabinet legt hiermee de basis voor een gezond mobiliteitssysteem.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Maarten Palthe

    afschaffen wegenbelasting zullen de provincies leuk vinden. Die harken aardig wat binnen met hun opcenten.

Elektrische auto duwt VVD richting kilometerheffing | Automotive Online

Elektrische auto duwt VVD richting kilometerheffing

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Emissieloze auto's moeten ook gaan bijdragen, vindt VVD. (Foto: Shutterstock)

De VVD wil in de komende jaren starten met de invoering van een kilometerheffing. Dat schrijft de partij in zijn verkiezingsprogramma. De afgelopen jaren wist de VVD de invoering van een kilometerheffing tegen te houden, ondanks grote druk vanuit het maatschappelijk middenveld, zoals de autobrancheverenigingen en -belangenverenigingen. Wel begon de partij voorzichtig bij te draaien.

De VVD heeft altijd gesteld dat accijns op brandstof de facto al een kilometerheffing inhoudt. Nu schrijft de partij: “Door de komst van de elektrische auto en andere emissieloze voertuigen betaalt een deel van de automobilisten juist fors minder (accijns), red. Daarom zijn wij er voor dat emissieloze auto’s per kilometer gaan betalen. Uiteindelijk zal dan iedereen van accijns overgaan op deze kilometerheffing. Want de toekomst is emissieloos rijden, waarbij iedereen zelf kan kiezen wanneer ze overstappen zonder dat we mensen met dwang voortijdig uit hun benzineauto jagen.”

De partij wil dan wel af van de wegenbelasting. “Als we dan in de toekomst toch een systeem van betalen per kilometer hebben, is het wel zo eerlijk en eenvoudig om de huidige wegenbelasting af te schaffen, en onder de noemer ‘de gebruiker betaalt’ alleen een kilometerheffing over te houden.”

Rechtvaardiger

De RAI Vereniging is bijzonder blij met de ommezwaai bij de VVD. “Het is goed dat met de VVD, een grote meerderheid van de politiek inziet dat de omschakeling naar een systeem van betalen naar gebruik bijdraagt aan een gezonder, transparanter en rechtvaardiger autobelastingsysteem”, stelt voorzitter Steven van Eijck.

“Jarenlang zetten wij ons al in voor dit systeem en nu is de politiek eindelijk om. Een systeem dat niet alleen eerlijker is, maar ook bijdraagt aan minder files, minder uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen, maar bovenal ook zorgt voor een gezonde inkomstenstroom voor de schatkist zonder dat de automobilist meer gaat betalen. Een volgend kabinet legt hiermee de basis voor een gezond mobiliteitssysteem.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Maarten Palthe

    afschaffen wegenbelasting zullen de provincies leuk vinden. Die harken aardig wat binnen met hun opcenten.