Na 20 jaar daling neemt voertuigdiefstal weer toe

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Diefstal gaat steeds minder vaak door het forceren van sloten. (Foto: Shutterstock)

In het eerste halfjaar van 2022 zijn 13 procent meer personenauto’s gestolen dan in de eerste zes maanden van 2021. Dat is de eerste stijging sinds 20 jaar. In totaal werden het eerste halfjaar 2.900 personenauto’s gestolen. In het eerste kwartaal nam het aantal diefstallen ook al toe.

Toyota is voor de eerste keer het meest gestolen merk met 476 auto’s. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, variërend van +21 tot +39 procent.

Vooral voertuigen van 3, 4 en 5 jaar oud werden vaker gestolen. In de categorie 0 tot 3 jaar oud, zijn er 63 voertuigen minder gestolen dan vorig jaar: hier lijkt de toegenomen connectiviteit en betere traceerbaarheid een antidiefstal invloed te hebben.

Keyless

“De laatste maanden van 2021 zagen we al een stijgende tendens die zich helaas heeft doorgezet.”, zegt Rudi Welling, manager van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). “Deel van het probleem is dat voertuigen van 4 jaar en ouder met nieuwprijs onder de 50.000 euro vaak geen extra alarmsysteem hebben en daardoor extra kwetsbaar zijn voor diefstal en autokraak. Keyless entry blijkt nog steeds bij veel merken eenvoudig te kraken. Een extra (CCV) goedgekeurd alarmsysteem monteren en een aanwezig keyless uit laten schakelen is de beste remedie.”

Ook het aantal gestolen motorfietsen (+ 39%), brom & snorfietsen (+38%) en lichte bedrijfswagens (+32%) laten voor het eerst sinds jaren ook een forse toename in diefstallen zien.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Na 20 jaar daling neemt voertuigdiefstal weer toe | Automotive Online

Na 20 jaar daling neemt voertuigdiefstal weer toe

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Diefstal gaat steeds minder vaak door het forceren van sloten. (Foto: Shutterstock)

In het eerste halfjaar van 2022 zijn 13 procent meer personenauto’s gestolen dan in de eerste zes maanden van 2021. Dat is de eerste stijging sinds 20 jaar. In totaal werden het eerste halfjaar 2.900 personenauto’s gestolen. In het eerste kwartaal nam het aantal diefstallen ook al toe.

Toyota is voor de eerste keer het meest gestolen merk met 476 auto’s. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, variërend van +21 tot +39 procent.

Vooral voertuigen van 3, 4 en 5 jaar oud werden vaker gestolen. In de categorie 0 tot 3 jaar oud, zijn er 63 voertuigen minder gestolen dan vorig jaar: hier lijkt de toegenomen connectiviteit en betere traceerbaarheid een antidiefstal invloed te hebben.

Keyless

“De laatste maanden van 2021 zagen we al een stijgende tendens die zich helaas heeft doorgezet.”, zegt Rudi Welling, manager van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). “Deel van het probleem is dat voertuigen van 4 jaar en ouder met nieuwprijs onder de 50.000 euro vaak geen extra alarmsysteem hebben en daardoor extra kwetsbaar zijn voor diefstal en autokraak. Keyless entry blijkt nog steeds bij veel merken eenvoudig te kraken. Een extra (CCV) goedgekeurd alarmsysteem monteren en een aanwezig keyless uit laten schakelen is de beste remedie.”

Ook het aantal gestolen motorfietsen (+ 39%), brom & snorfietsen (+38%) en lichte bedrijfswagens (+32%) laten voor het eerst sinds jaren ook een forse toename in diefstallen zien.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.