‘Toyota meest gestolen merk in 2022’

Autodiefstal • De Toyota RAV 4 is met 465 stuks het meest gestolen model.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

In 2022 zijn er 5.973 personenauto’s gestolen, 11 procent meer dan in 2021. Toyota was het meest geliefd bij het dievengilde, constateerde het LIV vorig jaar al. In 2021 was dat nog Volkswagen. Het merk staat met 1.036 gestolen auto’s bovenaan. Meest gestolen auto is de Toyota RAV4.

Personenauto’s van drie, vier en vijf jaar oud worden het meest gestolen en zijn goed voor 27 procent van de diefstallen. 45 procent van de gestolen auto’s werd uiteindelijk ook weer teruggevonden.

Dit blijkt uit cijfers van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). Het aantal gestolen auto’s ligt nog wel onder dat van 2019, merkt het LIV op, toen er in het het pre-coronajaar 7.107 auto’s werden ontvreemd. In 2021 zag het LIV de grootste daling in het aantal diefstallen in vijf jaar.

Elektrisch/ hybride

De diefstal van elektrisch/ hybride voertuigen is met 74 procent gestegen naar 1.002 stuks. Deze stijging komt met 771 stuks bijna geheel voor rekening van Toyota. Toyota was in 2022 niet alleen het meest gestolen automerk, het laat van alle merken ook de grootste diefstalstijging zien met 83 procent ten opzichte van 2021. De Toyota RAV 4, het meest gestolen model met 465 stuks, onttroont de VW Golf als meest gestolen model van de afgelopen jaren.

Manager LIV Rudi Welling: “Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat meerdere merken eenvoudig te hacken zijn. Een beveiligingssysteem met het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging bij jonge, maar zeker ook bij oudere en historische voertuigen blijft onze eerste aanbeveling.”

Bedrijfswagens

De diefstal van lichte bedrijfswagens is met 23 procent gestegen naar 1.394 stuks.
Mercedes, Peugeot en Renault zijn de opvallende stijgers bij lichte bedrijfswagens. Bij de zware bedrijfswagens (+26%) is MAN een opvallende nieuwkomer met acht gestolen voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Was jarenlang werkzaam als freelancer voor Automobiel Management en kwam in 2019 in dienst bij ProMedia als vaste redacteur. Sinds 2022 schrijft hij onder meer voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Bijt zich nu vast in de dossiers aftermarket en bedrijfsauto's.