‘Rivian schrapt opnieuw honderden banen’

Rivian • Rivian denkt dit jaar ongeveer 57 duizend voertuigen te kunnen bouwen. Deze voorspelling blijft achter bij de gemiddelde schatting van analisten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Rivian
(Foto: Shutterstock)

EV-maker Rivian gaat opnieuw honderden banen schrappen. Het bedrijf worstelt met een stagnerende vraag en economische turbulentie, zo meldt Bloomberg.

Volgens het persbureau zet de fabrikant een streep door een tiende van de banen. Om hoeveel medewerkers het exact gaat, is onduidelijk. Volgens cijfers van een jaar terug telde het Amerikaanse bedrijf nog 14.000 werknemers. Maar vorig jaar en in 2022 werden ook al flinke banenreducties aangekondigd om kosten te besparen.

Rivian denkt dit jaar ongeveer 57 duizend voertuigen te kunnen bouwen. Dat is min of meer in lijn met de productie in 2023, zo stelt het bedrijf. Deze voorspelling blijft echter achter bij de gemiddelde schatting van analisten. Zij hadden voor 2024 op meer dan 80 duizend wagens gerekend.

Polestar

De EV-markt voor elektrische auto’s kampt met een zwakkere vraag door de hoge inflatie en lagere subsidies, benadrukt Bloomberg. Onlangs maakte Polestar ook al bekend afscheid te nemen van 15 procent van zijn personeel, waardoor 450 mensen moesten vertrekken. “Maar wij geloven rotsvast in de volledige elektrificatie van de auto-industrie, maar erkennen op de korte termijn de uitdagende macro-economische omstandigheden”, aldus Rivian-topman RJ Scaringe in een verklaring. 

Financieel kreeg zijn bedrijf het plaatje afgelopen kwartaal ook niet rond. Rivian verloor meer dan 40.000 dollar op elk voertuig dat het in de laatste drie maanden van het jaar leverde, meer dan het verlies van zo’n 30.000 dollar per voertuig in het derde kwartaal.

Ook HiPhi verkeert in de problemen.

In de meest recente AM Powerranking voor nieuwkomers, die in september 2023 werd gepubliceerd, kreeg Rivian een kleine slagingskans op de EU-markt toegedicht. De AM-redactie wees hierbij ook op het feit dat de productie achterbleef bij de verwachting. ‘Het goede nieuws is: er is nog 9 miljard in kas, dus Rivian kan nog enkele jaren vooruit. Maar Europese expansie lijkt momenteel geen prioriteit,’ zo schreef onze redactie in september. In het eerstvolgende nummer publiceert AM een nieuwe powerranking. Dit magazine verschijnt begin april.

 

‘Rivian schrapt opnieuw honderden banen’ | Automotive Online

‘Rivian schrapt opnieuw honderden banen’

Rivian • Rivian denkt dit jaar ongeveer 57 duizend voertuigen te kunnen bouwen. Deze voorspelling blijft achter bij de gemiddelde schatting van analisten.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Rivian
(Foto: Shutterstock)

EV-maker Rivian gaat opnieuw honderden banen schrappen. Het bedrijf worstelt met een stagnerende vraag en economische turbulentie, zo meldt Bloomberg.

Volgens het persbureau zet de fabrikant een streep door een tiende van de banen. Om hoeveel medewerkers het exact gaat, is onduidelijk. Volgens cijfers van een jaar terug telde het Amerikaanse bedrijf nog 14.000 werknemers. Maar vorig jaar en in 2022 werden ook al flinke banenreducties aangekondigd om kosten te besparen.

Rivian denkt dit jaar ongeveer 57 duizend voertuigen te kunnen bouwen. Dat is min of meer in lijn met de productie in 2023, zo stelt het bedrijf. Deze voorspelling blijft echter achter bij de gemiddelde schatting van analisten. Zij hadden voor 2024 op meer dan 80 duizend wagens gerekend.

Polestar

De EV-markt voor elektrische auto’s kampt met een zwakkere vraag door de hoge inflatie en lagere subsidies, benadrukt Bloomberg. Onlangs maakte Polestar ook al bekend afscheid te nemen van 15 procent van zijn personeel, waardoor 450 mensen moesten vertrekken. “Maar wij geloven rotsvast in de volledige elektrificatie van de auto-industrie, maar erkennen op de korte termijn de uitdagende macro-economische omstandigheden”, aldus Rivian-topman RJ Scaringe in een verklaring. 

Financieel kreeg zijn bedrijf het plaatje afgelopen kwartaal ook niet rond. Rivian verloor meer dan 40.000 dollar op elk voertuig dat het in de laatste drie maanden van het jaar leverde, meer dan het verlies van zo’n 30.000 dollar per voertuig in het derde kwartaal.

Ook HiPhi verkeert in de problemen.

In de meest recente AM Powerranking voor nieuwkomers, die in september 2023 werd gepubliceerd, kreeg Rivian een kleine slagingskans op de EU-markt toegedicht. De AM-redactie wees hierbij ook op het feit dat de productie achterbleef bij de verwachting. ‘Het goede nieuws is: er is nog 9 miljard in kas, dus Rivian kan nog enkele jaren vooruit. Maar Europese expansie lijkt momenteel geen prioriteit,’ zo schreef onze redactie in september. In het eerstvolgende nummer publiceert AM een nieuwe powerranking. Dit magazine verschijnt begin april.