‘Klanten Hertz spannen rechtszaak aan na vermeend onterechte arrestatie voor diefstal’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Het bedrijf beweert dat de valse arrestaties het gevolg waren van het oude bedrijf dat failliet ging (foto: Hertz)

Vijf klanten van Hertz Global Holdings Inc. beschuldigen de verhuurgigant in een rechtszaak van het foutief bijhouden van de inventaris waardoor de bestuurders ten onrechte werden gearresteerd voor autodiefstal. Dit meldt de Wall Street Journal.

In de rechtszaak, die dinsdag bij het Delaware Superior Court is aangespannen, staat dat de vijf genoemde klanten het afgelopen jaar door de politie zijn aangehouden en onder schot gehouden omdat zij voertuigen huurden en bestuurden die Hertz ten onrechte als gestolen had opgegeven. Dergelijke gevallen zijn een voortdurende kwestie voor Hertz, volgens de advocaat van de eisers, met ten minste 300 incidenten sinds 2015.

Faillissement 2021

De nieuwe ceo van Hertz, Stephen Scherr, gaf toe dat klanten ten onrechte werden gearresteerd na jarenlange ontkenningen van het bedrijf. Het bedrijf beweert dat de valse arrestaties het gevolg waren van het oude bedrijf dat failliet ging.

De dinsdag ingediende rechtszaak beweert dat de problemen nog steeds bestaan. In verschillende incidenten die zich hebben voorgedaan sinds Hertz in juni 2021 uit het faillissement kwam, zou de politie klanten hebben aangehouden en wapens hebben getrokken omdat ze in voertuigen reden die ze bij Hertz hadden gehuurd.

“In alle gevallen toonde Hertz, nadat het had vernomen dat de klant valselijk onder schot was aangehouden, weinig bezorgdheid dat de klant in een afschuwelijke situatie kwam met een aanzienlijk risico op ernstig lichamelijk letsel,” aldus de aanklacht.