Hoe overleef je de crisis volgens overnamespecialisten Wilfred van der Lee en Pieter Poortvliet

Managen in crisistijd (10): ‘Na de zomer slaan koopjesjagers hun slag’

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het tiende deel van deze serie spreken we met overnamespecialisten Wilfred van der Lee (Grant Thornton) en Pieter Poortvliet (Crossminds). Beiden hebben in de afgelopen jaren meerdere overnametrajecten begeleid. Hun business is nu voor een belangrijk deel stilgevallen, maar na de zomer verwachten ze een snelle opleving in de markt van mergers&acquisitions.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Voor sommige bedrijven wordt verkopen een must, verwachten de specialisten. (Foto: Shutterstock)

Hoe rustig is het momenteel met overnames in de automotive? 

Van der Lee: “De markt is helemaal tot stilstand gekomen, maar dat geldt voor alle sectoren. Iedereen is nu bezig om zijn eigen huishouding op orde te krijgen. We voeren nog wel gesprekken, maar het klimaat is er nu simpelweg niet naar om transacties te doen.”
Poortvliet: “Dat beeld herken ik. De trajecten die al in de afrondende fase zaten, zijn nog wel afgemaakt. In branches waar de impact minder groot is, worden nog wel deals gesloten. Maar wel vaak met voorbehouden met betrekking tot deze coronacrisis.”

Is er sprake van uitstel of afstel?

Van der Lee: “Wij verwachten dat het om uitstel gaat. We hebben in Azië gezien dat de markt na de lockdowns weer op gang komt. Daarnaast hebben grote bedrijven een strategie die ze ook nu zullen executeren. Na de zomer komen ook koopjesjagers op de markt. Maar in zijn totaliteit gaan we minder deals doen dan in de afgelopen jaren.”

Poortvliet: “De markt is momenteel overliquide. Er hoeven geen aflossingen gedaan te worden, er komen steungelden binnen en voorraden zijn verkocht terwijl er weinig bijgekocht is. Maar na de zomer zullen bedrijven in de problemen gaan komen. En een deel van deze bedrijven zal uiteindelijk worden verkocht, want bedrijven zoeken sterke schouders.”

Wat raden jullie bedrijven aan die willen kopen of verkopen?

Poortvliet: “Het belangrijkste is om goed te analyseren in hoeverre de resultaten van de afgelopen maanden te maken hebben met de coronacrisis. In hoeverre zijn verslechteringen daaraan toe te wijzen? Als de markt weer aantrekt, raden wij aan om een verkoop gewoon door te zetten. Of dat het beste moment is, kunnen we niet zeggen. Je weet pas achteraf of het een goed moment is.”

Van der Lee: “Er zijn in de autobranche veel sub-sectoren. Voor een leasemaatschappij is er weinig aan de hand als het gaat om een waardering. Andere bedrijven kunnen hun verkoop beter even uitstellen. En voor kopers geldt: na de zomer komen er ‘distressed’ bedrijven op de markt.”

Poortvliet: “Wij houden klanten voor dat dit niemand zag aankomen. Bedrijven moeten gewoon door bouwen aan hun basisstrategie. Maar laat je niet nog een keer verrassen; werk meerdere scenario’s uit.”

Van der Lee: “Wij adviseren een cashflowprognose op te stellen voor dertien weken. Verder zijn het de standaardzaken: zorg dat de liquiditeiten, werkvoorraad en balans op orde zijn. En, wat is de impact op de lange termijn? Vooral voor grotere bedrijven, met een goede financiële positie, liggen er kansen.”

De goodwill zal logischerwijs dalen, maar in welke mate?

Van der Lee: “Dat hangt er echt af van hoe lang het duurt voordat we weer in een normalere wereld terecht komen. Maar als gevolg van de ze crises zullen veel bedrijven hun wagenparken inperken, dat lijkt niet gunstig. Maar ruime sloopregelingen zouden dan weer kunnen helpen. Bedrijven die deze crisis maar net hebben kunnen doorstaan zijn enorm kwetsbaar bij een nieuwe lockdown. Allemaal factoren die van invloed zijn.”  

Poortvliet: “Ik zie om eerlijk te zijn weinig zaken die de waardes de komende tijd weer zullen opdrijven. Het is afwachten of mensen HR- en organisatie-innovatie Diana Russo,. Dat zou het minder autorijden kunnen compenseren. Banken zullen een belangrijke rol gaan spelen. Het stellen van kredietgaranties en borgstellingen geeft in theorie veel zekerheid. Banken komen met hele positieve verhalen over de kredietverstrekking, maar toch merken we enige terughoudendheid. Sowieso zijn de verkoopdossiers even onder aan de stapel  terecht gekomen.”

Gaat het virus de consolidatie in de autobranche versnellen?

Poortvliet: “Dat is wel mijn verwachting. In de schadebranche, waar al een enorme concentratiegolf plaatsvindt, zal dit proces verder versneld worden. Efficiency staat bovenaan het wensenlijstje en dat vereist samenwerken.”
Van der Lee: “Naast efficiency hebben bedrijven ook voldoende inkoopkracht nodig. Alleen dan is het mogelijk om gezonde marges te realiseren. Grote bedrijven kunnen in een crisis als deze ook het beste support afdwingen van hun stakeholders.”
Poortvliet: “Het kralen rijgen gaat gewoon door.”

Hoe komen jullie zelf deze crisis door?

Van der Lee: “Wij doen normaal veel due diligence, nu richten we ons meer op herstructureringen en herfinancieringen. We doen ook reviews voor banken en ondersteunen (middel)grote bedrijven. Daar ligt nu de vraag.”

Poortvliet: “Bij Crossminds hebben we vorig jaar de teams voor fusies en overnames en consultancy samengevoegd. Op het gebied van fusies en overnames is het rustiger, terwijl aan de adviserende kant de vraag groter is. Dus dat schuift nu naadloos in elkaar.”

Managen in crisistijd

Eerder verschenen in deze serie ook interviews met: HR- en organisatie-innovator Diana Russo,  trendwatcher Adjiedj Bakas, reorganisatie-expert Winholt van Westrienen, grondlegger Omdenken Annemargreet Dwarshuis, accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwercreativiteits-expert Karl Raats en met managementexpert Ben Tiggelaar.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Managen in crisistijd (10): ‘Na de zomer slaan koopjesjagers hun slag’ | Automotive Online
Hoe overleef je de crisis volgens overnamespecialisten Wilfred van der Lee en Pieter Poortvliet

Managen in crisistijd (10): ‘Na de zomer slaan koopjesjagers hun slag’

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het tiende deel van deze serie spreken we met overnamespecialisten Wilfred van der Lee (Grant Thornton) en Pieter Poortvliet (Crossminds). Beiden hebben in de afgelopen jaren meerdere overnametrajecten begeleid. Hun business is nu voor een belangrijk deel stilgevallen, maar na de zomer verwachten ze een snelle opleving in de markt van mergers&acquisitions.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Voor sommige bedrijven wordt verkopen een must, verwachten de specialisten. (Foto: Shutterstock)

Hoe rustig is het momenteel met overnames in de automotive? 

Van der Lee: “De markt is helemaal tot stilstand gekomen, maar dat geldt voor alle sectoren. Iedereen is nu bezig om zijn eigen huishouding op orde te krijgen. We voeren nog wel gesprekken, maar het klimaat is er nu simpelweg niet naar om transacties te doen.”
Poortvliet: “Dat beeld herken ik. De trajecten die al in de afrondende fase zaten, zijn nog wel afgemaakt. In branches waar de impact minder groot is, worden nog wel deals gesloten. Maar wel vaak met voorbehouden met betrekking tot deze coronacrisis.”

Is er sprake van uitstel of afstel?

Van der Lee: “Wij verwachten dat het om uitstel gaat. We hebben in Azië gezien dat de markt na de lockdowns weer op gang komt. Daarnaast hebben grote bedrijven een strategie die ze ook nu zullen executeren. Na de zomer komen ook koopjesjagers op de markt. Maar in zijn totaliteit gaan we minder deals doen dan in de afgelopen jaren.”

Poortvliet: “De markt is momenteel overliquide. Er hoeven geen aflossingen gedaan te worden, er komen steungelden binnen en voorraden zijn verkocht terwijl er weinig bijgekocht is. Maar na de zomer zullen bedrijven in de problemen gaan komen. En een deel van deze bedrijven zal uiteindelijk worden verkocht, want bedrijven zoeken sterke schouders.”

Wat raden jullie bedrijven aan die willen kopen of verkopen?

Poortvliet: “Het belangrijkste is om goed te analyseren in hoeverre de resultaten van de afgelopen maanden te maken hebben met de coronacrisis. In hoeverre zijn verslechteringen daaraan toe te wijzen? Als de markt weer aantrekt, raden wij aan om een verkoop gewoon door te zetten. Of dat het beste moment is, kunnen we niet zeggen. Je weet pas achteraf of het een goed moment is.”

Van der Lee: “Er zijn in de autobranche veel sub-sectoren. Voor een leasemaatschappij is er weinig aan de hand als het gaat om een waardering. Andere bedrijven kunnen hun verkoop beter even uitstellen. En voor kopers geldt: na de zomer komen er ‘distressed’ bedrijven op de markt.”

Poortvliet: “Wij houden klanten voor dat dit niemand zag aankomen. Bedrijven moeten gewoon door bouwen aan hun basisstrategie. Maar laat je niet nog een keer verrassen; werk meerdere scenario’s uit.”

Van der Lee: “Wij adviseren een cashflowprognose op te stellen voor dertien weken. Verder zijn het de standaardzaken: zorg dat de liquiditeiten, werkvoorraad en balans op orde zijn. En, wat is de impact op de lange termijn? Vooral voor grotere bedrijven, met een goede financiële positie, liggen er kansen.”

De goodwill zal logischerwijs dalen, maar in welke mate?

Van der Lee: “Dat hangt er echt af van hoe lang het duurt voordat we weer in een normalere wereld terecht komen. Maar als gevolg van de ze crises zullen veel bedrijven hun wagenparken inperken, dat lijkt niet gunstig. Maar ruime sloopregelingen zouden dan weer kunnen helpen. Bedrijven die deze crisis maar net hebben kunnen doorstaan zijn enorm kwetsbaar bij een nieuwe lockdown. Allemaal factoren die van invloed zijn.”  

Poortvliet: “Ik zie om eerlijk te zijn weinig zaken die de waardes de komende tijd weer zullen opdrijven. Het is afwachten of mensen HR- en organisatie-innovatie Diana Russo,. Dat zou het minder autorijden kunnen compenseren. Banken zullen een belangrijke rol gaan spelen. Het stellen van kredietgaranties en borgstellingen geeft in theorie veel zekerheid. Banken komen met hele positieve verhalen over de kredietverstrekking, maar toch merken we enige terughoudendheid. Sowieso zijn de verkoopdossiers even onder aan de stapel  terecht gekomen.”

Gaat het virus de consolidatie in de autobranche versnellen?

Poortvliet: “Dat is wel mijn verwachting. In de schadebranche, waar al een enorme concentratiegolf plaatsvindt, zal dit proces verder versneld worden. Efficiency staat bovenaan het wensenlijstje en dat vereist samenwerken.”
Van der Lee: “Naast efficiency hebben bedrijven ook voldoende inkoopkracht nodig. Alleen dan is het mogelijk om gezonde marges te realiseren. Grote bedrijven kunnen in een crisis als deze ook het beste support afdwingen van hun stakeholders.”
Poortvliet: “Het kralen rijgen gaat gewoon door.”

Hoe komen jullie zelf deze crisis door?

Van der Lee: “Wij doen normaal veel due diligence, nu richten we ons meer op herstructureringen en herfinancieringen. We doen ook reviews voor banken en ondersteunen (middel)grote bedrijven. Daar ligt nu de vraag.”

Poortvliet: “Bij Crossminds hebben we vorig jaar de teams voor fusies en overnames en consultancy samengevoegd. Op het gebied van fusies en overnames is het rustiger, terwijl aan de adviserende kant de vraag groter is. Dus dat schuift nu naadloos in elkaar.”

Managen in crisistijd

Eerder verschenen in deze serie ook interviews met: HR- en organisatie-innovator Diana Russo,  trendwatcher Adjiedj Bakas, reorganisatie-expert Winholt van Westrienen, grondlegger Omdenken Annemargreet Dwarshuis, accountants Arjan Endhoven en Johan Berkhouwercreativiteits-expert Karl Raats en met managementexpert Ben Tiggelaar.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.