ADAC-test: Laadpalen niet gebruiksvriendelijk

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De klant heeft vaak geen inzicht in verbruik en prijs van de stroom. (foto: Shutterstock)

Dit meldt ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB.

ADAC is er vorig jaar toe overgegaan om laadpalen te testen. Afgelopen jaar heeft de organisatie 53 van de circa 11.000 Duitse openbare laadpalen getest. Slechts één paal werd als zeer goed beoordeeld, zes waren zeer slecht. Die waren ofwel niet te vinden, of defect.  

De meeste laadpalen worden als ‘goed’ of ‘toereikend’ beoordeeld. De gebreken die maken of een paal als zeer goed, goed of toereikend wordt beoordeeld, gaan vooral over de transparantie van de tarieven. De basisprijs per eenheid was meestal niet op de paal aangegeven. Bij tien laadstations had de klant überhaupt geen inzicht in de prijs van het laden. Dan is het wachten tot achteraf de rekening komt. Ook het vermogen waarmee het laden aan een paal mogelijk is, wordt niet altijd aangegeven. 

Lees het hele artikel op Fleet + Mobility

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

ADAC-test: Laadpalen niet gebruiksvriendelijk | Automotive Online

ADAC-test: Laadpalen niet gebruiksvriendelijk

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De klant heeft vaak geen inzicht in verbruik en prijs van de stroom.
De klant heeft vaak geen inzicht in verbruik en prijs van de stroom. (foto: Shutterstock)

Dit meldt ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB.

ADAC is er vorig jaar toe overgegaan om laadpalen te testen. Afgelopen jaar heeft de organisatie 53 van de circa 11.000 Duitse openbare laadpalen getest. Slechts één paal werd als zeer goed beoordeeld, zes waren zeer slecht. Die waren ofwel niet te vinden, of defect.  

De meeste laadpalen worden als ‘goed’ of ‘toereikend’ beoordeeld. De gebreken die maken of een paal als zeer goed, goed of toereikend wordt beoordeeld, gaan vooral over de transparantie van de tarieven. De basisprijs per eenheid was meestal niet op de paal aangegeven. Bij tien laadstations had de klant überhaupt geen inzicht in de prijs van het laden. Dan is het wachten tot achteraf de rekening komt. Ook het vermogen waarmee het laden aan een paal mogelijk is, wordt niet altijd aangegeven. 

Lees het hele artikel op Fleet + Mobility

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.