Europees Parlement stemt voor behoud open OBD

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Foto: Shutterstock

Om keuringsinstanties en universele autobedrijven diep genoeg in de systemen van een auto te kunnen laten kijken, heeft het Europees Parlement een voorstel aangenomen om de OBD-poort in nieuwe auto’s open te houden. Daarnaast moet er een duidelijkere omschrijving komen van de data die beschikbaar moeten zijn via de OBD.

Het voorstel maakt deel uit van een pakket maatregelen om herhaling van het emissieschandaal bij Volkswagen te voorkomen. Volgens een onderzoekcommissie van de Europese Unie hebben de huidige Europese typegoedkeuringseisen een aantal tekortkomingen die een goede controle van de milieu- en veiligheidseisen in de weg staan. Daarnaast was er behoefte aan een betere toegang door universele autobedrijven “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op een gezonde aftermarket met lokale service van goede kwaliteit.”

In het eind vorig jaar gepresenteerde voorstel van de Commissie Dalton is onder meer omschreven dat de technische informatie en data van het voertuig via de gestandaardiseerde OBD connector beschikbaar moet blijven, zowel rijdend (alleen uitlezen) als wanneer het voertuig stil staat. Verder moet de informatie die nodig is voor de periodieke keuring opgenomen worden in de definitie van de RMI (Repair and Maintenance Information). Het gaat dan onder meer om de werking van emissie systemen en veiligheidssystemen die getest moeten kunnen worden. De RMI zelf moet door autofabrikanten worden aangeboden in een format dat in lijn is met de actuele stand van de digitale techniek. Wat wil zeggen dat technische informatie en de identificatie van onderdelen in een werkbare elektronische vorm beschikbaar is.

Connected car

De Europese koepel van autobedrijven Cecra laat in een reactie weten vooral blij te zijn dat het zinnetje over het open blijven van de OBD-poort wanneer het voertuig rijdt de stemming heeft overleefd. “Dit is van groot belang in het tijdperk van de connected car”, laat Cecra directeur Bernard Lycke weten. “Alleen dan kunnen de innovatie kansen en de waardeketen die de connected car met zich meebrengen optimaal benut worden.” 

Nu de maatregelen zijn aangenomen door het Europees Parlement volgt nog een stemmingsronde door de Europese ministerraad. Wanneer deze gaat plaatsvinden, is nog niet bekend.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Europees Parlement stemt voor behoud open OBD | Automotive Online

Europees Parlement stemt voor behoud open OBD

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Foto: Shutterstock

Om keuringsinstanties en universele autobedrijven diep genoeg in de systemen van een auto te kunnen laten kijken, heeft het Europees Parlement een voorstel aangenomen om de OBD-poort in nieuwe auto’s open te houden. Daarnaast moet er een duidelijkere omschrijving komen van de data die beschikbaar moeten zijn via de OBD.

Het voorstel maakt deel uit van een pakket maatregelen om herhaling van het emissieschandaal bij Volkswagen te voorkomen. Volgens een onderzoekcommissie van de Europese Unie hebben de huidige Europese typegoedkeuringseisen een aantal tekortkomingen die een goede controle van de milieu- en veiligheidseisen in de weg staan. Daarnaast was er behoefte aan een betere toegang door universele autobedrijven “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op een gezonde aftermarket met lokale service van goede kwaliteit.”

In het eind vorig jaar gepresenteerde voorstel van de Commissie Dalton is onder meer omschreven dat de technische informatie en data van het voertuig via de gestandaardiseerde OBD connector beschikbaar moet blijven, zowel rijdend (alleen uitlezen) als wanneer het voertuig stil staat. Verder moet de informatie die nodig is voor de periodieke keuring opgenomen worden in de definitie van de RMI (Repair and Maintenance Information). Het gaat dan onder meer om de werking van emissie systemen en veiligheidssystemen die getest moeten kunnen worden. De RMI zelf moet door autofabrikanten worden aangeboden in een format dat in lijn is met de actuele stand van de digitale techniek. Wat wil zeggen dat technische informatie en de identificatie van onderdelen in een werkbare elektronische vorm beschikbaar is.

Connected car

De Europese koepel van autobedrijven Cecra laat in een reactie weten vooral blij te zijn dat het zinnetje over het open blijven van de OBD-poort wanneer het voertuig rijdt de stemming heeft overleefd. “Dit is van groot belang in het tijdperk van de connected car”, laat Cecra directeur Bernard Lycke weten. “Alleen dan kunnen de innovatie kansen en de waardeketen die de connected car met zich meebrengen optimaal benut worden.” 

Nu de maatregelen zijn aangenomen door het Europees Parlement volgt nog een stemmingsronde door de Europese ministerraad. Wanneer deze gaat plaatsvinden, is nog niet bekend.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.