VDL bouwt autonoom rijdende trucks voor BASF

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Zwaar transport voor BASF. Foto: VDL.

Dit meldt VDL Groep.

Voor BASF bouwt het Eindhovense VDL zeven automatisch geleide voertuigen voor zwaar transport. Ook levert VDL meer dan honderd frames, laadpalen, besturing en infrastructuur om volledig autonoom rijden mogelijk te maken. De voertuigen gaan onbemand in een bemande omgeving rijden. Door integratie van computers, camera’s, sensoren en scanners is een gecertificeerd veiligheidsniveau behaald, meldt VDL.

De voertuigen worden autonoom en volledig elektrisch door BASF ingezet in Ludwigshaven en leggen met een maximumsnelheid van 30 km/uur over een traject van meer dan 100 kilometer routes af. De levering start in het tweede halfjaar van 2018. Het 16-assige voertuig met een lengte van 18 meter is het eerste voertuig ter wereld waarbij de omgeving niet meer hoeft te worden afgeschermd, of waarbij een ‘bewaker’ moet meerijden. Leeg weegt het 28 ton, beladen maximaal 113 ton. Ook op een aantal andere vlakken is het voertuig vernieuwend; zo zet het zelf de lading af en is het met een hoogte van 1,15 meter extreem laag gebouwd. Daardoor kan het voertuig gemakkelijk onder bestaande leidingen in de lokale infrastructuur doorrijden.

Chauffeurloze truck

Een andere opvallende order voor VDL is een chauffeurloze truck voor het transport van opleggers aan logistiek bedrijf Katoen Natie in Singapore. De software en de uitrusting om automatisch te rijden, zijn bij VDL in Nederland voorbereid. Bij de VDL-vestiging in Singapore is de truck vervolgens opgebouwd. De eerste rijtesten zijn succesvol verlopen. Inmiddels heeft Katoen Natie besloten nog elf van deze chauffeurloze trucks af te nemen. De trucks gaan eerst rijden op het terrein van een petrochemisch bedrijf, dat voorzien is van elektronische bakens. In een tweede fase worden de trucks ingezet op het Singaporese eiland Jurong, waar ze met behulp van satellietnavigatie de weg moeten vinden. Uiteindelijk gaan de trucks in Singapore aan het reguliere verkeer deelnemen.

Het Nederlandse VDL doet het goed. De bouw van de Mini legt het bedrijf geen windeieren. ook de BMW X1 komt inmiddels uit Born Naast elektrische voertuigen werkt VDL ook aan een truck op waterstof

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

VDL bouwt autonoom rijdende trucks voor BASF | Automotive Online

VDL bouwt autonoom rijdende trucks voor BASF

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Zwaar transport voor BASF. Foto: VDL.

Dit meldt VDL Groep.

Voor BASF bouwt het Eindhovense VDL zeven automatisch geleide voertuigen voor zwaar transport. Ook levert VDL meer dan honderd frames, laadpalen, besturing en infrastructuur om volledig autonoom rijden mogelijk te maken. De voertuigen gaan onbemand in een bemande omgeving rijden. Door integratie van computers, camera’s, sensoren en scanners is een gecertificeerd veiligheidsniveau behaald, meldt VDL.

De voertuigen worden autonoom en volledig elektrisch door BASF ingezet in Ludwigshaven en leggen met een maximumsnelheid van 30 km/uur over een traject van meer dan 100 kilometer routes af. De levering start in het tweede halfjaar van 2018. Het 16-assige voertuig met een lengte van 18 meter is het eerste voertuig ter wereld waarbij de omgeving niet meer hoeft te worden afgeschermd, of waarbij een ‘bewaker’ moet meerijden. Leeg weegt het 28 ton, beladen maximaal 113 ton. Ook op een aantal andere vlakken is het voertuig vernieuwend; zo zet het zelf de lading af en is het met een hoogte van 1,15 meter extreem laag gebouwd. Daardoor kan het voertuig gemakkelijk onder bestaande leidingen in de lokale infrastructuur doorrijden.

Chauffeurloze truck

Een andere opvallende order voor VDL is een chauffeurloze truck voor het transport van opleggers aan logistiek bedrijf Katoen Natie in Singapore. De software en de uitrusting om automatisch te rijden, zijn bij VDL in Nederland voorbereid. Bij de VDL-vestiging in Singapore is de truck vervolgens opgebouwd. De eerste rijtesten zijn succesvol verlopen. Inmiddels heeft Katoen Natie besloten nog elf van deze chauffeurloze trucks af te nemen. De trucks gaan eerst rijden op het terrein van een petrochemisch bedrijf, dat voorzien is van elektronische bakens. In een tweede fase worden de trucks ingezet op het Singaporese eiland Jurong, waar ze met behulp van satellietnavigatie de weg moeten vinden. Uiteindelijk gaan de trucks in Singapore aan het reguliere verkeer deelnemen.

Het Nederlandse VDL doet het goed. De bouw van de Mini legt het bedrijf geen windeieren. ook de BMW X1 komt inmiddels uit Born Naast elektrische voertuigen werkt VDL ook aan een truck op waterstof

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.