‘VDL was bereid tientallen miljoenen in Lightyear te steken’

Lightyear • Eerder ontkende VDL dat het zich teruggetrokken had uit een mogelijke deal.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Valmet)

Het Brabantse industrieconcern VDL was begin dit jaar dicht bij een investering van 50 miljoen euro in de in geldnood verkerende zonneautobouwer Lightyear, meldt het Financieele Dagblad.

Uiteindelijk bleek de VDL-directie niet bereid om schulden (zo’n 180 miljoen euro) van de jonge autofabrikant over te nemen. Dat blijkt uit een reconstructie van het faillissement en de doorstart van Lightyear door de krant.

In de eerste analyse van AM over het faillissement werd al gesteld dat het uitblijven van een deal met VDL het faillissement van Lightyear onontkomelijk maakte. VDL ontkende toen in alle toonaarden dat het bedrijf zich teruggetrokken had uit een mogelijke productiedeal.

Het FD schrijft nu dast VDL naast deze miljoeneninvestering ook bereid was om voor 150 miljoen euro de eigen assemblagefabriek bij Nedcar in Born productieklaar te maken voor de zonneauto’s, schrijft het FD.

Zulke kosten komen doorgaans voor rekening van de autofabrikant. Het in Helmond gevestigde Lightyear maakte onlangs een doorstart, nadat het eind januari zijn belangrijkste dochter bankroet had laten verklaren.

Analyse | Heel weinig licht in de duisternis bij Lightyear

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘VDL was bereid tientallen miljoenen in Lightyear te steken’ | Automotive Online

‘VDL was bereid tientallen miljoenen in Lightyear te steken’

Lightyear • Eerder ontkende VDL dat het zich teruggetrokken had uit een mogelijke deal.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Valmet)

Het Brabantse industrieconcern VDL was begin dit jaar dicht bij een investering van 50 miljoen euro in de in geldnood verkerende zonneautobouwer Lightyear, meldt het Financieele Dagblad.

Uiteindelijk bleek de VDL-directie niet bereid om schulden (zo’n 180 miljoen euro) van de jonge autofabrikant over te nemen. Dat blijkt uit een reconstructie van het faillissement en de doorstart van Lightyear door de krant.

In de eerste analyse van AM over het faillissement werd al gesteld dat het uitblijven van een deal met VDL het faillissement van Lightyear onontkomelijk maakte. VDL ontkende toen in alle toonaarden dat het bedrijf zich teruggetrokken had uit een mogelijke productiedeal.

Het FD schrijft nu dast VDL naast deze miljoeneninvestering ook bereid was om voor 150 miljoen euro de eigen assemblagefabriek bij Nedcar in Born productieklaar te maken voor de zonneauto’s, schrijft het FD.

Zulke kosten komen doorgaans voor rekening van de autofabrikant. Het in Helmond gevestigde Lightyear maakte onlangs een doorstart, nadat het eind januari zijn belangrijkste dochter bankroet had laten verklaren.

Analyse | Heel weinig licht in de duisternis bij Lightyear

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.