DGA Autogroep Twente na diefstal: tijd om samen op te trekken

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit meldt dga Gerben Lesscher aan Automotive. Voor Lesscher was dit de derde inbraak in drie jaar. Diefstal van onderdelen is een steeds groter probleem voor autobedrijven. Naast velgen zijn ook airbags populair onder dieven. Ook particulieren hebben steeds vaker last van autokraken.

De diefstal kondigde zich al weken geleden aan. Toen signaleerden medewerkers van het bedrijf dat bij zes auto’s de wielmoeren waren losgedraaid. De politie werd gealarmeerd, in de hoop dat die zou gaan posten. De politie gaf aan daar geen capaciteit voor te hebben. De daaropvolgende nacht besloot een van de medewerkers in het bedrijf te overnachten. Daar gebeurde niets, maar bij Kia Van Mossel, enkele panden verder in dezelfde straat, werden die nacht twintig nieuwe auto’s ontdaan van hun wielen.

Te weinig mankracht

Afgelopen weekend vond de ‘uitgestelde’ diefstal bij Auto Export Twente alsnog plaats, tot grote frustratie van Lesscher. De inbrekers hebben de bewakingscamera’s omhoog geduwd, zodat er geen videobeelden zijn. De schade bedraagt circa vijftig duizend euro. Lesscher baalt enorm van de inbraak, maar snapt dat de politie onmogelijk dag en nacht kan posten bij zijn bedrijf. Hij verwijt de politie niets. Politiewoordvoerder Nanda Redder legt uit dat de politie drie weken terug wel heeft gesurveilleerd, maar niet gepost. “Dat kost veel mankracht. Achteraf is de diefstal toen ook niet gepleegd. Je kunt moeilijk drie weken posten”, stelt zij.

Lesscher ziet niet veel in de mogelijkheid om het bedrijf helemaal te omheinen met hekken en dan daarbovenop nog stroomdraad. “Dat schrikt deze bendes niet af.”  Volgens Lesscher zou permanente bewaking kunnen werken. Op het terrein komen dan intelligente camera’s die verdachte bewegingen registreren en doorgeven aan een meldkamer. Maar dat is geen goedkope optie. “Misschien is het een idee om als branche gezamenlijk op te trekken. Hoe meer bedrijven mee doen, hoe beter. Dat drukt de kosten en het zorgt ervoor dat we als branche verzekerbaar blijven. Dat is niet gemakkelijk door de grote hoeveelheid inbraken.” 

De verzekeringspremies kunnen voor autobedrijven als gevolg van de vele inbraken oplopen tot vele tienduizenden euro’s per jaar.

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

DGA Autogroep Twente na diefstal: tijd om samen op te trekken | Automotive Online

DGA Autogroep Twente na diefstal: tijd om samen op te trekken

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit meldt dga Gerben Lesscher aan Automotive. Voor Lesscher was dit de derde inbraak in drie jaar. Diefstal van onderdelen is een steeds groter probleem voor autobedrijven. Naast velgen zijn ook airbags populair onder dieven. Ook particulieren hebben steeds vaker last van autokraken.

De diefstal kondigde zich al weken geleden aan. Toen signaleerden medewerkers van het bedrijf dat bij zes auto’s de wielmoeren waren losgedraaid. De politie werd gealarmeerd, in de hoop dat die zou gaan posten. De politie gaf aan daar geen capaciteit voor te hebben. De daaropvolgende nacht besloot een van de medewerkers in het bedrijf te overnachten. Daar gebeurde niets, maar bij Kia Van Mossel, enkele panden verder in dezelfde straat, werden die nacht twintig nieuwe auto’s ontdaan van hun wielen.

Te weinig mankracht

Afgelopen weekend vond de ‘uitgestelde’ diefstal bij Auto Export Twente alsnog plaats, tot grote frustratie van Lesscher. De inbrekers hebben de bewakingscamera’s omhoog geduwd, zodat er geen videobeelden zijn. De schade bedraagt circa vijftig duizend euro. Lesscher baalt enorm van de inbraak, maar snapt dat de politie onmogelijk dag en nacht kan posten bij zijn bedrijf. Hij verwijt de politie niets. Politiewoordvoerder Nanda Redder legt uit dat de politie drie weken terug wel heeft gesurveilleerd, maar niet gepost. “Dat kost veel mankracht. Achteraf is de diefstal toen ook niet gepleegd. Je kunt moeilijk drie weken posten”, stelt zij.

Lesscher ziet niet veel in de mogelijkheid om het bedrijf helemaal te omheinen met hekken en dan daarbovenop nog stroomdraad. “Dat schrikt deze bendes niet af.”  Volgens Lesscher zou permanente bewaking kunnen werken. Op het terrein komen dan intelligente camera’s die verdachte bewegingen registreren en doorgeven aan een meldkamer. Maar dat is geen goedkope optie. “Misschien is het een idee om als branche gezamenlijk op te trekken. Hoe meer bedrijven mee doen, hoe beter. Dat drukt de kosten en het zorgt ervoor dat we als branche verzekerbaar blijven. Dat is niet gemakkelijk door de grote hoeveelheid inbraken.” 

De verzekeringspremies kunnen voor autobedrijven als gevolg van de vele inbraken oplopen tot vele tienduizenden euro’s per jaar.

 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.