Opinie | Van den Eijnden: Ook als softwareleverancier is waarde Tesla onbegrijpelijk hoog

Opinie • Norbert van den Eijnden, voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig internationaal adviseur voor automotive-bedrijven, vindt de kwaliteit van de winst van Tesla onvoldoende om de hoge beurswaarde te verklaren – of moeten we het bedrijf als een tech- in plaats van autofabrikant zien?
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Van den Eijnden vindt de waarde van Tesla onverklaarbaar. (Foto: Marcel Cazemier)

Elon Musk is de rijkste man van de wereld en eerlijk gezegd, ik snap het niet. Een vriend van mij verkocht in het voorjaar zijn pakket Tesla-aandelen; had hij ze gehouden dan waren ze nu 4 keer zoveel waard geweest.

Tesla is op de beurs nu meer waard dan Toyota, VW, BMW, Mercedes en nog een paar andere automerken tezamen. Dat bij een productie van net een half miljoen auto’s. Ter vergelijk: VW en Toyota maken er beide bijna 10 miljoen. Tesla maakt door verkoop van de uitstootrechten 5 kwartalen achter elkaar winst, maar de kwaliteit van de winst is nog niet op het niveau van de ‘premium’ OEM’s: hij is vooral te danken aan de verkoop van emissierechten.

Slimmer met energie

Zonder die emissierechten zou Tesla ongeveer break-even draaien. Dat is overigens nog altijd knap, met een relatief klein aantal auto’s en een groot investeringsprogramma. Bovenal heeft Tesla een technologische voorsprong op het gebied van elektrische aandrijflijnen. De Tesla blijkt slimmer met zijn energie om te springen waardoor hij bij gelijke batterijcapaciteit het verste komt, de rijeigenschappen worden alom geroemd en het design van S is zelfs 9 jaar na introductie nog scherp. Ook het grote scherm centraal in de auto heeft tot enthousiaste reacties van de gebruikers geleid, het updaten van de software over-the-air en het (semi-) autonome rijden doen de rest.

Maar is dat alles genoeg om deze marktwaarde te verklaren?

Diezelfde Tesla S is wel 9 jaar oud en inmiddels raken er ook mensen op uitgekeken. De X is nooit echt goed ontvangen: te veel een S op hoge poten. De Model 3 is beter, maar mist de scherpte van het design van de S. De afwerking aan de binnenkant van de Tesla’s is erg minimalistisch en veel autoliefhebbers blijken toch de conventionele aanpak te prefereren.Automotive Magazine-columnist Arjen de Jong ziet met lede ogen aan hoe Europa zichzelf op achterstand zet ten opzichte van China.

In Nederland zie je dat bij introductie van slechts een paar concurrerende modellen het Tesla-marktaandeel al zwaar onder druk komt. In het eerste volle jaar van de E-tron verkoopt hij ruim meer dan de S en de X tezamen. En de Model 3 verliest marktaandeel aan goedkopere, maar betere afgewerkte, modellen van Hyundai, Kia en Volkswagen.

Toenemende concurrentie

Over 2 jaar komt Tesla met een auto van 25 duizend dollar; die zal in Europa over de 30 duizend euro gaan, en valt daarmee in een segment waar de Chinezen – met lagere prijzen – nu al een belangrijke rol spelen. Logisch dat Tesla weer gaat uitbreiden in salesoutlets. De fabrikant realiseert zich dat het de strijd online only niet gaat winnen. Hoewel Tesla een serieus merk is geworden, is met de toenemende concurrentie en het broze verdienmodel de waardeontwikkeling van de aandelen niet te volgen.

Neemt Tesla een koppositie in op het gebied van software voor autonome auto’s?

Of zien beleggers iets wat wij met onze autobril niet zien? Verwachten investeerders dat Tesla een beslissende voorsprong heeft op batterij-technologie en software voor autonoom rijdende auto’s? Een raming van een stock-analist ging er van uit Tesla op termijn miljoenen softwarelicenties voor autonoom rijden kan verkopen. Als er inderdaad uiteindelijk maar een paar aanbieders van dat soort software zijn moet je Tesla waarderen als technologieconcern. Dat zou betekenen dat Tesla voor een Google- of Amazon-positie moet gaan op de markt van autonoom rijden. Ik zie dat nog niet gebeuren.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Opinie | Van den Eijnden: Ook als softwareleverancier is waarde Tesla onbegrijpelijk hoog | Automotive Online

Opinie | Van den Eijnden: Ook als softwareleverancier is waarde Tesla onbegrijpelijk hoog

Opinie • Norbert van den Eijnden, voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig internationaal adviseur voor automotive-bedrijven, vindt de kwaliteit van de winst van Tesla onvoldoende om de hoge beurswaarde te verklaren – of moeten we het bedrijf als een tech- in plaats van autofabrikant zien?
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Van den Eijnden vindt de waarde van Tesla onverklaarbaar. (Foto: Marcel Cazemier)

Elon Musk is de rijkste man van de wereld en eerlijk gezegd, ik snap het niet. Een vriend van mij verkocht in het voorjaar zijn pakket Tesla-aandelen; had hij ze gehouden dan waren ze nu 4 keer zoveel waard geweest.

Tesla is op de beurs nu meer waard dan Toyota, VW, BMW, Mercedes en nog een paar andere automerken tezamen. Dat bij een productie van net een half miljoen auto’s. Ter vergelijk: VW en Toyota maken er beide bijna 10 miljoen. Tesla maakt door verkoop van de uitstootrechten 5 kwartalen achter elkaar winst, maar de kwaliteit van de winst is nog niet op het niveau van de ‘premium’ OEM’s: hij is vooral te danken aan de verkoop van emissierechten.

Slimmer met energie

Zonder die emissierechten zou Tesla ongeveer break-even draaien. Dat is overigens nog altijd knap, met een relatief klein aantal auto’s en een groot investeringsprogramma. Bovenal heeft Tesla een technologische voorsprong op het gebied van elektrische aandrijflijnen. De Tesla blijkt slimmer met zijn energie om te springen waardoor hij bij gelijke batterijcapaciteit het verste komt, de rijeigenschappen worden alom geroemd en het design van S is zelfs 9 jaar na introductie nog scherp. Ook het grote scherm centraal in de auto heeft tot enthousiaste reacties van de gebruikers geleid, het updaten van de software over-the-air en het (semi-) autonome rijden doen de rest.

Maar is dat alles genoeg om deze marktwaarde te verklaren?

Diezelfde Tesla S is wel 9 jaar oud en inmiddels raken er ook mensen op uitgekeken. De X is nooit echt goed ontvangen: te veel een S op hoge poten. De Model 3 is beter, maar mist de scherpte van het design van de S. De afwerking aan de binnenkant van de Tesla’s is erg minimalistisch en veel autoliefhebbers blijken toch de conventionele aanpak te prefereren.Automotive Magazine-columnist Arjen de Jong ziet met lede ogen aan hoe Europa zichzelf op achterstand zet ten opzichte van China.

In Nederland zie je dat bij introductie van slechts een paar concurrerende modellen het Tesla-marktaandeel al zwaar onder druk komt. In het eerste volle jaar van de E-tron verkoopt hij ruim meer dan de S en de X tezamen. En de Model 3 verliest marktaandeel aan goedkopere, maar betere afgewerkte, modellen van Hyundai, Kia en Volkswagen.

Toenemende concurrentie

Over 2 jaar komt Tesla met een auto van 25 duizend dollar; die zal in Europa over de 30 duizend euro gaan, en valt daarmee in een segment waar de Chinezen – met lagere prijzen – nu al een belangrijke rol spelen. Logisch dat Tesla weer gaat uitbreiden in salesoutlets. De fabrikant realiseert zich dat het de strijd online only niet gaat winnen. Hoewel Tesla een serieus merk is geworden, is met de toenemende concurrentie en het broze verdienmodel de waardeontwikkeling van de aandelen niet te volgen.

Neemt Tesla een koppositie in op het gebied van software voor autonome auto’s?

Of zien beleggers iets wat wij met onze autobril niet zien? Verwachten investeerders dat Tesla een beslissende voorsprong heeft op batterij-technologie en software voor autonoom rijdende auto’s? Een raming van een stock-analist ging er van uit Tesla op termijn miljoenen softwarelicenties voor autonoom rijden kan verkopen. Als er inderdaad uiteindelijk maar een paar aanbieders van dat soort software zijn moet je Tesla waarderen als technologieconcern. Dat zou betekenen dat Tesla voor een Google- of Amazon-positie moet gaan op de markt van autonoom rijden. Ik zie dat nog niet gebeuren.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.