ING: Occasionverkoop zorgt in 2021 voor omzetgroei van 6 procent
Dankzij een stijgende occasionverkoop zal de omzet van de Nederlandse autobranche dit jaar met 6 procent stijgen. Dat is althans de verwachting van het ING Economisch Bureau, zo blijkt uit het automotive vooruitzicht van de bank. Vorig jaar daalde omzet van de sector nog met 7 procent vanwege de coronapandemie. Het herstel van de Nederlandse markt blijft echter achter bij buurlanden België en Duitsland, waarbij de bank niet aangeeft met hoeveel procent die omzet stijgt in omliggende landen.
Tijdens de coronacrisis gaven consumenten een voorkeur aan de occasion, waardoor de occasionverkoop een recordvolume bereikte in 2020 en in de eerste helft van 2021. Over de eerste vijf maanden werden er ruim 595 duizend occasions aan consumenten verkocht, 11 procent meer dan vorig jaar.
Bijgesteld
De nieuwverkoop groeit, volgens ING, naar verwachting met 7 procent naar 380 duizend auto’s, waarmee het aantal verwachte verkopen 15 procent lager ligt dan in 2019. In 2020 werden er ruim 356 duizend auto’s geregistreerd terwijl dit aantal voor de coronacrisis nog 446 duizend auto’s werden bedroeg. Eerder sprak ING nog de verwachting uit dat dit jaar een aantal van 390 duizend eenheden gehaald zouden worden, maar die prognose wordt nu bijgesteld. Volgens ING is een afzet van meer dan 400 duizend auto’s, waar brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging op hopen, pas haalbaar in 2022. Het herstel van de Nederlandse markt blijft achter bij de buurlanden België en Duitsland, omdat nieuwe auto’s in Nederland relatief duurder zijn dan in de buurlanden.
ING concludeert dat in 2021 de stijging in de verkoop van volledig elektrische auto’s een pas op de plaats maakt. Uit een analyse van Automotive op cijfers van het RDC bleek dat over de eerste vijf maanden van dit jaar er in totaal 10.277 elektrische auto’s zijn geregistreerd. Dat was 11,6 procent minder dan het jaar daarvoor. Het marktaandeel daalt naar verwachting van 20 procent in 2020 naar 17 procent in 2021. Particulieren kiezen tegelijkertijd vaker voor een plug-in hybride dan een elektrische auto, zo groeit het marktaandeel van plug-in hybrides naar verwachting dit jaar naar 10 procent. In 2020 lag het marktaandeel nog onder de 5 procent. Daarnaast vertraagt de lege subsidiepot voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto de groei.
Aantrekken
Volgens Rico Luman, sectoreconoom ING Economisch Bureau, gaat het om een tijdelijke vertraging van de elektrificatie. “In 2022 kan het verkoopaandeel van volledig elektrisch weer aantrekken. Elektrische auto’s worden goedkoper. Voor de calculerende rijder die een bovengemiddeld aantal kilometers maakt, kan elektrisch rijden met de huidige brandstofprijzen al financieel aantrekkelijk zijn.”
Ondanks een vertraging van de elektrificatie komt de omzet voor de werkplaats onder druk te staan, stelt ING. Zo is er een dalende onderhoudsbehoefte voor elektrische auto’s. En deze daling zet zich, ondanks de vertraging van de elektrificatie, verder door. Tegelijkertijd blijven consumenten langer in dezelfde auto’s rijden, waardoor de gemiddelde leeftijd van een auto is opgelopen tot 11 jaar Het Nederlandse wagenpark is met de lage afzet van 2020 minimaal gegroeid, met 0,6 procent tot 8,7 miljoen auto’s.