ACC leent 4,4 miljard euro voor bouw drie batterijfabrieken

Batterijfabriek • De drie tot nu toe geplande fabrieken komen naast Frankrijk in Duitsland en Italië te staan.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Batterijfabriek ACC in Frankrijk. (Foto: ACC).

ACC, Automotive Cells Company, rondt de financiering voor de bouw van drie ‘giga-fabrieken’ voor de productie van lithium-ionbatterijcellen in Frankrijk, Duitsland en Italië af. Het bedrijf, dat Stellantis, Mercedes en Total Energies als aandeelhouders heeft, leent 4,4 miljard euro voor de bouw van de fabrieken. Dat meldt ACC in een persbericht.

De leningen worden onder andere gefinancierd door BNP Paribas, Deutsche Bank, ING, Intesa Sanpaolo, en ondersteund door Bpifrance, Euler Hermes en SACE. “Met deze financiële topgemeenschap die ons ondersteunt, zien we duidelijk bewijs van het vertrouwen dat in het ACC-project wordt gesteld”, zegt Yann Vincent, ceo van ACC.

Drie fabrieken

De eerste batterijfabriek van Automotive Cells Company (ACC) opent voor het einde van dit jaar in het Noord-Franse Billy-Berclau. De fabriek heeft een productiecapaciteit van 13 gigawattuur (GWh), die tegen 2023 zal stijgen naar 40 GWh. Het volledige ACC-project vergt een investeringsvolume van meer dan zeven miljard euro – in een combinatie van eigen vermogen, leningen en subsidies – om tegen het einde van dit decennium een totale capaciteit van ten minste 250 gigawatt uur in Europa te realiseren.

De drie tot nu toe geplande fabrieken komen naast Frankrijk in Duitsland en Italië. Stellantis verzekert tegen 2030 ongeveer 400 GWh aan capaciteit, ondersteund door vijf fabrieken in Europa en Noord-Amerika en aanvullende leveringscontracten. “Samen bouwen we een sterke coalitie om de concurrentiepositie van Europa te versterken”, vertelde Carlos Tavares, ceo van Stellantis, tijdens de inauguratie van de Franse fabriek.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

ACC leent 4,4 miljard euro voor bouw drie batterijfabrieken | Automotive Online

ACC leent 4,4 miljard euro voor bouw drie batterijfabrieken

Batterijfabriek • De drie tot nu toe geplande fabrieken komen naast Frankrijk in Duitsland en Italië te staan.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Batterijfabriek ACC in Frankrijk. (Foto: ACC).

ACC, Automotive Cells Company, rondt de financiering voor de bouw van drie ‘giga-fabrieken’ voor de productie van lithium-ionbatterijcellen in Frankrijk, Duitsland en Italië af. Het bedrijf, dat Stellantis, Mercedes en Total Energies als aandeelhouders heeft, leent 4,4 miljard euro voor de bouw van de fabrieken. Dat meldt ACC in een persbericht.

De leningen worden onder andere gefinancierd door BNP Paribas, Deutsche Bank, ING, Intesa Sanpaolo, en ondersteund door Bpifrance, Euler Hermes en SACE. “Met deze financiële topgemeenschap die ons ondersteunt, zien we duidelijk bewijs van het vertrouwen dat in het ACC-project wordt gesteld”, zegt Yann Vincent, ceo van ACC.

Drie fabrieken

De eerste batterijfabriek van Automotive Cells Company (ACC) opent voor het einde van dit jaar in het Noord-Franse Billy-Berclau. De fabriek heeft een productiecapaciteit van 13 gigawattuur (GWh), die tegen 2023 zal stijgen naar 40 GWh. Het volledige ACC-project vergt een investeringsvolume van meer dan zeven miljard euro – in een combinatie van eigen vermogen, leningen en subsidies – om tegen het einde van dit decennium een totale capaciteit van ten minste 250 gigawatt uur in Europa te realiseren.

De drie tot nu toe geplande fabrieken komen naast Frankrijk in Duitsland en Italië. Stellantis verzekert tegen 2030 ongeveer 400 GWh aan capaciteit, ondersteund door vijf fabrieken in Europa en Noord-Amerika en aanvullende leveringscontracten. “Samen bouwen we een sterke coalitie om de concurrentiepositie van Europa te versterken”, vertelde Carlos Tavares, ceo van Stellantis, tijdens de inauguratie van de Franse fabriek.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.