November: Occasionverkoop plust 9 procent, consumenten verliezen interesse in EV-occasion

Occasion • Er werd weer meer gezocht door occasionkopers naar benzine-, diesel- en hybrides-auto’s en minder naar EV’s
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Occasion car dealer
(Foto: Shutterstock)

Nederlandse autobedrijven verkochten in november van dit jaar ruim 109 duizend occasions aan consumenten. Dat is een groei van 8,8 procent ten opzichte van november 2022, zo blijkt uit de meest recente cijfers van dataleverancier VWE.

Het meest verkochte merk is Volkswagen (met 13.756 verkopen), gevolgd door Peugeot (ruim 8.000) en Opel (zo’n 7.300).

Het aantal occasionverkopen aan particulieren (B2C) steeg in november ook ten opzichte van oktober 2023 (vorige maand werden er iets minder dan 107 duizend gebruikte auto’s verkocht). Over heel 2023 komt het aantal b2c-verkopen uit op 1.191.900.

De hoeveelheid occasions die autobedrijven onderling verkochten (B2B) laat dezelfde trend zien als de B2C-occasionverkopen. Dit aantal steeg in november 2023 ten opzichte van een jaar eerder van bijna 77 duizend naar ongeveer 82 duizend.

De prijzen van tweedehands auto’s zijn in november 2023 licht gedaald zo meldt remarketingbedrijf Auto1 Group in zijn Group Price Index, die gebaseerd is op alle transacties op het eigen platform. De index bewoog van 147.8 in oktober naar 146.6 in november, een mindering van 0,5 procent. Van januari tot november blijven de prijzen redelijk stabiel met een daling van 1,8 procent, zo concludeert Auto1 Group.

Zoekprijzen

De zoekprijzen van alle populaire brandstoffen op Gaspedaal en Autotrack stegen in november, zo blijkt verder uit het nieuwste maandrapport van Automotive Mediaventions (AMV) na een analyse van de gebruikersdata in november. De grootste stijger was hybride benzine met 8 procent. Verder gingen ook benzine (4 procent), diesel (3 procent) en elektriciteit (1 procent) iets omhoog.

AMV onderzocht het zoekgedrag van gebruikers op Gaspedaal en Autotrack. Hieruit blijkt verder er werd flink minder gezocht naar elektrische auto’s en dat het verschil tussen zoekprijs en de vraagprijs afgelopen maand onder de 5.000 euro kwam.

Top 10

De top 10 van meestgezochte merken werd in november aangevoerd door Volkswagen (precies 10 procent), gevolgd door Audi (8,5 procent) en BMW (8 procent). Deze volgorde is gelijk aan de lijst van de afgelopen maanden.

November: Occasionverkoop plust 9 procent, consumenten verliezen interesse in EV-occasion | Automotive Online

November: Occasionverkoop plust 9 procent, consumenten verliezen interesse in EV-occasion

Occasion • Er werd weer meer gezocht door occasionkopers naar benzine-, diesel- en hybrides-auto’s en minder naar EV’s
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Occasion car dealer
(Foto: Shutterstock)

Nederlandse autobedrijven verkochten in november van dit jaar ruim 109 duizend occasions aan consumenten. Dat is een groei van 8,8 procent ten opzichte van november 2022, zo blijkt uit de meest recente cijfers van dataleverancier VWE.

Het meest verkochte merk is Volkswagen (met 13.756 verkopen), gevolgd door Peugeot (ruim 8.000) en Opel (zo’n 7.300).

Het aantal occasionverkopen aan particulieren (B2C) steeg in november ook ten opzichte van oktober 2023 (vorige maand werden er iets minder dan 107 duizend gebruikte auto’s verkocht). Over heel 2023 komt het aantal b2c-verkopen uit op 1.191.900.

De hoeveelheid occasions die autobedrijven onderling verkochten (B2B) laat dezelfde trend zien als de B2C-occasionverkopen. Dit aantal steeg in november 2023 ten opzichte van een jaar eerder van bijna 77 duizend naar ongeveer 82 duizend.

De prijzen van tweedehands auto’s zijn in november 2023 licht gedaald zo meldt remarketingbedrijf Auto1 Group in zijn Group Price Index, die gebaseerd is op alle transacties op het eigen platform. De index bewoog van 147.8 in oktober naar 146.6 in november, een mindering van 0,5 procent. Van januari tot november blijven de prijzen redelijk stabiel met een daling van 1,8 procent, zo concludeert Auto1 Group.

Zoekprijzen

De zoekprijzen van alle populaire brandstoffen op Gaspedaal en Autotrack stegen in november, zo blijkt verder uit het nieuwste maandrapport van Automotive Mediaventions (AMV) na een analyse van de gebruikersdata in november. De grootste stijger was hybride benzine met 8 procent. Verder gingen ook benzine (4 procent), diesel (3 procent) en elektriciteit (1 procent) iets omhoog.

AMV onderzocht het zoekgedrag van gebruikers op Gaspedaal en Autotrack. Hieruit blijkt verder er werd flink minder gezocht naar elektrische auto’s en dat het verschil tussen zoekprijs en de vraagprijs afgelopen maand onder de 5.000 euro kwam.

Top 10

De top 10 van meestgezochte merken werd in november aangevoerd door Volkswagen (precies 10 procent), gevolgd door Audi (8,5 procent) en BMW (8 procent). Deze volgorde is gelijk aan de lijst van de afgelopen maanden.