Occasions: Meer import, export en verkoop in 2018
Er zijn in 2018 door autobedrijven 1,16 miljoen occasions verkocht aan particulieren, een stijging van 2,3 procent*. Dat meldt VWE Automotive. De verkoop van occasions lag al het hele jaar hoger, volgens VWE het gevolg van economische groei en de verschuiving van nieuw naar jong gebruikt bij particuliere kopers. Lees hier waarom de branche een bijzonder uitdagend occasionjaar te wachten staat.
De top 5 occasionmerken bleef onveranderd. Ford is het enige grote merk waarvan er minder occasions (-2,1%) werden verkocht dan in 2017.
Bron: VWE
*sinds dit jaar rapporteert de RDW geïmporteerde occasions vaker eerst als bedrijfsvoorraad voordat ze verkocht worden. Hierdoor tellen deze bij verkoop als b2c-verkoop mee, terwijl deze verkopen voorheen vaak buiten de occasionverkoopcijfers bleven. Om de marktontwikkeling ten opzichte van vorig jaar zuiver weer te geven, zijn deze importregistraties hier niet meegeteld.
Import en export
De export van occasions groeide in 2018 sterk. Na jarenlange krimp groeide de export in 2017 met 0,8 procent. In 2018 nam de groei met 11,8% toe, van 236.584 occasions in 2017 naar 264.531. Volgens VWE is dit onder meer doordat de voorraden occasions in Nederland behoorlijk zijn opgelopen en doordat er veel meer oude auto’s in het wagenpark voorkomen, die vaker worden geëxporteerd.
Export top 5
De import van occasions is in 2018 verder gegroeid. Met een totaal van 226.717 (+14,3%) zijn er voor het eerst fors meer dan 200.000 gebruikte personenauto’s geïmporteerd. Hoewel het groeipercentage de laatste jaren terugloopt, nemen importaantallen nog steeds sterk toe en bereikt import nu al voor het vijfde achtereenvolgende jaar een nieuw recordaantal. Bekijk het hele verkoopoverzicht in de Automotive Kennisbank.
SUV’s
De occasionhandel groeide volgens VWE in 2018 op alle fronten. Consumenten kopen steeds vaker occasions, waarbij vooral premium merken en compacte suv’s erg in trek zijn. Import van de Renault Captur groeide met maar liefst 67,2%, waardoor dit model van de 14e naar de 3e plaats steeg. De Nissan Qashqai maakte bijna net zo’n grote sprong. Ook van diverse andere suv’s werden er veel meer occasions naar ons land gehaald. “Dat geeft aan dat het aanbod jong gebruikt in Nederland onvoldoende aansluit op de vraag. Dit komt mede door de grote invloed van de lease op de nieuw verkochte auto’s. De occasionhandel speelt hierop in door steeds internationaler te handelen”, schrijft VWE.