Occasionverkoop plust 13 procent in november

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De totale occasionverkoop dit jaar is al over de 1,14 miljoen. (Foto: Shutterstock)

De verkoop van occasions door autobedrijven aan consumenten (b2c) blijft op een hoog niveau liggen. Er werden in november 105 duizend occasions aan consumenten verkocht, 13,1 procent meer dan vorig jaar. De totale verkoop ligt na elf maanden op 1,14 miljoen (+9,6%). Dat blijkt uit cijfers van VWE. Vorige maand meldde VWE dat de export op het hoogste niveau ligt sinds 2012.

Ook de onderlinge verkoop tussen bedrijven (0,1%) en consumenten (1,9%) steeg in november.

Bekijk hieronder de top 10 van meest verkochte merken.

 Merk Verkoop (nov)
Volkswagen 7.438
Peugeot 6.661
Opel 6.014
Renault 5.899
Ford 4.955
Toyota 3.555
Volvo 3.469
Citroën 3.319
BMW 2.988
Audi 2.513

Bron: VWE

Groei

De groei in de b2c-occasionverkoop is mede te danken aan een andere manier van registreren. Het aantal gebruikte auto’s dat via het parallelle importkanaal in Nederland wordt geregistreerd is de afgelopen jaren flink gestegen en die stijging houdt aan. Voorheen werden deze auto’s in de occasionstatistieken direct op naam van de koper geregistreerd (c2c). Maar sinds de RDW de providers hieraan voorafgaand ook een “pre-bedrijfsvoorraad” registratie van het importbedrijf verstrekt, kan een groot deel van deze import geteld worden als b2c-occasionverkoop omdat de verkoop immers via een occasionimportbedrijf is verlopen. Het totale volume b2c en c2c is gelijk gebleven, maar het aandeel b2c is toegenomen ten koste van het aandeel c2c.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Occasionverkoop plust 13 procent in november | Automotive Online

Occasionverkoop plust 13 procent in november

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De totale occasionverkoop dit jaar is al over de 1,14 miljoen. (Foto: Shutterstock)

De verkoop van occasions door autobedrijven aan consumenten (b2c) blijft op een hoog niveau liggen. Er werden in november 105 duizend occasions aan consumenten verkocht, 13,1 procent meer dan vorig jaar. De totale verkoop ligt na elf maanden op 1,14 miljoen (+9,6%). Dat blijkt uit cijfers van VWE. Vorige maand meldde VWE dat de export op het hoogste niveau ligt sinds 2012.

Ook de onderlinge verkoop tussen bedrijven (0,1%) en consumenten (1,9%) steeg in november.

Bekijk hieronder de top 10 van meest verkochte merken.

 Merk Verkoop (nov)
Volkswagen 7.438
Peugeot 6.661
Opel 6.014
Renault 5.899
Ford 4.955
Toyota 3.555
Volvo 3.469
Citroën 3.319
BMW 2.988
Audi 2.513

Bron: VWE

Groei

De groei in de b2c-occasionverkoop is mede te danken aan een andere manier van registreren. Het aantal gebruikte auto’s dat via het parallelle importkanaal in Nederland wordt geregistreerd is de afgelopen jaren flink gestegen en die stijging houdt aan. Voorheen werden deze auto’s in de occasionstatistieken direct op naam van de koper geregistreerd (c2c). Maar sinds de RDW de providers hieraan voorafgaand ook een “pre-bedrijfsvoorraad” registratie van het importbedrijf verstrekt, kan een groot deel van deze import geteld worden als b2c-occasionverkoop omdat de verkoop immers via een occasionimportbedrijf is verlopen. Het totale volume b2c en c2c is gelijk gebleven, maar het aandeel b2c is toegenomen ten koste van het aandeel c2c.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.