Occasionverkoop in 2016 met 4,5 procent gestegen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

In 2015 werden er b2c nog 1.079.968 occasions verkocht, dat was toen ook al een stijging van 4,7 procent ten opzichte van 2014. In de laatste maand van 2016 zijn er nog 89.327 occasions verkocht, een lichte daling van 0,6 procent ten opzichte van december 2015. Bekijk alle occasioncijfers in onze Kennisbank.

De verkoop van occasions door particulieren onderling daalde in 2015 nog, maar het afgelopen jaar zijn die c2c-verkopen met 2,2 procent gestegen naar 681.628 gebruikte auto’s. Volgens VWE zijn de redenen voor deze groei in het c2c-segment de aantrekkende economie en een verschuiving van nieuwe auto’s naar occasions bij particuliere autokopers. In december zijn er c2c 56.027 occasions verkocht, dat is een stijging van 1,5 procent.

Volkswagen op 1

Autobedrijven verkochten 7,9 procent meer gebruikte Volkswagens, waarmee het ook in 2016 weer de merkenlijst aanvoert. Een verkoopstijging van 12,7 procent leverde Peugeot in 2016 een tweede plaats op, ten koste van Opel.

Andere merken die het afgelopen jaar fors groeiden zijn Toyota (+6,3%), Volvo (+8,6%), Kia (+9,9%), Skoda (+11,9%) en Dacia (+28,6%). De grote dalers zijn Fiat (-4,6%), Alfa Romeo (-7,8%) en Suzuki (-8,4%). Dat komt doordat deze merken in de afgelopen jaren meer of minder nieuw verkochten, waardoor er nu meer of minder occasions van dat merk op de markt komen.

Top 10 merken occasionverkopen b2c:

top 10 merken b2c 2016

De top 5 van meeste verkochte modellen bleef onveranderd te opzichte van 2015. Van de Volkswagens Golf en Polo groeiden de verkopen, waardoor deze de lijst blijven aanvoeren. Daarnaast deden de Peugeot 308, de Renault Clio (+9,3%) en de Renault Mégane (+6,8%) het erg goed. De grootste daler is de Suzuki Alto (-16,6%).

Top 10 modellen occasionverkopen b2c:

top 10 modellen b2c 2016

Occasionverkoop in 2016 met 4,5 procent gestegen | Automotive Online

Occasionverkoop in 2016 met 4,5 procent gestegen

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

In 2015 werden er b2c nog 1.079.968 occasions verkocht, dat was toen ook al een stijging van 4,7 procent ten opzichte van 2014. In de laatste maand van 2016 zijn er nog 89.327 occasions verkocht, een lichte daling van 0,6 procent ten opzichte van december 2015. Bekijk alle occasioncijfers in onze Kennisbank.

De verkoop van occasions door particulieren onderling daalde in 2015 nog, maar het afgelopen jaar zijn die c2c-verkopen met 2,2 procent gestegen naar 681.628 gebruikte auto’s. Volgens VWE zijn de redenen voor deze groei in het c2c-segment de aantrekkende economie en een verschuiving van nieuwe auto’s naar occasions bij particuliere autokopers. In december zijn er c2c 56.027 occasions verkocht, dat is een stijging van 1,5 procent.

Volkswagen op 1

Autobedrijven verkochten 7,9 procent meer gebruikte Volkswagens, waarmee het ook in 2016 weer de merkenlijst aanvoert. Een verkoopstijging van 12,7 procent leverde Peugeot in 2016 een tweede plaats op, ten koste van Opel.

Andere merken die het afgelopen jaar fors groeiden zijn Toyota (+6,3%), Volvo (+8,6%), Kia (+9,9%), Skoda (+11,9%) en Dacia (+28,6%). De grote dalers zijn Fiat (-4,6%), Alfa Romeo (-7,8%) en Suzuki (-8,4%). Dat komt doordat deze merken in de afgelopen jaren meer of minder nieuw verkochten, waardoor er nu meer of minder occasions van dat merk op de markt komen.

Top 10 merken occasionverkopen b2c:

top 10 merken b2c 2016

De top 5 van meeste verkochte modellen bleef onveranderd te opzichte van 2015. Van de Volkswagens Golf en Polo groeiden de verkopen, waardoor deze de lijst blijven aanvoeren. Daarnaast deden de Peugeot 308, de Renault Clio (+9,3%) en de Renault Mégane (+6,8%) het erg goed. De grootste daler is de Suzuki Alto (-16,6%).

Top 10 modellen occasionverkopen b2c:

top 10 modellen b2c 2016