Stellantis zegt alle dealercontracten op: ‘Zware boodschap voor dealers’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Fabrikant Stellantis zegt al zijn dealercontracten in Europa op. Dat meldt de fabrikant vandaag. In Nederland heeft Stellantis 66 dealercontractanten voor zijn acht merken.

De contracten zijn opgezegd per 1 juni 2023. Bekijk hier het overzicht van alle 66 dealercontractanten van Stellantis. De Peugeot-dealers zijn bovenaan gezet omdat dit de ‘leidende’ partijen zouden zijn.

Stellantis zegt dat de opzegging noodzakelijk is om het dealernetwerk aan te passen op grote ontwikkelingen zoals de elektrificatie van het wagenpark. Dat Stellantis op zoek was nog mogelijkheden om het netwerk aan te passen, was al bekend. Daarbij werd er tot voor kort niet vanuit gegaan dat alle contracten zouden worden opgezegd.

“De visie van Stellantis is het bevorderen van een duurzaam distributiemodel. Dit door te vertrouwen op een concurrerend, efficiënt en geoptimaliseerd multi-branding distributienetwerk dat de Stellantis-merken lokaal vertegenwoordigt en de ontwikkeling van verkoop- en aftersalesactiviteiten garandeert, met een focus op klanttevredenheid op het hoogste niveau”, schrijft Stellantis. 

In dit kader worden alle verkoop- en servicedistributieovereenkomsten van alle Stellantis-merken beëindigd, met een opzegtermijn van twee jaar. “Kort daarna wordt het nieuwe distributienetwerk geselecteerd op basis van de belangrijkste objectieve factoren en criteria. Tevens worden vertegenwoordigers van dealers uitgenodigd voor meetings over de ontwikkeling van de toekomstige distributieplannen en strategie van Stellantis, die de weg zullen effenen voor het nieuwe distributieschema van Stellantis, rekening houdend met het BER-raamwerk vanaf juni 2023.”

Logisch

Eric Tak, voorzitter van de Peugeot- en Citroën-dealervereniging, meldt het op zich logisch te vinden dat Stellantis actie onderneemt. “Er verandert veel in en rond de autobranche, zoals wetgeving, milieu-eisen en ook het klantgedrag. Dus om in de toekomst winstgevend te kunnen blijven én de klanten op hun wenken te kunnen bedienen, is actie nodig. Een consequentie hiervan is dat er voor minder dealers plek is.”

Dat is voor die dealers een zware boodschap, stelt Tak. “Maar het hing in de lucht gezien de discussie over concentratie van netwerk waarbij gekeken wordt naar een investeerder voor alle Stellantis-merken per gebied. De grote vraag is wat de toekomst gaat brengen? Stellantis wilt de distributiekosten verlagen, wat betekent dat voor de dealers? Door de flinterdunne marge is elke aantasting van omzet of kostenverhogingen onaanvaardbaar. Er zijn veel onzekerheden en tegelijk wilt men dat dealers elkaar overnemen om tot die concentratie te komen.”

Eerder dit jaar stapte de dealervereniging naar de rechter om af te dwingen dat de fabrikant de franchisewetgeving volgt. Deze procedure wordt zeker doorgezet. Tak: “Ook de nieuwe contracten moeten hieraan voldoen.”

Raad en daad

Een herstructurering hing al langer in de lucht en de dealers hebben hier nu de bevestiging van gekregen, stelt Bovag. “Wij staan in nauw contact met de dealerverenigingen en staan hen bij met raad en daad. Op verzoek zullen wij de opzeggingen en te zijner tijd de nieuwe contracten juridisch beoordelen”, zegt woordvoerder Tom Huyskens.

Bittere pil

De Europese opzegging van Stellantis netwerk is een bittere pil voor vele, gepassioneerde, ondernemers, zegt Erik van Belkum, de voorzitter van de FCA-dealervereniging. “Een harde sanering. Een hard gelag, maar ook de harde werkelijkheid. Het is te verwachten dat een aantal dealers de nieuwe situatie juridische zullen laten beoordelen vanwege de hoge investeringen de afgelopen jaren. De toekomst was ze anders voorgehouden. Veel beloofde nieuwe modellen zijn niet gekomen, of uitgesteld.”
Van Belkum ziet ook wel kansen. “De plannen bieden de ‘nieuwe’ contractanten kansen. Een breed merkenpallet met een breed productengamma. Dat zou tot een toekomstbestendig dealernetwerk moeten leiden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stellantis zegt alle dealercontracten op: ‘Zware boodschap voor dealers’ | Automotive Online

Stellantis zegt alle dealercontracten op: ‘Zware boodschap voor dealers’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Fabrikant Stellantis zegt al zijn dealercontracten in Europa op. Dat meldt de fabrikant vandaag. In Nederland heeft Stellantis 66 dealercontractanten voor zijn acht merken.

De contracten zijn opgezegd per 1 juni 2023. Bekijk hier het overzicht van alle 66 dealercontractanten van Stellantis. De Peugeot-dealers zijn bovenaan gezet omdat dit de ‘leidende’ partijen zouden zijn.

Stellantis zegt dat de opzegging noodzakelijk is om het dealernetwerk aan te passen op grote ontwikkelingen zoals de elektrificatie van het wagenpark. Dat Stellantis op zoek was nog mogelijkheden om het netwerk aan te passen, was al bekend. Daarbij werd er tot voor kort niet vanuit gegaan dat alle contracten zouden worden opgezegd.

“De visie van Stellantis is het bevorderen van een duurzaam distributiemodel. Dit door te vertrouwen op een concurrerend, efficiënt en geoptimaliseerd multi-branding distributienetwerk dat de Stellantis-merken lokaal vertegenwoordigt en de ontwikkeling van verkoop- en aftersalesactiviteiten garandeert, met een focus op klanttevredenheid op het hoogste niveau”, schrijft Stellantis. 

In dit kader worden alle verkoop- en servicedistributieovereenkomsten van alle Stellantis-merken beëindigd, met een opzegtermijn van twee jaar. “Kort daarna wordt het nieuwe distributienetwerk geselecteerd op basis van de belangrijkste objectieve factoren en criteria. Tevens worden vertegenwoordigers van dealers uitgenodigd voor meetings over de ontwikkeling van de toekomstige distributieplannen en strategie van Stellantis, die de weg zullen effenen voor het nieuwe distributieschema van Stellantis, rekening houdend met het BER-raamwerk vanaf juni 2023.”

Logisch

Eric Tak, voorzitter van de Peugeot- en Citroën-dealervereniging, meldt het op zich logisch te vinden dat Stellantis actie onderneemt. “Er verandert veel in en rond de autobranche, zoals wetgeving, milieu-eisen en ook het klantgedrag. Dus om in de toekomst winstgevend te kunnen blijven én de klanten op hun wenken te kunnen bedienen, is actie nodig. Een consequentie hiervan is dat er voor minder dealers plek is.”

Dat is voor die dealers een zware boodschap, stelt Tak. “Maar het hing in de lucht gezien de discussie over concentratie van netwerk waarbij gekeken wordt naar een investeerder voor alle Stellantis-merken per gebied. De grote vraag is wat de toekomst gaat brengen? Stellantis wilt de distributiekosten verlagen, wat betekent dat voor de dealers? Door de flinterdunne marge is elke aantasting van omzet of kostenverhogingen onaanvaardbaar. Er zijn veel onzekerheden en tegelijk wilt men dat dealers elkaar overnemen om tot die concentratie te komen.”

Eerder dit jaar stapte de dealervereniging naar de rechter om af te dwingen dat de fabrikant de franchisewetgeving volgt. Deze procedure wordt zeker doorgezet. Tak: “Ook de nieuwe contracten moeten hieraan voldoen.”

Raad en daad

Een herstructurering hing al langer in de lucht en de dealers hebben hier nu de bevestiging van gekregen, stelt Bovag. “Wij staan in nauw contact met de dealerverenigingen en staan hen bij met raad en daad. Op verzoek zullen wij de opzeggingen en te zijner tijd de nieuwe contracten juridisch beoordelen”, zegt woordvoerder Tom Huyskens.

Bittere pil

De Europese opzegging van Stellantis netwerk is een bittere pil voor vele, gepassioneerde, ondernemers, zegt Erik van Belkum, de voorzitter van de FCA-dealervereniging. “Een harde sanering. Een hard gelag, maar ook de harde werkelijkheid. Het is te verwachten dat een aantal dealers de nieuwe situatie juridische zullen laten beoordelen vanwege de hoge investeringen de afgelopen jaren. De toekomst was ze anders voorgehouden. Veel beloofde nieuwe modellen zijn niet gekomen, of uitgesteld.”
Van Belkum ziet ook wel kansen. “De plannen bieden de ‘nieuwe’ contractanten kansen. Een breed merkenpallet met een breed productengamma. Dat zou tot een toekomstbestendig dealernetwerk moeten leiden.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.