‘Grote onzekerheid over Byton, Nederlandse introductie M-Byte op losse schroeven’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Byton)

De introductie van Byton op de Nederlandse automarkt dreigt te worden verstoord door een naderend faillissement van het Chinese elektrische automerk. Dat melden verschillende Duitse media. Hierdoor komt de lancering van het eerste model, de volledig elektrische suv M-Byte, door de Louwman Groep, op losse schroeven te staan.

Het Chinese automerk zou volgens het Duitse dagblad Bild al maandenlang geen salarissen meer betalen aan personeel. Inmiddels staat het Europese hoofdkantoor in Berlijn leeg en zou de huurovereenkomst opgezegd zijn. Daniel Kirchert, ceo van Byton, zou Duitsland verlaten hebben en inmiddels gevlucht zijn naar Hong Kong.

Byton is een start-up, die zijn eerste model in 2018 lanceerde op de CES in Las Vegas.  Het bedrijf heeft een designcentrum in München, een productie- en ontwikkelingscentrum in het Chinese Nanjing en een technologisch ontwikkelingscentrum in Silicon Valley in de VS.

Dupe

Het was al mogelijk om de volledig elektrische suv te reserveren bij Louwman. De eerste leveringen stonden gepland voor de tweede helft van 2021. Volgens de Duitse media is de kans klein dat de M-Byte dan ook daadwerkelijk geleverd wordt. 

Guido Roozekrans, woordvoerder Louwman Groep, geeft aan dat het bekend is dat Byton in zwaar weer zit, maar dat een reactie van het bedrijf op een later moment volgt.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Grote onzekerheid over Byton, Nederlandse introductie M-Byte op losse schroeven’ | Automotive Online

‘Grote onzekerheid over Byton, Nederlandse introductie M-Byte op losse schroeven’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
(Foto: Byton)

De introductie van Byton op de Nederlandse automarkt dreigt te worden verstoord door een naderend faillissement van het Chinese elektrische automerk. Dat melden verschillende Duitse media. Hierdoor komt de lancering van het eerste model, de volledig elektrische suv M-Byte, door de Louwman Groep, op losse schroeven te staan.

Het Chinese automerk zou volgens het Duitse dagblad Bild al maandenlang geen salarissen meer betalen aan personeel. Inmiddels staat het Europese hoofdkantoor in Berlijn leeg en zou de huurovereenkomst opgezegd zijn. Daniel Kirchert, ceo van Byton, zou Duitsland verlaten hebben en inmiddels gevlucht zijn naar Hong Kong.

Byton is een start-up, die zijn eerste model in 2018 lanceerde op de CES in Las Vegas.  Het bedrijf heeft een designcentrum in München, een productie- en ontwikkelingscentrum in het Chinese Nanjing en een technologisch ontwikkelingscentrum in Silicon Valley in de VS.

Dupe

Het was al mogelijk om de volledig elektrische suv te reserveren bij Louwman. De eerste leveringen stonden gepland voor de tweede helft van 2021. Volgens de Duitse media is de kans klein dat de M-Byte dan ook daadwerkelijk geleverd wordt. 

Guido Roozekrans, woordvoerder Louwman Groep, geeft aan dat het bekend is dat Byton in zwaar weer zit, maar dat een reactie van het bedrijf op een later moment volgt.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.