Dealerbedrijf Wensink herschikt Citroën-tak

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De verkoop van nieuwe Citroëns verhuist van Hoogeveen naar het Mercedes-pand in Groningen. (Foto: Wensink)

Dealerholding Wensink Groep herschikt de Citroën-activiteiten. De bestaande Citroën-vestigingen in Hoogeveen en Assen worden gesloten; de activiteiten zijn verhuisd naar bestaande vestigingen van andere merken in deze steden. Ook de Citroën-activiteiten in Leeuwarden worden ondergebracht bij de andere merken in die stad. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Alle banen blijven hierbij behouden.

Wensink nam eind 2018 Citroën-dealer Dijkstra Autogroep over, een bedrijf dat moeizame jaren achter de rug had. Het marktaandeel van Citroën zakte in de afgelopen jaren van ruim 5 procent naar iets boven de 3 procent. Volgens topman Laurens Stigter waren deze verhuizingen al onderdeel van het integratieplan. “We hebben bij de overname direct gekeken naar waar we synergie kunnen realiseren. Per provincie zoeken we de meest logische invulling voor onze merken. Dat plan lag er al en zijn we nu versneld aan het doorvoeren.”

In Assen is Citroën samengevoegd met de Ford- en Mercedes-vestiging en de activiteiten in Hoogeveen zijn ondergebracht  bij de Mercedes-vestiging. In totaal werken er 1.300 mensen op de 46 vestigingen van het bedrijf. Volgens Stigter snappen alle betrokkenen dat de huidige, bijzondere, omstandigheden de noodzaak om de planning te vervroegen. “Klanten moeten er wel klaar voor zijn dat wij merken samenvoegen. Maar dat begrip is er nu absoluut. Uiteraard zorgen we ervoor dat we bij de samenvoegingen de merkbeleving die past bij de verschillende merken tot uiting laten komen.” Wensink staat op plek 7 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Nieuw elan

Stigter stelt dat de coronacrisis ook Wensink hard raakt. Los van het onderhoud, dat draait op 85 procent, is de orderintake behoorlijk teruggelopen. Zeker bij de trucks en bestelwagens is de pijn voelbaar. Toch is Stigter optimistisch. “Wij voelen dat er een nieuw elan ontstaat. Mensen willen weer, maar we leven nog met de rem erop. Ik had gehoopt dat Rutte gisteren de maatregelen nog wat verder versoepeld had, dat had mensen het vertrouwen kunnen geven om de draad weer op te pakken. Hoop doet leven, die hoop mag echt niet verloren gaan.” Stigter maakt zich nog geen grote zorgen. “Maar om break-even te kunnen draaien, moeten we uit de lockdown. Deze situatie moet niet te lang meer duren.”

Tegelijkertijd is dit voor het bedrijf ook de kans om nieuwe initiatieven te ontwikkelen of op te pakken. “We hebben een nieuwe acquisitieteam samengesteld, proberen onze klanten totaal te ontzorgen en komen met nieuwe acties. Wij willen weer vooruit.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerbedrijf Wensink herschikt Citroën-tak | Automotive Online

Dealerbedrijf Wensink herschikt Citroën-tak

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De verkoop van nieuwe Citroëns verhuist van Hoogeveen naar het Mercedes-pand in Groningen. (Foto: Wensink)

Dealerholding Wensink Groep herschikt de Citroën-activiteiten. De bestaande Citroën-vestigingen in Hoogeveen en Assen worden gesloten; de activiteiten zijn verhuisd naar bestaande vestigingen van andere merken in deze steden. Ook de Citroën-activiteiten in Leeuwarden worden ondergebracht bij de andere merken in die stad. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Alle banen blijven hierbij behouden.

Wensink nam eind 2018 Citroën-dealer Dijkstra Autogroep over, een bedrijf dat moeizame jaren achter de rug had. Het marktaandeel van Citroën zakte in de afgelopen jaren van ruim 5 procent naar iets boven de 3 procent. Volgens topman Laurens Stigter waren deze verhuizingen al onderdeel van het integratieplan. “We hebben bij de overname direct gekeken naar waar we synergie kunnen realiseren. Per provincie zoeken we de meest logische invulling voor onze merken. Dat plan lag er al en zijn we nu versneld aan het doorvoeren.”

In Assen is Citroën samengevoegd met de Ford- en Mercedes-vestiging en de activiteiten in Hoogeveen zijn ondergebracht  bij de Mercedes-vestiging. In totaal werken er 1.300 mensen op de 46 vestigingen van het bedrijf. Volgens Stigter snappen alle betrokkenen dat de huidige, bijzondere, omstandigheden de noodzaak om de planning te vervroegen. “Klanten moeten er wel klaar voor zijn dat wij merken samenvoegen. Maar dat begrip is er nu absoluut. Uiteraard zorgen we ervoor dat we bij de samenvoegingen de merkbeleving die past bij de verschillende merken tot uiting laten komen.” Wensink staat op plek 7 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Nieuw elan

Stigter stelt dat de coronacrisis ook Wensink hard raakt. Los van het onderhoud, dat draait op 85 procent, is de orderintake behoorlijk teruggelopen. Zeker bij de trucks en bestelwagens is de pijn voelbaar. Toch is Stigter optimistisch. “Wij voelen dat er een nieuw elan ontstaat. Mensen willen weer, maar we leven nog met de rem erop. Ik had gehoopt dat Rutte gisteren de maatregelen nog wat verder versoepeld had, dat had mensen het vertrouwen kunnen geven om de draad weer op te pakken. Hoop doet leven, die hoop mag echt niet verloren gaan.” Stigter maakt zich nog geen grote zorgen. “Maar om break-even te kunnen draaien, moeten we uit de lockdown. Deze situatie moet niet te lang meer duren.”

Tegelijkertijd is dit voor het bedrijf ook de kans om nieuwe initiatieven te ontwikkelen of op te pakken. “We hebben een nieuwe acquisitieteam samengesteld, proberen onze klanten totaal te ontzorgen en komen met nieuwe acties. Wij willen weer vooruit.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.