Tesla-crash: brandweer wil sneller toegang fabrieksinfo

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bas van den Hemel: Het systeem was defect.

De brandweer wil sneller toegang fabrieksinfo. Dat vertelt Bas van den Hemel, directeur brandweer Utrecht, tijdens een speciale persbijeenkomst die op dit moment plaatsvindt. Automotive is aanwezig bij deze bijeenkomst. Er zijn geen afgevaardigden van RDW of Tesla.

Defect veiligheidssysteem

Hoewel er richtlijnen zijn voor het werken met elektrische voertuigen, had de brandweer vandaag moeite met het bergen van het lichaam van de bestuurder van de gecrashte Tesla Model S in Baarn. De brandweer is getraind en kent de protocollen. “Maar in dit geval was het veiligheidssysteem, waarmee de stroom van de auto gehaald kan worden, defect. Ook uit respect voor het slachtoffer hebben we zorgvuldigheid betracht. De vonken vlogen van de accu’s.”

Een hulplijn bij de fabrikant zou enorm kunnen helpen in dit soort situaties. Zeker als het slachtoffer nog in leven is.

Bas van den Hemel, directeur brandweer Utrecht

Er was een expert van Tesla nodig om de brandweer te ondersteunen. Voor Van den Hemel reden om een oproep te doen aan fabrikanten om informatie sneller beschikbaar te maken. “Wij kunnen echt niet alles zelf weten. In dit soort uitzonderlijke gevallen zou een hulplijn van de fabrikant enorm helpen. Zeker als er nog een levend slachtoffer in de auto is. Nu zijn er nog maar weinig elektrische voertuigen en komen er tot nu toe weinig van dit soort ongelukken voor. Naarmate er meer EV’s en bijvoorbeeld waterstofauto’s verkocht worden, neemt de kans op dit soort situaties toe.” Volgens van den Hemel bestaan dergelijke hulplijnen al. “Als er een incident is met een pijplijn dan kunnen wij een centraal nummer bellen.”

Meer risico bij levend slachtoffer

Als het slachtoffer zwaargewond was geweest, zou de brandweer meer risico hebben genomen, vertelt Van den Hemel. “Ook als het ten koste gaat van onze eigen veiligheid.” Moet Tesla er dan bij komen? Volgens de directeur niet. De brandweer ziet dit ongeval als leermoment. “Dat klinkt cru, maar er zijn steeds meer Tesla’s op de weg. We blijven investeren in informatiesystemen, training en opleiding. We oefenen wel op dit doort situaties, maar dergelijke high impact is nauwelijks te trainen.”

Het is nog niet bekend of de autopilot van Tesla was ingeschakeld. De blackbox van de auto is inmiddels bij de politie en Tesla en wordt onderzocht.

RAI Vereniging staat open voor hulplijn

Cees Boutens, woordvoerder van belangenvereniging RAI Vereniging, vindt het een dramatische situatie. “Wij staan ervoor open om met de brandweer in gesprek te gaan over een eventuele hulplijn. Alle fabrikanten van EV’s hebben richtlijnen opgesteld en deze aan de brandweer gegeven. Die richtlijnen verduidelijken wat er moet gebeuren met een voertuig bij een ongeval. Veiligheid is een belangrijk onderwerp.”

RDW zoekt naar mogelijkheden

Henk van Geenhuizen, woordvoerder van de RDW, geeft aan samen met de brandweer in gesprek te willen gaan over een mogelijke hulplijn. Op dit moment kan hier weinig over gezegd worden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Tesla-crash: brandweer wil sneller toegang fabrieksinfo | Automotive Online

Tesla-crash: brandweer wil sneller toegang fabrieksinfo

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bas van den Hemel: Het systeem was defect.

De brandweer wil sneller toegang fabrieksinfo. Dat vertelt Bas van den Hemel, directeur brandweer Utrecht, tijdens een speciale persbijeenkomst die op dit moment plaatsvindt. Automotive is aanwezig bij deze bijeenkomst. Er zijn geen afgevaardigden van RDW of Tesla.

Defect veiligheidssysteem

Hoewel er richtlijnen zijn voor het werken met elektrische voertuigen, had de brandweer vandaag moeite met het bergen van het lichaam van de bestuurder van de gecrashte Tesla Model S in Baarn. De brandweer is getraind en kent de protocollen. “Maar in dit geval was het veiligheidssysteem, waarmee de stroom van de auto gehaald kan worden, defect. Ook uit respect voor het slachtoffer hebben we zorgvuldigheid betracht. De vonken vlogen van de accu’s.”

Een hulplijn bij de fabrikant zou enorm kunnen helpen in dit soort situaties. Zeker als het slachtoffer nog in leven is.

Bas van den Hemel, directeur brandweer Utrecht

Er was een expert van Tesla nodig om de brandweer te ondersteunen. Voor Van den Hemel reden om een oproep te doen aan fabrikanten om informatie sneller beschikbaar te maken. “Wij kunnen echt niet alles zelf weten. In dit soort uitzonderlijke gevallen zou een hulplijn van de fabrikant enorm helpen. Zeker als er nog een levend slachtoffer in de auto is. Nu zijn er nog maar weinig elektrische voertuigen en komen er tot nu toe weinig van dit soort ongelukken voor. Naarmate er meer EV’s en bijvoorbeeld waterstofauto’s verkocht worden, neemt de kans op dit soort situaties toe.” Volgens van den Hemel bestaan dergelijke hulplijnen al. “Als er een incident is met een pijplijn dan kunnen wij een centraal nummer bellen.”

Meer risico bij levend slachtoffer

Als het slachtoffer zwaargewond was geweest, zou de brandweer meer risico hebben genomen, vertelt Van den Hemel. “Ook als het ten koste gaat van onze eigen veiligheid.” Moet Tesla er dan bij komen? Volgens de directeur niet. De brandweer ziet dit ongeval als leermoment. “Dat klinkt cru, maar er zijn steeds meer Tesla’s op de weg. We blijven investeren in informatiesystemen, training en opleiding. We oefenen wel op dit doort situaties, maar dergelijke high impact is nauwelijks te trainen.”

Het is nog niet bekend of de autopilot van Tesla was ingeschakeld. De blackbox van de auto is inmiddels bij de politie en Tesla en wordt onderzocht.

RAI Vereniging staat open voor hulplijn

Cees Boutens, woordvoerder van belangenvereniging RAI Vereniging, vindt het een dramatische situatie. “Wij staan ervoor open om met de brandweer in gesprek te gaan over een eventuele hulplijn. Alle fabrikanten van EV’s hebben richtlijnen opgesteld en deze aan de brandweer gegeven. Die richtlijnen verduidelijken wat er moet gebeuren met een voertuig bij een ongeval. Veiligheid is een belangrijk onderwerp.”

RDW zoekt naar mogelijkheden

Henk van Geenhuizen, woordvoerder van de RDW, geeft aan samen met de brandweer in gesprek te willen gaan over een mogelijke hulplijn. Op dit moment kan hier weinig over gezegd worden.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.