Brandweer bezorgd over veiligheidsrisico’s elektrische auto’s

Brandweer • Het is volgens de brandweer onverstandig om veel voertuigen met accupakketten toe te laten tot parkeergarages.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Brandweer maakt zich zorgen over veiligheidsrisico's elektrische auto's.
(Afbeelding: Shutterstock)

Brandweer Nederland pleit voor duidelijke wet- en regelgeving voor elektrische auto’s, zo meldt het ANP. Volgens de brandweer is er nu te weinig aandacht voor de veiligheid bij gebruik van nieuwe energiebronnen, zoals EV’s en zonnepanelen. Brandweercommandant Esther Lieben, ook algemeen directeur van de veiligheidsregio Haaglanden, vreest voor nieuwe rampen zoals het onlangs in brand gevlogen vrachtschip Femantle Highway, dat waarschijnlijk vlam vatte door een elektrische auto.

“Hoe slim is het om honderden elektrische auto’s, waarvan je weet dat ze nauwelijks te blussen zijn, dicht bij elkaar op een boot te zetten? Nu is het een schip op zee, maar wat als dit gebeurt in een parkeergarage onder een binnenstad of een appartementencomplex? Dan kan er niks weggesleept worden”, waarschuwt Lieben.

Complex

Het blussen van elektrische auto’s is complex, dit gaat niet op een normale manier. Dat komt door de chemische stoffen in de accupakketten van de auto. Opladers en accu’s warmen zichzelf op, een proces dat doorgaat tot de brandstof op is. EV’s moeten na het blussen voor langere tijd ondergedompeld worden in speciale containers, om zo opnieuw ontbranden te voorkomen.

Het is daarom volgens Lieben onlogisch en onverstandig om veel voertuigen met accupakketten toe te laten tot parkeergarages. “En als ze dan toch de parking in moeten, onder welke voorwaarden dan? Welke type auto’s mogen dan naar binnen? Moeten parkeergarages aangepast worden met andere bouwmaterialen, moeten er schotten tussen komen?”, vraagt zij zich af.

Verkleinen risico’s

Om nieuwe problemen te voorkomen, wil Lieben dat er wordt nagedacht over het voorkomen van de branden en over het verkleinen van de risico’s. “Wij willen aan tafel komen om hierover na te denken. Ik pleit niet voor steeds meer wetgeving in het algemeen, maar wel voor die dingen die een gevaar opleveren in de samenleving. “, zo besluit de brandweercommandant.

In 2020 was er ook al een discussie over de risico’s en brandgevaar van EV’s in parkeergarages.

Brandweer bezorgd over veiligheidsrisico’s elektrische auto’s | Automotive Online

Brandweer bezorgd over veiligheidsrisico’s elektrische auto’s

Brandweer • Het is volgens de brandweer onverstandig om veel voertuigen met accupakketten toe te laten tot parkeergarages.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Brandweer maakt zich zorgen over veiligheidsrisico's elektrische auto's.
(Afbeelding: Shutterstock)

Brandweer Nederland pleit voor duidelijke wet- en regelgeving voor elektrische auto’s, zo meldt het ANP. Volgens de brandweer is er nu te weinig aandacht voor de veiligheid bij gebruik van nieuwe energiebronnen, zoals EV’s en zonnepanelen. Brandweercommandant Esther Lieben, ook algemeen directeur van de veiligheidsregio Haaglanden, vreest voor nieuwe rampen zoals het onlangs in brand gevlogen vrachtschip Femantle Highway, dat waarschijnlijk vlam vatte door een elektrische auto.

“Hoe slim is het om honderden elektrische auto’s, waarvan je weet dat ze nauwelijks te blussen zijn, dicht bij elkaar op een boot te zetten? Nu is het een schip op zee, maar wat als dit gebeurt in een parkeergarage onder een binnenstad of een appartementencomplex? Dan kan er niks weggesleept worden”, waarschuwt Lieben.

Complex

Het blussen van elektrische auto’s is complex, dit gaat niet op een normale manier. Dat komt door de chemische stoffen in de accupakketten van de auto. Opladers en accu’s warmen zichzelf op, een proces dat doorgaat tot de brandstof op is. EV’s moeten na het blussen voor langere tijd ondergedompeld worden in speciale containers, om zo opnieuw ontbranden te voorkomen.

Het is daarom volgens Lieben onlogisch en onverstandig om veel voertuigen met accupakketten toe te laten tot parkeergarages. “En als ze dan toch de parking in moeten, onder welke voorwaarden dan? Welke type auto’s mogen dan naar binnen? Moeten parkeergarages aangepast worden met andere bouwmaterialen, moeten er schotten tussen komen?”, vraagt zij zich af.

Verkleinen risico’s

Om nieuwe problemen te voorkomen, wil Lieben dat er wordt nagedacht over het voorkomen van de branden en over het verkleinen van de risico’s. “Wij willen aan tafel komen om hierover na te denken. Ik pleit niet voor steeds meer wetgeving in het algemeen, maar wel voor die dingen die een gevaar opleveren in de samenleving. “, zo besluit de brandweercommandant.

In 2020 was er ook al een discussie over de risico’s en brandgevaar van EV’s in parkeergarages.