Spuigroep (Motorhuis, Europcar) verwacht zwarte cijfers over 2020

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De grootste impact was er op de verhuuractiviteiten. (Foto: Europcar)

Spuigroep heeft in 2019 zijn winst en omzet op het niveau van 2018 gehouden. De omzet steeg met 1 procent naar 485 miljoen euro en de nettowinst kwam uit op 11,7 miljoen euro (+0,1%). Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. 

Omzetverdeling Spuigroep in 2019:

Divisie 2019 2018 Verschil
Motorhuis 193,3 mln  191,9 mln  0,7%
Verhuur en Leasing 164,8 mln 163,8 mln  0,6%
Tankstations  148 mln 147,0 mln  0,7%
Schadeherstel  16,2 mln 15,7 mln  3,2 %
Correctie interne omzet  -37 mln -38,9 mln   
Totaal  485,3 mln 480,3 mln  1,0%

Bron: Jaarverslag Spuigroep, bewerking Automotive

In het jaarverslag meldt het bedrijf dat de coronacrisis een forse impact heeft gehad op de omzet, die liep met meer dan 20 procent terug. Spuigroep is onder meer Europcar-franchiser. Bij de verhuurtak was de impact het grootst. “We hebben zo snel mogelijk de vloot verkleind om acceptabele bezettingsgraden te halen”, schrijft het bedrijf. Franchisehouder Europcar International maakte vorige maand bekend fors te gaan reorganiseren.

De crisis heeft het herstel van Motorhuis een knauw gegeven. In 2019 werd het bedrijfsresultaat teruggebracht van -5,7 miljoen naar -3,6 miljoen euro. “Motorhuis bewoog in 2019 langzaamaan de goede richting op. Door de coronacrisis daalt de verkoop van nieuwe en gebruikte voertuigen echter opnieuw. De daling bij de aftersales is beperkt gebleven.” Bij Autoschadehuis werd het verlies aan werkaanbod deels gecompenseerd door meer intern werk aan te nemen. BIj Multilease – waar deze zomer Robert Zitter begon als directeur –  is het corona-effect het kleinst, schrijft Spuigroep. 

Geen zorgen

Het bedrijf, dat gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling, verwacht in 2020 in de zwarte cijfers te blijven. “De solvabiliteitspositie van het bedrijf (het eigen vermogen bedroeg eind 2019 133 miljoen euro op een balanstotaal van 423 miljoen euro, red) is sterk en de daling in omzet geeft tot op heden geen indicaties om aan te nemen dat over boekjaar 2020 een verlies zal worden gerealiseerd.”

Spuigroep geeft geen verdere toelichting op de cijfers.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Spuigroep (Motorhuis, Europcar) verwacht zwarte cijfers over 2020 | Automotive Online

Spuigroep (Motorhuis, Europcar) verwacht zwarte cijfers over 2020

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De grootste impact was er op de verhuuractiviteiten. (Foto: Europcar)

Spuigroep heeft in 2019 zijn winst en omzet op het niveau van 2018 gehouden. De omzet steeg met 1 procent naar 485 miljoen euro en de nettowinst kwam uit op 11,7 miljoen euro (+0,1%). Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. 

Omzetverdeling Spuigroep in 2019:

Divisie 2019 2018 Verschil
Motorhuis 193,3 mln  191,9 mln  0,7%
Verhuur en Leasing 164,8 mln 163,8 mln  0,6%
Tankstations  148 mln 147,0 mln  0,7%
Schadeherstel  16,2 mln 15,7 mln  3,2 %
Correctie interne omzet  -37 mln -38,9 mln   
Totaal  485,3 mln 480,3 mln  1,0%

Bron: Jaarverslag Spuigroep, bewerking Automotive

In het jaarverslag meldt het bedrijf dat de coronacrisis een forse impact heeft gehad op de omzet, die liep met meer dan 20 procent terug. Spuigroep is onder meer Europcar-franchiser. Bij de verhuurtak was de impact het grootst. “We hebben zo snel mogelijk de vloot verkleind om acceptabele bezettingsgraden te halen”, schrijft het bedrijf. Franchisehouder Europcar International maakte vorige maand bekend fors te gaan reorganiseren.

De crisis heeft het herstel van Motorhuis een knauw gegeven. In 2019 werd het bedrijfsresultaat teruggebracht van -5,7 miljoen naar -3,6 miljoen euro. “Motorhuis bewoog in 2019 langzaamaan de goede richting op. Door de coronacrisis daalt de verkoop van nieuwe en gebruikte voertuigen echter opnieuw. De daling bij de aftersales is beperkt gebleven.” Bij Autoschadehuis werd het verlies aan werkaanbod deels gecompenseerd door meer intern werk aan te nemen. BIj Multilease – waar deze zomer Robert Zitter begon als directeur –  is het corona-effect het kleinst, schrijft Spuigroep. 

Geen zorgen

Het bedrijf, dat gebruik heeft gemaakt van de NOW-regeling, verwacht in 2020 in de zwarte cijfers te blijven. “De solvabiliteitspositie van het bedrijf (het eigen vermogen bedroeg eind 2019 133 miljoen euro op een balanstotaal van 423 miljoen euro, red) is sterk en de daling in omzet geeft tot op heden geen indicaties om aan te nemen dat over boekjaar 2020 een verlies zal worden gerealiseerd.”

Spuigroep geeft geen verdere toelichting op de cijfers.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.