Spuigroep verdubbelt winst, eerste zwarte cijfers Motorhuis sinds 2004

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Motorhuis vierde in 2019 zijn 100-jarig bestaan. (Eigen foto)

Spuigroep heeft in 2021 zijn winst zien verdubbelen van 9 naar 19 miljoen euro. De omzet van de groep kwam uit op 412 miljoen euro (+1%). Dealerdochter Motorhuis realiseerde een winst van 1,3 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. 

Het is voor het eerst sinds 2004 dat Motorhuis zwarte cijfers draait. Spuigroep laat in een reactie weten dat het in 2019 opgestelde herstructureringsplan de basis heeft gelegd onder de huidige winstgevendheid. “Het plan is weliswaar een jaar vertraagd door de coronapandemie. Goede kostensturing in de afgelopen jaren en focus op verkoopmarges hebben mede de kanteling naar zwarte cijfers bewerkstelligd.”

NOW

De omzet nam af van 147 naar 136 miljoen euro. Motorhuis ontving in 2021 3,8 miljoen euro NOW. Gaat het dit jaar zonder NOW ook lukken zwarte cijfers te schrijven? “Er zijn meerdere factoren die van belang zijn, zoals het tekort aan aanvoer van nieuwe auto’s en het aanbod van gebruikte auto’s. Los daarvan verwachten we voor Motorhuis ook in 2022 zwarte cijfers.”

Motorhuis voert alleen Stellantis-merken, het is groot in Opel en Citroën. Het bedrijf is in gesprek met Stellantis Nederland en met collega dealers over de invulling van de netwerkstrategie van de importeur, die met minder dealers door wil. In de regio’s waarin Motorhuis actief is zijn andere, grotere en financieel sterkere dealers actief. Is er toekomst voor Motorhuis binnen Stellantis? “Wij gaan verder als Stellantis-partner en hebben afspraken gemaakt over het continueren van onze dealeractiviteiten”, is het enige dat Spuigroep kwijt wil. 

Jelle Hassefras

Motorhuis-directeur Jelle Hassefras gaat ook leiding geven aan schadedochter Autoschadehuis. Monique Schepers, die van Van Mossel afkomstig was, vertrekt weer bij het bedrijf, dat een moeizaam jaar had maar ‘wel bijdroeg aan het resultaat’ (Spuigroep deelt geen cijfers van het schadebedrijf). “Net als andere schadebedrijven had Autoschadehuis last van corona-invloeden”, schrijft Spuigroep. “Jelle Hassefras neemt de directe aansturing op zich en moet de organisatie klaarmaken voor de toekomst, zoals onze processen rond complex en merk-erkend schadeherstel en de transitie naar schadeherstel van elektrische voertuigen.”

Uitdagend

Leasedochter Multilease kende vooral dankzij hoge remarketingopbrengsten een goed jaar. Het tekort aan nieuwe auto’s stelt het bedrijf wel voor uitdagingen. “Wij stellen ons flexibel op en laten waar nodig auto’s langer doorrijden, gezien de oplopende levertijden van nieuwe auto’s. Het is uitdagend om tijdig voldoende nieuwe auto’s geleverd te krijgen, iets wat overigens ook bij de autoverhuur speelt.” Spuigroep meldt dat het afgelopen jaar meer ex-lease- en verhuurauto’s via de eigen retailbedrijven verkocht. “En dat beleid zetten we dit jaar voort.”

Avis

Nadat bekend werd dat Volkswagen en Pon verhuurmaatschappij Europcar zouden kopen, schakelde Spuigroep snel door en verruilde Europcar voor Avis Budget Groep. Het kocht de Nederlandse activiteiten van de verhuurder en de eigen Europcar-vestigingen werden omgebouwd. “De transitie gaat voorspoedig, de organisaties zijn samengevoegd (juridisch gefuseerd, red), er is een aantal locaties van Avis toegevoegd aan de bestaande Spuigroep-locaties en het personeel is geïntegreerd. De rebranding moet eind derde kwartaal zijn afgerond.” Volgens Spuigroep is er dankzij Avis ‘meer en betere’ toegang tot de intercontinentale markten en dan met name vanuit Amerika. “Hierdoor kunnen we een bredere klantenportefeuille bedienen.” Dit jaar moeten de resultaten van de verhuurdivisie dan ook weer verbeteren. “We zaten in 2021 nog niet op het pre-coronaniveau, maar verwachten dit jaar verder herstel.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.