‘Boetes autofabrikanten kunnen oplopen tot 14 miljard euro’

Floor Vink Floor Vink
Volgens IHS Markit zijn EV's de redding. (Foto: Shutterstock)

Volgens IHS Markit hebben veel autofabrikanten moeite om over twee jaar te voldoen aan deze doelstelling. In 2017 steeg de gemiddelde CO2-uitstoot in Europa zelfs, mede door de afgenomen dieselverkopen en populariteit van suv’s. 

De informatieprovider voorspelt dat de gemiddelde boete aan het einde van 2020 per voertuig 624 euro kan bedragen, waardoor de totale boete kan oplopen tot 14 miljard euro. Zij voorspellen ook dat alleen een aanzienlijke verschuiving in de vraag naar EV’s de hoge boetes nog kunnen voorkomen.

De EU CO2-doelstelling van 95 gram/kilometer voor personenauto’s wordt in 2020 geleidelijk ingevoerd en wordt in 2021 volledig toegepast in 2021 op WLTP-voertuigen. 

Deze week bleek dat het verschil tussen de fabriekswaarden op basis van de oude NEDC-emissietest en de NEDC 2.0, de nu nog verplichte terugrekening van de waarden uit de nieuwe WLTP-test, groter is dan gedacht.

 

‘Boetes autofabrikanten kunnen oplopen tot 14 miljard euro’ | Automotive Online

‘Boetes autofabrikanten kunnen oplopen tot 14 miljard euro’

Floor Vink Floor Vink
Volgens IHS Markit zijn EV's de redding. (Foto: Shutterstock)

Volgens IHS Markit hebben veel autofabrikanten moeite om over twee jaar te voldoen aan deze doelstelling. In 2017 steeg de gemiddelde CO2-uitstoot in Europa zelfs, mede door de afgenomen dieselverkopen en populariteit van suv’s. 

De informatieprovider voorspelt dat de gemiddelde boete aan het einde van 2020 per voertuig 624 euro kan bedragen, waardoor de totale boete kan oplopen tot 14 miljard euro. Zij voorspellen ook dat alleen een aanzienlijke verschuiving in de vraag naar EV’s de hoge boetes nog kunnen voorkomen.

De EU CO2-doelstelling van 95 gram/kilometer voor personenauto’s wordt in 2020 geleidelijk ingevoerd en wordt in 2021 volledig toegepast in 2021 op WLTP-voertuigen. 

Deze week bleek dat het verschil tussen de fabriekswaarden op basis van de oude NEDC-emissietest en de NEDC 2.0, de nu nog verplichte terugrekening van de waarden uit de nieuwe WLTP-test, groter is dan gedacht.