Populariteit benzinemotor stijgt weer in Duitsland

Duitsland • Van de ruim duizend ondervraagde Duitsers wil 30 procent het liefst een auto met benzinemotor.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
(Foto: Shutterstock)

Benzineauto’s winnen weer aan populariteit bij Duitsers autokopers, terwijl veel beleidsmakers in Europa hun hoop vestigen op elektrische auto’s om klimaatdoelen te halen.

Van de ruim duizend ondervraagde Duitsers in het jaarlijkse onderzoek van opiniepeiler Forsa zei 30 procent het liefst een auto met benzinemotor te kopen. Dat was vorig jaar nog 22 procent. Dat meldt het ANP.

Tegelijkertijd daalde de populariteit van hybride auto’s van 18 procent naar 15 procent. Volledig elektrische auto’s hadden de voorkeur bij 16 procent van de deelnemers aan de enquête, iets minder dan een jaar eerder.

Milieuvoordelen

Het jaarlijkse auto-onderzoek, dat in opdracht van de bank Targobank werd uitgevoerd, wijst er ook op dat meer mensen hun twijfels hebben over de milieuvoordelen en het praktisch nut van elektrische auto’s. Daardoor gaf nu nog maar 39 procent aan ooit de aankoop van een elektrische auto te overwegen, tegenover 44 procent een jaar eerder.

Meer dan de helft van de respondenten was daarbij kritisch over de milieuschade die accu’s voor elektrische auto’s veroorzaken. Bijna vijf op de tien ondervraagde Duitsers vrezen dat stekkerauto’s minder lang meegaan dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar de belangrijkste argumenten tegen elektrische auto’s was dat er te weinig oplaadpunten (63 procent) zijn en het bereik te klein is (66 procent).

Verkoopverbod brandstofauto’s

Ondertussen zijn de EU  en Duitsland het eindelijk eens over het verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. De voorwaarde is dat ze uitsluitend op CO₂-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.

Populariteit benzinemotor stijgt weer in Duitsland | Automotive Online

Populariteit benzinemotor stijgt weer in Duitsland

Duitsland • Van de ruim duizend ondervraagde Duitsers wil 30 procent het liefst een auto met benzinemotor.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
(Foto: Shutterstock)

Benzineauto’s winnen weer aan populariteit bij Duitsers autokopers, terwijl veel beleidsmakers in Europa hun hoop vestigen op elektrische auto’s om klimaatdoelen te halen.

Van de ruim duizend ondervraagde Duitsers in het jaarlijkse onderzoek van opiniepeiler Forsa zei 30 procent het liefst een auto met benzinemotor te kopen. Dat was vorig jaar nog 22 procent. Dat meldt het ANP.

Tegelijkertijd daalde de populariteit van hybride auto’s van 18 procent naar 15 procent. Volledig elektrische auto’s hadden de voorkeur bij 16 procent van de deelnemers aan de enquête, iets minder dan een jaar eerder.

Milieuvoordelen

Het jaarlijkse auto-onderzoek, dat in opdracht van de bank Targobank werd uitgevoerd, wijst er ook op dat meer mensen hun twijfels hebben over de milieuvoordelen en het praktisch nut van elektrische auto’s. Daardoor gaf nu nog maar 39 procent aan ooit de aankoop van een elektrische auto te overwegen, tegenover 44 procent een jaar eerder.

Meer dan de helft van de respondenten was daarbij kritisch over de milieuschade die accu’s voor elektrische auto’s veroorzaken. Bijna vijf op de tien ondervraagde Duitsers vrezen dat stekkerauto’s minder lang meegaan dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar de belangrijkste argumenten tegen elektrische auto’s was dat er te weinig oplaadpunten (63 procent) zijn en het bereik te klein is (66 procent).

Verkoopverbod brandstofauto’s

Ondertussen zijn de EU  en Duitsland het eindelijk eens over het verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. De voorwaarde is dat ze uitsluitend op CO₂-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.