Occasionverkoop plust 11,6 procent in februari
Nederlandse autobedrijven verkochten in februari 114.975 auto’s aan particulieren. Dat is een groei van 11,6 procent vergeleken met februari 2023, zo blijkt uit cijfers van VWE. In de eerste twee maanden dit jaar zijn er 235.121 occasions verkocht op de b2c-markt, een stijging van 11 procent vergeleken met de eerste twee maanden van 2023.
Het meest verkochte merk is Volkswagen (14.434), gevolgd door Peugeot (8.117), Opel (7.602) en Ford (7.341). Tesla en Lynk & Co ondervinden de grootste stijging. Van de merken werden afgelopen maand respectievelijk 652 (+121 procent ) en 597 (+570 procent) gebruikte auto’s verkocht.
Het aantal occasionverkopen tussen consumenten onderling (c2c) stegen afgelopen maand met 12,9 procent. Er werden in februari 49.387 gebruikte auto’s verkocht op de c2c-markt.
Vraagprijs
De gemiddelde zoekprijs voor een occasion is volgens Automotive Mediaventions nu 17.461 euro, terwijl de gemiddelde vraagprijs uitkomt op 23.297 euro. Een tweedehands auto kost op Autotrack.nl gemiddeld nu 5.836 euro meer dan de gemiddelde prijs die consumenten in hun zoekopdracht opgeven. In december was dit verschil nog 6.024 euro.
Dataleverancier Autodata constateert een prijsstijging in februari. Uit de maandcijfers van het bedrijf blijkt dat de showroomvraagprijzen op 1 maart 0,41 procentpunt hoger waren dan op 1 februari.
Remarketing Event naar Van Mossel
Op 21 maart vindt het AM Remarketing Event plaats bij Van Mossel in Waalwijk. Op het podium staan onder andere Eric & Kees Berkhof, Kia Nederland President Léan Verstoep, trendwatcher Jan de Dood en Marieke Kuijpers, sectormanager Mobiliteit bij de Rabobank.