‘EU komt Duitsland tegemoet omtrent e-fuels’

verbod op verbrandingsmotoren • Minister Volker Wissing blokkeert de invoering van een totaalverbod op nieuwverkoop van fossiele auto’s in 2035.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock)

De EU gaat Duitsland een vrijstelling bieden voor de nieuwverkoop na 2035 voor auto’s met een verbrandingsmotor, op voorwaarde dat die alleen op duurzaam geproduceerde e-fuels kunnen rijden. Dit meldt Automobilwoche op basis van interne bronnen.

Als die aanpassing er komt is dat wellicht een doorbraak. Het besluit dat er na 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor nieuw meer verkocht mogen worden, leek een gelopen race. Tot Duitsland eind februari dwars ging liggen. Het EU-besluit is voor onbepaalde tijd uitgesteld, nadat de Duitse minister voor Transport Volker Wissing dreigde om tegen te stemmen. Inmiddels is ook Italië tegen het verbod.

De mogelijke uitzondering op verkoop van auto’s die alleen op e-fuels kunnen rijden, wordt in de praktijk nog lastig. De samenstelling van deze brandstof is namelijk hetzelfde als die van fossiele brandstoffen. Er moet dus extra technologie komen om te voorkomen dat deze auto’s toch op fossiele brandstof kunnen rijden.

Het opstellen en goedkeuren van de nieuwe regel gaat wederom veel tijd kosten, waarschijnlijk meer dan een jaar. Het is ook nog niet zeker of de Duitsers de concessie van de EU voldoende groot vinden om nu wel akkoord te gaan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘EU komt Duitsland tegemoet omtrent e-fuels’ | Automotive Online

‘EU komt Duitsland tegemoet omtrent e-fuels’

verbod op verbrandingsmotoren • Minister Volker Wissing blokkeert de invoering van een totaalverbod op nieuwverkoop van fossiele auto’s in 2035.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(Foto: Shutterstock)

De EU gaat Duitsland een vrijstelling bieden voor de nieuwverkoop na 2035 voor auto’s met een verbrandingsmotor, op voorwaarde dat die alleen op duurzaam geproduceerde e-fuels kunnen rijden. Dit meldt Automobilwoche op basis van interne bronnen.

Als die aanpassing er komt is dat wellicht een doorbraak. Het besluit dat er na 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor nieuw meer verkocht mogen worden, leek een gelopen race. Tot Duitsland eind februari dwars ging liggen. Het EU-besluit is voor onbepaalde tijd uitgesteld, nadat de Duitse minister voor Transport Volker Wissing dreigde om tegen te stemmen. Inmiddels is ook Italië tegen het verbod.

De mogelijke uitzondering op verkoop van auto’s die alleen op e-fuels kunnen rijden, wordt in de praktijk nog lastig. De samenstelling van deze brandstof is namelijk hetzelfde als die van fossiele brandstoffen. Er moet dus extra technologie komen om te voorkomen dat deze auto’s toch op fossiele brandstof kunnen rijden.

Het opstellen en goedkeuren van de nieuwe regel gaat wederom veel tijd kosten, waarschijnlijk meer dan een jaar. Het is ook nog niet zeker of de Duitsers de concessie van de EU voldoende groot vinden om nu wel akkoord te gaan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.