‘Duitsers overstag en steunen Commissie-voorstel voor nulemissie in 2035’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In de zomer is het Europees Parlement aan zet. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Duitsland gaat akkoord met het plan van de Europese Commissie om per 2035 alleen nog maar nieuwe auto’s met nulemissie toe te laten. Dat meldt Bloomberg. Het voorstel is onderdeel van het Fit For 55-plan, dat vorig jaar de Europese Commissie werd gepresenteerd. 

Het plan van de Commissie is deze week besproken in de Raad van Europa, waarin ministers uit alle lidstaten vertegenwoordigd zijn. In de afgelopen maanden was er vanuit verschillende lidstaten verzet tegen het nulemissieplan. Dat verzet werd aangevoerd door Duitsland, dat eerder stelde niet akkoord te gaan met het voorstel dat er vanaf 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor mogen worden verkocht.  Ook op de klimaattop vorig jaar in Glasgow wilde Duitsland geen steun geven aan dergelijke voorstellen.

Oorlog als kantelpunt

Volgens Bloomberg heeft de oorlog tussen Oekraïne en Rusland de Duitse inzet doen veranderen.

Nederland heeft in de Raad gepleit voor een verkoopverbod dat al in 2030 in zou gaan. Maar daarvoor lijkt Nederland geen steun te krijgen. In de zomer moet het Europees Parlement zich buigen over de Fit For 55-plannen.  

Eerder al liet de Europese autofabrikantenorganisatie Acea weten dat het de plannen van de commissie alleen steunt als de EU en de lidstaten voldoende investeren in laadinfrastructuur. Veel fabrikanten hebben al laten weten dat ze in Europa rond 2030 willen stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Duitsers overstag en steunen Commissie-voorstel voor nulemissie in 2035’ | Automotive Online

‘Duitsers overstag en steunen Commissie-voorstel voor nulemissie in 2035’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
In de zomer is het Europees Parlement aan zet. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Duitsland gaat akkoord met het plan van de Europese Commissie om per 2035 alleen nog maar nieuwe auto’s met nulemissie toe te laten. Dat meldt Bloomberg. Het voorstel is onderdeel van het Fit For 55-plan, dat vorig jaar de Europese Commissie werd gepresenteerd. 

Het plan van de Commissie is deze week besproken in de Raad van Europa, waarin ministers uit alle lidstaten vertegenwoordigd zijn. In de afgelopen maanden was er vanuit verschillende lidstaten verzet tegen het nulemissieplan. Dat verzet werd aangevoerd door Duitsland, dat eerder stelde niet akkoord te gaan met het voorstel dat er vanaf 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor mogen worden verkocht.  Ook op de klimaattop vorig jaar in Glasgow wilde Duitsland geen steun geven aan dergelijke voorstellen.

Oorlog als kantelpunt

Volgens Bloomberg heeft de oorlog tussen Oekraïne en Rusland de Duitse inzet doen veranderen.

Nederland heeft in de Raad gepleit voor een verkoopverbod dat al in 2030 in zou gaan. Maar daarvoor lijkt Nederland geen steun te krijgen. In de zomer moet het Europees Parlement zich buigen over de Fit For 55-plannen.  

Eerder al liet de Europese autofabrikantenorganisatie Acea weten dat het de plannen van de commissie alleen steunt als de EU en de lidstaten voldoende investeren in laadinfrastructuur. Veel fabrikanten hebben al laten weten dat ze in Europa rond 2030 willen stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.