Mercedes en dealers akkoord over invoering agentuurmodel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock (Foto: Shutterstock)

Mercedes en de Europese dealervereniging hebben een akkoord gesloten over het invoeren van een agentuurmodel. Dat meldt de fabrikant. In 2023 moet in Duitsland en het VK een agentuurmodel worden geïmplementeerd. In Zweden en Oostenrijk liepen al pilots met het model.

De fabrikant stelt dat eind 2023 de helft van alle voertuigen in Europa verkocht moet worden via de agentstructuur. Lees ook: ‘Of het agentuurmodel kans van slagen heeft, valt of staat met de mate waarin fabrikanten hun productie onder controle houden.’

Mercedes stelt dast door het nieuwe model dealers zich volledig kunnen richten op het “goed afhandelen van het klantcontact gedurende de customer journey”. De dealers hoeven geen voorraden meer aan te houden. Klanten kunnen kiezen of ze via de agent een order willen plaatsen, of rechtstreeks bij de fabrikant zelf. Aflevering en onderhoud blijven bij de agenten.

Voorspelbaar 

Volgens de dealervereniging vormen de gemaakte afspraken “een duidelijk en voorspelbaar model voor de verkoop van auto’s en zijn de investeringen die dealers moeten doen en gedaan hebben gewaarborgd”.

Wanneer het agentuurmodel in Nederland wordt uitgerold, is nog onbekend. In de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 is onder meer het retailnetwerk van Mercedes in Nederland opgenomen. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mercedes en dealers akkoord over invoering agentuurmodel | Automotive Online

Mercedes en dealers akkoord over invoering agentuurmodel

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock (Foto: Shutterstock)

Mercedes en de Europese dealervereniging hebben een akkoord gesloten over het invoeren van een agentuurmodel. Dat meldt de fabrikant. In 2023 moet in Duitsland en het VK een agentuurmodel worden geïmplementeerd. In Zweden en Oostenrijk liepen al pilots met het model.

De fabrikant stelt dat eind 2023 de helft van alle voertuigen in Europa verkocht moet worden via de agentstructuur. Lees ook: ‘Of het agentuurmodel kans van slagen heeft, valt of staat met de mate waarin fabrikanten hun productie onder controle houden.’

Mercedes stelt dast door het nieuwe model dealers zich volledig kunnen richten op het “goed afhandelen van het klantcontact gedurende de customer journey”. De dealers hoeven geen voorraden meer aan te houden. Klanten kunnen kiezen of ze via de agent een order willen plaatsen, of rechtstreeks bij de fabrikant zelf. Aflevering en onderhoud blijven bij de agenten.

Voorspelbaar 

Volgens de dealervereniging vormen de gemaakte afspraken “een duidelijk en voorspelbaar model voor de verkoop van auto’s en zijn de investeringen die dealers moeten doen en gedaan hebben gewaarborgd”.

Wanneer het agentuurmodel in Nederland wordt uitgerold, is nog onbekend. In de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 is onder meer het retailnetwerk van Mercedes in Nederland opgenomen. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.